Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa i utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)
Softproofen sett till färgerna är väldigt nära varandra. Exakt skulle jag inte våga påstå, men tillräckligt bra.
Tillräckligt bra duger åt mig 😊.
Jämföra den i samma rum som skärmen sida vid sida blir helt fel enligt mig.
Har förståelse för din invändning, men jag vill att det skall se ut på papper snarlikt vad det ser ut på skärmen, annars är det meningslöst att hålla på med kalibrering, arbetsfärgfärgrymder e t c...
 
Har förståelse för din invändning, men jag vill att det skall se ut på papper snarlikt vad det ser ut på skärmen, annars är det meningslöst att hålla på med kalibrering, arbetsfärgfärgrymder e t c...

Det där handlade om ljuset som jag tyckte till om och inte färgen. Som sagt så är skärmen bakbelyst och printen är reflekterat ljus.
Man bör anser jag betrakta printen i annat ljus. Helst där den ska hänga, men annars vanligt rikligt dagsljus.

/Stefan
 
Det där handlade om ljuset som jag tyckte till om och inte färgen.
Ok, jag är med på resonemanget, men det hela hänger samman även med betraktningsljuset. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken 😊😉.
Som sagt så är skärmen bakbelyst och printen är reflekterat ljus.
Ja, det är ju konstaterat sedan lång tid tillbaka.
Man bör anser jag betrakta printen i annat ljus. Helst där den ska hänga, men annars vanligt rikligt dagsljus.
Har förståelse för och delar ditt resonemang, men vad jag eftersträvar är i möjligaste mån att kunna se hur det färdiga resultatet kommer att se ut på papper, innan det är utskrivet. Notera i möjligaste mån. Jaja, enkelt är det inte, det här...
 
Satt och skulle till att kalibrera skärmen inatt (utifrån Steohl bok), men det gick inte trots ett antal upprepade försök.

Allmänbelysning ~ 100 lux, skärm 120 Cd, vitpunkt 5000K (upp till 5400K med ökning i steg om 100K) samt ett gammavärde på 1,8. Försökte upprepade gånger, men det blev inte godkänt hur jag än gjorde.

Däremot fick jag godkänt när jag kalibrerade mot L* som gammapunkt, men den gammainställningen är riktad mot en arbetsfärgprofil som heter eciv2, vilket jag inte använder, jag använder Prophoto aRGB och med den arbetsfärgrymden rekommenderas man att använda en gammapunkt på 1,8, allt enligt Steohl.

Använd inte Prophoto RGB som arbetsfärgrymd i det skede du befinner dig. Arbeta med Adobe RGB och kalibrera skärmen till gamma 2.2, vilket är mer normalt. Gör det inte svårare för dig än vad det är.

Ska du jämföra skärm/print måste du ha ett kraftigt betraktningsljus. Stefohl rekommenderar 500 lux ljusstyrka. Lyssna inte på folk som påstår att man inte kan jämföra en riktig softproof på skärmen med en print under korrekt betraktningsljus. De säger så för att de inte har haft förutsättningarna i ordning för att det ska fungera.

Samma sak med egna utskrifter. Det är ingen trial and error överhuvudtaget om man vet vad man gör, inget slöseri med vare sig bläck eller papper. Det som kommer ut ur skrivaren är som det ser ut på skärmen när man lärt sig det papper man brukar printa med, och med det menar jag hur svart man kan ställa lågdagrarna för detaljer i utskriften etc.

Samma sak med utskrifter från Crimson. Du behöver inte köpa en egen bläckstråleskrivare för att få bra utskrifter. Välj ett papper och en process från Crimson och lär dig hur det blir. När du vet att bilderna blir som du tänkt dig varje gång kan du testa ett nytt papper och/eller en ny process.

Crimson har två typer av utskrifter; c-printar och bläckstråleutskrifter. C-printar är kemiskt framkallade kopior som exponerats med en RGB-laser och framkallats på traditionellt sätt i ett kembad. Maskinerna är Durst Lambda och Fuji.

Det andra är bläckstråleutskrifter som sprutas på olika typer av papper, plast eller pappers/lump-bas. Läs Crimsons beskrivning så ser du vad det är. Såvitt jag vet är det bara Epson storformatskrivare som Crimson använder för bläckstråleutskrifter, men det kan du säkert kolla med dem om det är viktigt.
 
Använd inte Prophoto RGB som arbetsfärgrymd
Lr tycker att jag skall göra det 🤔.
Gör det inte svårare för dig än vad det är.
Absolut inte ! Det är inget självändamål att komplicera processen, tycker det är krångligt nog, som det är.
Ska du jämföra skärm/print måste du ha ett kraftigt betraktningsljus. Stefohl rekommenderar 500 lux ljusstyrka.
Känner till det. Jag kan skruva upp min LED-panel till 500 lux (om jag drar den nästan till max) men med den konsekvensen att livslängden förkortas.

Enligt ISO-standarden skall man ha 2000 lux och jag var på väg att beställa en sådan panel, men troligtvis skulle jag få ha den hängandes i vajrar, och det tilltalade mig inte, så jag tog en mindre (och framförallt billigare) panel istället.
Samma sak med egna utskrifter. Det är ingen trial and error överhuvudtaget om man vet vad man gör, inget slöseri med vare sig bläck eller papper. Det som kommer ut ur skrivaren är som det ser ut på skärmen när man lärt sig det papper man brukar printa med, och med det menar jag hur svart man kan ställa lågdagrarna för detaljer i utskriften

Samma sak med utskrifter från Crimson. Du behöver inte köpa en egen bläckstråleskrivare för att få bra utskrifter. Välj ett papper och en process från Crimson och lär dig hur det blir. När du vet att bilderna blir som du tänkt dig varje gång kan du testa ett nytt papper och/eller en ny process.
Det är ju hit jag vill komma, men vägen är lång och krokig. Men samtidigt spännande !
Lyssna inte på folk som påstår att man inte kan jämföra en riktig softproof på skärmen med en print under korrekt betraktningsljus. De säger så för att de inte har haft förutsättningarna i ordning för att det ska fungera.
😶.
Crimson har två typer av utskrifter; c-printar och bläckstråleutskrifter. C-printar är kemiskt framkallade kopior som exponerats med en RGB-laser och framkallats på traditionellt sätt i ett kembad. Maskinerna är Durst Lambda och Fuji.
Tackar för förtydligandet, då var det C-printar jag beställde förra gången (på matt papper), så nu vet jag hur det resultatet blir.
Det andra är bläckstråleutskrifter som sprutas på olika typer av papper, plast eller pappers/lump-bas. Läs Crimsons beskrivning så ser du vad det är.
Det skall jag göra.
Såvitt jag vet är det bara Epson storformatskrivare som Crimson använder för bläckstråleutskrifter, men det kan du säkert kolla med dem om det är viktigt.
Det är inte viktigt.

Tackar för all hjälp, det uppskattas verkligen skall du veta. Kommer att försöka kalibrera skärmen i aRGB och gamma 2,2 vid nästa tillfälle med förhoppningen om ett bättre resultat. Är ju ledig den fr o m 24 t o m 28 och jag har lite gamla bilder att gå igenom, så jag hoppas att jag kan få till det.

Från det ena till det andra, vad tänker du om arbetsprofil eciv2 !? Den förefaller ju vara lämplig i detta sammanhang, då det är en profil som är inriktad på just utskrifter !?
 
Använd inte Prophoto RGB som arbetsfärgrymd

Lr tycker att jag skall göra det 🤔.

Färgrymden i Lightroom är partiellt baserad på Prophoto RGB. Det innebär att vitpunkten och RGB-koordinaterna är baserade på Prophoto RGB, men istället för gamma 1.8, använder Lightroom i bakgrunden gamma 1.0, alltså en linjär gammakurva och för skärmvisning använder Lightroom en tonresponskurva (TRC) baserad på gammakurva 2.2. Färgrymden brukar kallas för Melissa RGB inom Adobe efter ingenjören som kom på den och den har väldigt lite att göra med hur du exporterar bilder till Crimson för utskrift. Använd Adobe RGB och gamma 2.2 så blir det bra.
 
Ok, jag skall ändra till aRGB och gamma 2,2 så skall vi se om kalibreringen blir godkänd.
Jag talar om när du ska exportera en fil till Crimson för utskrift. (Eller som arbetsfärgrymd i Photoshop, men du använder väl bara Lightroom och där kan du inte byta arbetsfärgrymd.)

När du ska kalibrera din bildskärm bör du kalibrera till native color space, alltså vad skärmen klarar av, inte tvinga den till Adobe RGB, det fyller ingen funktion.

