Annons

Siluett-bild med 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

tenglund

Aktiv medlem
Jag har läst runt lite på forumet ang. siluett-bilder. Oftast rekommenderas spot-mätning på det ljusa partiet och ställa in efter det. Men på min 400d finns ju bara centrumvägd genomsnittsmätning. Hur skall man använda den? Då måste det ljusa partiet finnas i mitten? Om jag har det ljusa partiet till vänster och jag mäter från det och sedan förflyttar mig till mitten väljer väl kameran det i mitten?

Vad menas rent konkret när man säger "ställa in" efter modellen tex. Menar man att ställa in bländare, slutartid då eller är det nått jag missat?

Alla har vi varit amatörer en gång :)

Din kamera har också ett läge för utsnittsmätning (partial/partiell). Det borde vara väl beskrivet i manualen.

När det gäller det rent exponeringstekniska så handlar det om att ratta in exponeringsinställningar som gör att det du mäter mot (om du mäter på motivet som ska bli en siluett) blir minst två till tre steg underexponerat. Sen kan man lämpligen rikta om kameran och mäta mot t.ex. bakgrunden och se så att den blir vettigt exponerad också.

Tackar för dina upplysingar

Väl beskrivet kanske var att ta i...

det står...
"Utsnittsmätning - Passar motiv när ljuset som omger motivet är starkt. Det grå området i bilden till vänster anger var mätningen viktas för att erhålla en standard exponering"

Sedan är det en bild med en grå prick i mitten.

Väljer man samma punkt som man ställer fokusen då eller vad?

Manualen som länkas från eosdoc.com verkar vara nere så nu antar jag att ljusmätningen fungerar likadant som på tidigare kameror i serien. Det som händer är att kameran mäter med de fem mest centralt placerade sensorerna (visst finns det en bild som visar rutnätet som motsvarar sensorerna?). Jag tror inte att den är kopplad till fokuspunkten på 400D.

Det jag försöker beskriva är att det handlar inte om att mäta mot en viss motivdel och ta de värden som kameran anger som "rätt värde". Man måste i princip använda manuell exponeringsmetod och välja exponeringsvärden som gör att det man mäter mot blir så ljust/mörkt som man vill ha det. Givetvis påverkas även övriga motivdelar i bilden i motsvarande grad, så det gäller ju att kolla att allt är OK. Men det är ju lite lättare nu i den digitala tidsåldern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar