Ja, kameran behandlar jpegbilden, annars kan det inte bli någon bild. RAW är ju de facto inte ett bildformat, och RAW-filen saknar en hel del information som finns i omvandlaren, till exempel var pixlarna ligger i bilden och vilken färg som bayerfiltret har på respektive punkt. För att det alls ska bli en bild måste den omvandlas, och omvandlaren måste också anpassa kontrastkurvan genom att tänja ut den lilla datamängden i det mörkaste och trycka ihop den stora datamängden i det ljusaste.
Här gör du en logisk kullerbytta av rang. Det finns bara en exponering. När du spar RAW och jpeg kan inte den ena vara överexponerad och den andra underexponerad, eftersom det är samma exponering. Om råfilen är överexponerad, så är jpegbilden det också, och råfilen kan inte vara underexponerad om jpegbilden är överexponerad.
Dessutom finns överhuvudtaget inte någon obehandlad RAW som du kan titta på. Om du ser den på din bildskärm så är den behandlad. Den är behandlad i lika hög grad som den jpeg som kommer ur kameran. Däremot är den inte behandlad likadant om den inte ser likadan ut. Men du kan aldrig justera exponeringen i efterbehandlingen, exponeringen sker när du trycker på kamerans utlösningsknapp. Det är en exponering, och det är denna enda exponering som ger jpegbilden och råfilen.
Men när du har öppnat råfilen, kan du med reglagen som finns i råfilsomvandlaren göra alla redigeringsåtgärder som kamerans omvandling gör, och då kommer du till samma resultat. Eller så kan du göra andra åtgärder, och då blir resultatet ett annat. Men du kan inte se en råfil obehandlad. Den måste behandlas för att du ska kunna se den, och det du ser på skärmen är alltid behandlat, om än temporärt, eftersom råfilsomvandlare inte gör någonting med själva filen. När man är klar med arbetet i råfilsprogrammet så antingen spar man bilden i ett bildformat eller exporterar den till ett bildbehandlingsprogram för vidare bearbetning. Vissa åtgärder är smidigare att göra i Gimp, Photoshop eller vilket program man kan föredra att använda för bildbehandling.
Det är olyckligt att det finns reglage i råfilsomvandlaren som kallas "exponering", eftersom det är precis det som man inte kan göra i bildbehandlingen. Du kan göra bilden ljusare, och du kan göra den mörkare, du kan ge den mer kontrast eller mindre, och du kan faktiskt ändra exponeringsindex för sensorn i efterhand, ISO, men du kan inte ändra exponeringen. Det reglaget "exponering" gör är just att ändra den virtuella känsligheten, ISO, på ett sätt som i viss mån liknar det som händer när man ändrar ISO i kameran. Skillnaden är att det görs analogt i kameran men digitalt i bildbehandlingen. Att ändra ISO, vare sig det görs analogt i kameran eller digitalt i omvandlingen, ändrar inte sensorns känslighet, utan det ändrar bara förstärkningen och exponeringsindex, helt analogt med vad man kan åstadkomma när man "pressar" film i framkallningen, och med liknande resultat. När man höjer ISO, exponeringsindex, och ökar framkallningen, krymper det dynamiska omfånget och bruset ökar. På filmen fick man högre kontrast och mer korn.
Oavsett vilken råfilsomvandlare du använder, kan du få fram samma resultat (eller närapå) som det som kameran lämnar ifrån sig. Om jpegbilden är ljusare än vad du ser när du har öppnat den i råfilsomvandlaren, sä beror det bara på att den har gjorts ljusare. Den kommer från precis samma råfil som den du har laddat i datorn.