Annons

Simulera färgstick?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Hej!
Vet någon om det finns nån plugin/knep/funktion/program för att simulera färgstick från dia i digitala bilder?
Jag är ute efter en väldigt svag grön ton i vissa nivåer av det blåa, tex. Alltså väldigt svag och bara i vissa nivåer av vissa nyanser. typ.
Någon som har nån idé?
Nyans/mättnad (Hue/saturation) funkar inte då det ger en aldeles för jämn förändring.
 
I "Nyans/Mättnad" kan du ju i drop-down-menyn välja att justera bara vissa färger, t.ex. grönt. Du kan också justera omfånget av de gröna nyanserna med skjutreglagen i färglinjalen längst ner.

Eller så kanske du kan använda en lagermask för att välja var dina nyansjusteringar ska ske?
 
Jo, jag har prova det men det funkar inte så bra. Får inte till rätt nyanser och så blir det knapriga kanter på färgområdena. Skulle behöva nåntings som skapar en lagermask för just de områden jag vill justera.
 
Color Balance är det som har fungerat bäst hittills men det är fortfarande för stort spann. man kan bara välja på Shadows, Midtones och Highlights...

Color Corection från the image factory funkade bättre än Hue/saturation men jag känner mig inte riktigt nöjd. Jag kanske helt enkelt får börja plåta dia.... vad skönt det vore faktiskt. men man är ju fattig student.
 
johanwahlberg skrev:
Hej!
Vet någon om det finns nån plugin/knep/funktion/program för att simulera färgstick från dia i digitala bilder?
Jag är ute efter en väldigt svag grön ton i vissa nivåer av det blåa, tex. Alltså väldigt svag och bara i vissa nivåer av vissa nyanser. typ.
Någon som har nån idé?
Nyans/mättnad (Hue/saturation) funkar inte då det ger en aldeles för jämn förändring.

jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men dra lite i kurvorna i det blåa eller gröna läget så får du nog till det..
 
Innan jag går in på några förklaringar så visar jag två bilder och frågar, är det något sånt här du är ute efter?

Originalbild
 

Bilagor

  • original.jpg
    original.jpg
    39.3 KB · Visningar: 185
Det kan vara något liknande jag är ute efter!
Eller lite som den här bilden, om man tittar på färgen på mössan och på jackkragen:
 

Bilagor

  • bild 5.png
    bild 5.png
    31.6 KB · Visningar: 140
Jag har använt två justeringslager.
Det första är kurvor där jag går in i den blå kanalen och ökar på gult i högdager och den ljusare regionen av mellantoner (se bild).
Värdena kan variera beronende på bild man jobbar med.

Kurvor, blå kanal
 

Bilagor

  • kurva.jpg
    kurva.jpg
    53.6 KB · Visningar: 123
Sedan använder jag selektiv färgändring och i det här fallet gick jag in i gult och drog ner "gult". Detta beroende på att den gula marken fick en knuff i högdager och övre mellantoner när jag drog på gult i kurvor. (se bild)
 

Bilagor

  • selektiv_gul.jpg
    selektiv_gul.jpg
    55.9 KB · Visningar: 119
Efter det så justerade jag cyan eftersom det var i cyan jag ville ha färgsticket mest framträdande. Där får man justera efter smak etc. (se bild)
 

Bilagor

  • selektiv_cyan.jpg
    selektiv_cyan.jpg
    54.9 KB · Visningar: 66
Avslutningsvis så var jag tvungen att plocka bort gult i molnen så då gick jag in i vit och drog ner gult. (se bild)

Klart!
 

Bilagor

  • selektiv_vital.jpg
    selektiv_vital.jpg
    54.5 KB · Visningar: 63
De här inställningarna är baserade på den här bilden.
 

Bilagor

  • färgstick3.jpg
    färgstick3.jpg
    38.7 KB · Visningar: 60
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.