Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

ove.rotstedt

Ny medlem
Jag har en undran över skärmkalibrering. Jag har en bra och ny skärm men får inte till
de svartvita bilderna. Tycker att highlight blir blå. Har läst lite om kalibrering med något hjälpmedel man sätter på skärmen, men hur gör ni?

Att ha en profilerad/kalibrerad skärm är nödvändigt om man vill veta vad man ser på skärmen.
Kalibrering (om skärmen stöder det) är till för att ljustera ljus och temperatur. Kan ske automatiskt om skärmen är kalibrerbar eller manuellt genom att justera ljushet och ev temperatur manuellt.
Profilering som går att göra på alla skärmar är det man har ett verktyg t ex i1 Display Pro (finns andra/billigare oxå men sök lite här i forumen så hittar du rekomendationer). Profileringen går ut på att mäta gråskala och ton skala och sen skapa en profil som kompenserar för skärmens avvikelser.

Om man profilerar skärmen eller kalibrerar den spelar ingen större roll.
En skärm som kan kalibreras och har rätt programvara för det är bekvämare. Det ger ofta en nästan automatisk process.
Min Dell 3014 kommer med en kalbreringsmjukvara för PC. Nu kör jag Mac så det hjälper inte mig.
Skärmen kommer också kalibrerad från fabrik. Det är ju bra att de kollat skärmen på fabrik så den ligger inom toleranserna men den kalibreringen gör inte att färgerna blir mer rätt ihop med min Mac.

Så jag får profilera skärmen ihop med Macen. Det kräver lite mer av mig som användare men slitresultatet blir ungefär detsamma.
En profilering eller kalibrering tar cirka en kvart att göra. Med äldre CRT skärmar behövde man göra det åtminstone en gång per månad. Dagens LCD skärmar är mer stabila över tiden och därför behöver man inte göra det så ofta.
Att ha en kalibrerad/profilerad skärm är en förutsättning för att man skall ha kontroll över vad som kommer ut på en skrivare.
Ingen vill spela på ett ostämt piano men det är idag en majoritet som sitter och jobbar på en ostämd skärm. Till skillnad från öronen är ögonen ihop med hjärnan gjorda för att anpassa vad vi upplever att vi ser till ljuset.
Ett vitt papper upplever vi fortfarande som vitt under glödlampsljus medan kameran ser papperet som orangefärgat om vi inställer om kameran till rätt Kelvingrader.
Att ställa in en skärm med enbart synen är därför i princip omöjligt. NU kommer många säga att de minsann har lyckats. Fast skulle någon komma och profilera deras skärm och visa dem före samt efter så skulle de få en överraskning.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto