Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigmaobjektiv på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

wrc

Medlem
Efter att ha haft problem med ett sigmaobjektiv på min 350D så frågade jag Sigma via deras hemsida om hur det var med detta. Svaret löd som följer :

"Thank you for your inquiry.
If the filter size of your 28-300mm is larger than 62mm, we regret to inform
that your lens is not compatible and can not be upgraded.
We are very sorry for the inconvenience."

Alltså står jag nu utan objektiv till min digitala kamera nu i midsommar. Får väl föreviga med analog istället. Inte lika kul.Borde stå någonstans i informationen om kameran att den inte klarar sigma objektiv på +62mm.Då hade jag köpt till ett annat.
 
wrc skrev:
Efter att ha haft problem med ett sigmaobjektiv på min 350D så frågade jag Sigma via deras hemsida om hur det var med detta. Svaret löd som följer :

"Thank you for your inquiry.
If the filter size of your 28-300mm is larger than 62mm, we regret to inform
that your lens is not compatible and can not be upgraded.
We are very sorry for the inconvenience."

Alltså står jag nu utan objektiv till min digitala kamera nu i midsommar. Får väl föreviga med analog istället. Inte lika kul.Borde stå någonstans i informationen om kameran att den inte klarar sigma objektiv på +62mm.Då hade jag köpt till ett annat.


Trist när grejor som man har tänkt ska fungera tillsammans inte gör det.

Funkade din optik i butiken när du provade din utrustning på kameran innan köpet?

Jag har svårt att förstå hur Canon skulle kunna ta ansvar för andra företags produkter. Canon säger att samtliga Canon EF och EF-S objektiv fungerar på Canons EOS 350D. Canon säger också att det krävs en blixt i Canons EX-serie för att extern blixt ska fungera. Det innebär att inga andra blixtar ur Canons sortiment fungerar. Inte heller här har Canon något ansvar för andra tillverkares produkter.

Tyvärr är det så att Sigma inte kan bygga om just dit objektiv av tekniska skäl. De uppgraderar de objektiv de har tekniska förutsättningar att anpassa.
 
du har rätt...

ja , du har givetvis rätt om att canon inte kan ta ansvar för att alla olika märken av objektiv passar/fungerar med deras kameror. Jag köpte kameran via cyberphoto och trodde att det var samma på min analoga eos som på den digitala. Bara att skaffa ett nytt objektiv o börja avbilda eländet som kallas liv =))
 
Det måste vara just den linsen som finns i flera modeller med lite olika filter storlek?

Min sigma 70-200 har ju 77mm filter och funkar utmärkt till 350D.

Tråkigt att det inte funkar för dig med nya kameran :(
 
Mitt Sigma 28-105 med 72mm filtergända ska gå att fixa till för att passa 300D/350/D men däremot var det värre med mitt 70-300 med 52mm (tror jag det var, det var iaf ordentligt under 60mm) som inte gick att fixa. Har nog med modellerna och inte filtergängan i sig att göra.
 
vad är det för problem som uppstår för er med sigmaobjektiv? Mitt objektiv är ju ett 28-200/3,8-5,6 med 72mm filtergänga. Jag har ju provat med andra sigma utan problem (då med mindre filtergänga).Jag kan nu inte fota i mindre än bra solljus och endast i läge porträtt. Resten av inställningar ger error99.
 
Fick också Error99 med mina objektiv, tänkte faktiskt aldrig på att testa i nåt annat än M-läget...
 
Alltså är de då ni har bytt från analåg kamera till digital och ville använda samma objektiv som det inte har fungerat?
 
FreddiDjup skrev:
Alltså är de då ni har bytt från analåg kamera till digital och ville använda samma objektiv som det inte har fungerat?

Äldre (icke-Canon) objektiv är inte garanterat kompatibla med de nyare digitalkamerorna, även om de är avsedda för Canons EF-fattning. Sigma kan "chippa om" vissa, men inte alla sina objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.