Undantaget är om du har en wide-gamut skärm och vill kalibrera den till sRGB för att surfa på webben. Förutsätter att din skärm enkelt kan byta mellan olika färgrymder.
 
Jag talar om när du ska exportera en fil till Crimson för utskrift.
Då exporterar jag i aRGB.
Eller som arbetsfärgrymd i Photoshop, men du använder väl bara Lightroom och där kan du inte byta arbetsfärgrymd
Man kan välja mella ProPhoto aRGB, aRGB, Display P3 och sRGB i fristående Lr 6.14.
När du ska kalibrera din bildskärm bör du kalibrera till native color space, alltså vad skärmen klarar av, inte tvinga den till Adobe RGB, det fyller ingen funktion.
Min skärm är en NEC Spectraview 242, den klarar (bl.a) 99% av aRGB. Med skärmen följande ett program som heter Basiccolor Display (som den käre Stefan Demonstrerar här), fast NEC kallar programmet Spectraview profiler.

Notera att Stefan pratar om Linear Bradford när han talar om kromatisk adoption (?) och L*. Jag har kalibrerat efter dessa inställningar som Stefan anger, med gott resultat, men då är det två saker man skall tänka på;

Jag har inte Ps, och L* är den gammainställningen som är riktad mot en färgprofil som heter eciV2 och den är särskilt utvecklad för utskrifter, men jag arbetar i Adobe RGB i Lr, (även om jag har ställt in ProPhoto under inställningar). Kan ju kort nämna att den kalibratorn jag använder mig av är en X-rite I1Display Pro.
 
Senast ändrad:
Man kan välja mella ProPhoto aRGB, aRGB, Display P3 och sRGB i fristående Lr 6.14.

Men det är väl vad du kan exportera till? Arbetsfärgrymden är den du arbetar i när du redigerar foton i programmet. Det kan man ställa in i PS men inte i LR. I LR gäller "Melissa RGB" som jag skrev om tidigare. Sedan kan du softproofa en färgrymd för att se hur det blir i en annan färgrymd än din arbetsfärgrymd.

Min skärm är en NEC Spectraview 242, den klarar (bl.a) 99% av aRGB.

Det är en riktigt fin skärm! Använder du Spectraview II kan du väl ställa in native space?
 
Nu tycks det fungera, fråga mig inte varför, men det är inte det viktigaste, bara att det fungerar 😊. Nu vet jag hur jag skall tillbringa resten av julaftonskvällen 😉.

2020-12-24T203653-001.png
 
Nu tycks det fungera, fråga mig inte varför, men det är inte det viktigaste, bara att det fungerar 😊. Nu vet jag hur jag skall tillbringa resten av julaftonskvällen 😉.

Visa bilaga 152611
Nämen titta vilken fin kalibrering! Jag har ingen erfarenhet av BasicColor (Jag kör Eizo & ColorNavigator), men jag tror att när du väljer "Color Space Emulation < None >", så är det samma som att välja 'Native Color Space' i andra program, dvs den färgrymd som just din skärm klarar av att visa.

Det borde gå att med den inställningen också välja L* istället för gamma 2.2 (Tonal Respone Curve) om du hellre vill det. Testa och se om du fortfarande får en lika bra kalibrering. Välj den inställning som ger bäst validering.
 
Nämen titta vilken fin kalibrering!
Får nog tillstå att jag är rätt nöjd, faktiskt 😊.
Jag har ingen erfarenhet av BasicColor (Jag kör Eizo & ColorNavigator), men jag tror att när du väljer "Color Space Emulation < None >", så är det samma som att välja 'Native Color Space' i andra program, dvs den färgrymd som just din skärm klarar av att visa.
Som redan redogjorts för, klarar min skärm av 99% av aRGB, så jag väljer att kalibrera efter det.
Det borde gå att med den inställningen också välja L* istället för gamma 2.2 (Tonal Respone Curve) om du hellre vill det.
Det går att välja alla möjliga inställningar (inklusive en helt egen, om minnet inte sviker mig), såväl som L*, men varför kalibrera om med L* när jag redan har fått till en bra kalibrering !? Visst, jag kan göra det för jämförelsens skull, men det känns lite som att gå över ån efter vatten.
Testa och se om du fortfarande får en lika bra kalibrering. Välj den inställning som ger bäst validering.
Som sagt, finns det anledning att få till ytterligare bättre resultat !? Skulle jag märka någon skillnad !?

