Makten
Aktiv medlem
Jag har på senare tid börjat fotografera i JPG istället för RAW med min D200, då jag tycker att jag vinner för lite mer RAW. Den stora fördelen med RAW är att man kan ställa vitbalansen i efterhand, samt att det går att få ut lite mer dynamik ur bilden. En överexponerad bild kan "backas" en smula i RAW-konverteraren. En underexponerad bild kan också höjas om lågdagrarna är igensotade. Detta är stora fördelar, men om man som jag gillar bilder med hög kontrast och mycket färg så är det inte så noga. Vitbalansen kan man ändå ställa väldigt bra på flera sätt i kameran, åtminstone med D200. Antingen litar man på auto, vilket funkar ypperligt så länge det inte rör sig om för varmt glödlampsljus. Då kan ett gråkort vara bra att ha om man vill ha neutralt ljus. Dock tycker jag att den automatiska vitbalansen är suverän om man vill att det ska se ut som det gjorde på plats, då ju glödlampsljus faktiskt för ögat ÄR väldigt varmt.
Nåväl, den här tråden ska inte handla om detta, utan om detaljer och skärpa. En RAW-fil innehåller förstås mycket mer data än en JPG, varför man borde förlora detaljer. Jag ska här försöka visa att det inte behöver vara något att bry sig om, ifall man inte är sjukt kräsen.
Vi börjar med att kika på hela bilden. Den röda rutan är det jag sedan kommer att visa förstorat. Bilden är tagen med D200 och Tamron 17-50/2,8 vid 27 mm, f/3,5 och 1/125 sekund på fri hand. Knappast optimalt om man vill ha bästa skärpa, då objektivet är som bäst vid f/7 ungefär. Men det duger här.
Det är alltså en och samma bild, tagen i NEF + JPG. RAW-bilden är uppräknad i Adobe Camera RAW, senaste versionen för Photoshop CS2. ACR är ställd till "default" förutom dessa ändringar:
Mättnad: +25
Skärpning: 0
Färgbrusreducering: 10
JPG ur kameran har dessa inställningar:
Färgläge III
AdobeRGB (sedan konverterat till sRGB i PS)
Mättnad: "förstärkt"
Kontrast (färgtonskompensation): auto
Skärpning: avstängd
Nåväl, den här tråden ska inte handla om detta, utan om detaljer och skärpa. En RAW-fil innehåller förstås mycket mer data än en JPG, varför man borde förlora detaljer. Jag ska här försöka visa att det inte behöver vara något att bry sig om, ifall man inte är sjukt kräsen.
Vi börjar med att kika på hela bilden. Den röda rutan är det jag sedan kommer att visa förstorat. Bilden är tagen med D200 och Tamron 17-50/2,8 vid 27 mm, f/3,5 och 1/125 sekund på fri hand. Knappast optimalt om man vill ha bästa skärpa, då objektivet är som bäst vid f/7 ungefär. Men det duger här.
Det är alltså en och samma bild, tagen i NEF + JPG. RAW-bilden är uppräknad i Adobe Camera RAW, senaste versionen för Photoshop CS2. ACR är ställd till "default" förutom dessa ändringar:
Mättnad: +25
Skärpning: 0
Färgbrusreducering: 10
JPG ur kameran har dessa inställningar:
Färgläge III
AdobeRGB (sedan konverterat till sRGB i PS)
Mättnad: "förstärkt"
Kontrast (färgtonskompensation): auto
Skärpning: avstängd