Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Siluette bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Crillco

Aktiv medlem
Hej är väldigt sugen på att ta fina silluette bilder utomhus vid nån sjö typ.

Men hur går jag till väga för att få fram effekten då modellen är rätt mörk o ljuset från solen
 
Med risk för att låta som en riktigt amatör så undrar jag hur underexponerer jag själva modellen.
 
alltså... allt handlar om ljus.

Inget är ljusare än solen. Ju mer sol du har desto kortare tid måste du ha inställt på kameran problemet är då att allt annat blir mörkt eftersom du har så kort tid och därför hinner inte dom andra delarna exponeras. Så vid kraftiga ljusa delar och mörka delar måste man kompromissa eller ta till hjälpmedel.

Men vid siluettbilder så utnyttjar man detta problem och tom överdriver det.

Om man exponerar efter solen, krävsatt du fotograferar i motljus så kommer allt framför solen bli mörkt, kör med lite kortare tid endå och allt blir kolsvart, du har en siluettbild!
 
Din bild "min motorcykel" är egentligen en motsattsbild till siluett. Du ser att himlen är helt vit, detta för att du ahr exponerat efter en mörkare motorcykel med längre tid, då blir den solstarka himlen helt vit eftersom den har exponerats för länge.

Om du hade gjort precis tvärtom så hade du alltså fått en bra himmel och svart motorcykel!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.