Men en annan fråga (som kommit upp i tråden); Hur skall jag gå tillväga för att få samma resultat på papper (utskrift/print, c-print etc ) som det jag ser på skärmen, utan trail and error metoden !?
 
Som redan redogjorts för, klarar min skärm av 99% av aRGB, så jag väljer att kalibrera efter det.

Du är för rolig! Du har ju ställt in "Color Space Emulation < None >" enligt din bifogade bild!

Det går att välja alla möjliga inställningar (inklusive en helt egen, om minnet inte sviker mig), såväl som L*, men varför kalibrera om med L* när jag redan har fått till en bra kalibrering !? Visst, jag kan göra det för jämförelsens skull, men det känns lite som att gå över ån efter vatten. Som sagt, finns det anledning att få till ytterligare bättre resultat !? Skulle jag märka någon skillnad !?

Nej, det tror jag inte. Jag läste dig som att Stefohl rekommenderat L* och då kan du väl testa vilken som blir bäst. Tänkte jag.

Men en annan fråga (som kommit upp i tråden); Hur skall jag gå tillväga för att få samma resultat på papper (utskrift/print, c-print etc ) som det jag ser på skärmen, utan trail and error metoden !?

Softproofa under korrekt betraktningsljus; ca 5000K, Ra ca 96, ljusstyrka ca 500 lux och med samma utskriftsprofil du ska printa med! Känns som vi börjar om nu igen!
 
Du är för rolig! Du har ju ställt in "Color Space Emulation < None >" enligt din bifogade bild!
Sanningen är att jag inte ens uppmärksammat det själv, eftersom jag (mig veterligen) gjort någon inställning för den parametern). Såg det först nu, faktiskt 😎.
Jag läste dig som att Stefohl rekommenderat L*
Jo, han tycker att den fungerar i de flesta fall. Har kalibrerat min skärm med samma inställningar som när jag kalibrerade med L* men bytte till gamma 2,2 och det fungerade inte alls !
Softproofa under korrekt betraktningsljus; ca 5000K, Ra ca 96, ljusstyrka ca 500 lux och med samma utskriftsprofil du ska printa med!
Nu blandar du äpplen och päron ! 500 Lux skall man ha när man betraktar en utskrift (enligt Stefans rekommendationer, ISO-standarden säger 2000 Lux +- 500 Lux), jag talar om inställningen på skärmen ! Dessutom säger ISO-standarden ett Ra värde över 90, min LED panel håller 96.

Sedan detta med ICC-profiler (om vi håller oss till Crimson); De enda profiler de tillhandahåller, är de som jag redan redogjort för och inte de specifika profiler som används vid själva utskriften. Varför vet dom bara själva.
 
Nu blandar du äpplen och päron ! 500 Lux skall man ha när man betraktar en utskrift (enligt Stefans rekommendationer, ISO-standarden säger 2000 Lux +- 500 Lux), jag talar om inställningen på skärmen ! Dessutom säger ISO-standarden ett Ra värde över 90, min LED panel håller 96.

Sedan detta med ICC-profiler (om vi håller oss till Crimson); De enda profiler de tillhandahåller, är de som jag redan redogjort för och inte de specifika profiler som används vid själva utskriften. Varför vet dom bara själva.

Nej då, jag blandar inga äpplen med päron, det blir bara tröttsamt och skriva samma saker om och om igen och då blir ordföljden lidande. Så här skulle det stått:

Softproofa med samma utskriftsprofil du ska printa med och jämför utskriften under korrekt betraktningsljus; ca 5000K, Ra ca 96, ljusstyrka ca 500 lux.

Så här skriver Stefan Ohlsson et al i Felboken:

Kalibrera sedan skärmen så att en neutral färg på skärmen ser neutral ut. Det borde logiskt sett vara vid 5 000K, men det har visat sig ofta ge en neutral färg vid något högre färgtemperatur, från 5 200–5 800K. Det bästa sättet att se detta är att ha ett gråkort i ett korrekt betraktningsljus. Ett betraktningsljus ska ha en färgtemperatur på 5 000K, ett färgåtergivningsindex på 96 eller högre och en ljusstyrka på 500 lux om ljuset ska användas för att jämföra fysisk bild och skärmbild.

Eftersom Crimson inte tillhandahåller några riktiga utskriftsprofiler är det en meningslös syssla att hålla på och softproofa med de profiler de tillhandahåller. De kan knappt ens användas till att visa färgomfånget på olika processer/papper!
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar