Annons

Skärpa i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

stilero

Aktiv medlem
Finns det några bra riktvärden för justering av skärpan i Lightroom?

I Photoshop finns det ju en del riktvärden för skärpa vid utskrift / skärm. Exempelvis finns det många guider om hur värdena i unsharp mask bör ställas för utskrifter.

Tack för tipset, men jag är mer ute efter riktvärden på inställningarna, och inte så mycket om hur skärpan fungerar.

Som exempel:

För Unsharpmask i Photoshop är exempelvis normala riktvärden för utskrift Amount 150%, radius 1.5 och threshold 8.

För Lightroom har jag inte lyckats hitta några riktvärden ännu. Innan jag gör testutskrifter tänkte jag därför se om någon annan hade tips på detta.

Tack för tipset, men jag är mer ute efter riktvärden på inställningarna, och inte så mycket om hur skärpan fungerar.

Eftersom alla bilder är olika så är det självklart väldigt viktigt att förstå hur de verktyg man använder fungerar för att få ett så bra resultat som möjligt.

För Unsharpmask i Photoshop är exempelvis normala riktvärden för utskrift Amount 150%, radius 1.5 och threshold 8.

Normalt och normalt vet jag inte. Det beror ju helt på användningsområde.
Output-skärpa bör ha en radie som är ca 200-del av ppi, vilket för skärm blir ca 0,5 och för print 1,5 (om bilden håller 300 ppi), medans mängden och tröskelvärdet är helt beroende av bildens innehåll.

//D

Som exempel:

För Lightroom har jag inte lyckats hitta några riktvärden ännu. Innan jag gör testutskrifter tänkte jag därför se om någon annan hade tips på detta.

Riktvärdena finns på DVDna men klart kanske lite onödigt med att köpa för att få riktvärdena. Hoppas någon annan ger dig riktvärdena. Ska se om jag kommer ihåg/hinner ikväll.

Om jag ändå skulle ttycka något om DVDna så är Anders Jensens skärpningsdvd i mitt huvud suverän med bland annat skärpning i olika steg i olika delar av processen och också en skärpning med användande av kantmask.

Riktvärdena finns på DVDna men klart kanske lite onödigt med att köpa för att få riktvärdena. Hoppas någon annan ger dig riktvärdena. Ska se om jag kommer ihåg/hinner ikväll.

Om jag ändå skulle ttycka något om DVDna så är Anders Jensens skärpningsdvd i mitt huvud suverän med bland annat skärpning i olika steg i olika delar av processen och också en skärpning med användande av kantmask.

Ok, det är ju kanon. Jag har faktiskt beställt skärpe-DVDn nu efter ditt tips. Väntar med spänning :)

Jag tycker personligen inte att skärpan i Lightroom förstör lika mycket som en Unsharp Mask i Photoshop, även om man drar upp den långt. Det blir mycket snyggare skärpa i Lightroom, som nästan aldrig förstör bilden även om man drar på en del.

Finns det några bra riktvärden för justering av skärpan i Lightroom?

I Photoshop finns det ju en del riktvärden för skärpa vid utskrift / skärm. Exempelvis finns det många guider om hur värdena i unsharp mask bör ställas för utskrifter.

Jag skärper aldrig mer än 70 och rör inte övriga värden. Sedan lägger jag på ytterligare lite skärpa vid exporten. Då använder jag standardnivån, både för tryck och webb.

När det gäller detaljskärpan gör jag den efter tycke och smak, såklart.

Patrik Larsson gillar standard...

Jga har köpt Moderskeppets LR DVD. Otroligt bra. I den visar Patrik Larsson de två skärpeprocesserna.

Den första görs i Developdelen och där förordar han faktiskt standard som det han gillar. Den är förvånandsvärt precis.

Den andra gör vid utskrift/export och där gäller standardlägena för de olika medierna.

Jag var först lite skeptiskt till att använda "standardskärpningen" men efter att ha trixat och kollat tycker jag att jag alltid hamnar där.

Så mitt råd är:

Köp Patriks LR dvd på moderskeppet. Otroligt värdefull!!!
Utgå från standard och "tuna" därifrån när ni skärper...

Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar