keckax
Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Gör det då ;-)
Än du då??
Har du fått din Sigma 50/1,4 än???
Är såå jä..a nyfiken på den gluggen...
/K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
johan.morck skrev:
Gör det då ;-)
johan.morck skrev:
Nej, Kenneth. Hade hoppas att du skulle köpa en först ;-)
Nej, jag har inte ens beställt någon men jag SKA. Den ser ju lovande ut och jag kommer behöva en fin 50mm på min D700 :-D KOmmer nog gå över till enbart fasta gluggar.... kanske.
Sans skrev:
Det är dyrare än Canons motsvarighet, annars brukar ju Canon dyrare. Vet ni vad det beror på?
Ja, det är nog tänkt så att den ska konkurrera med 50/1.2L och då blir det ju en rejäl skillnad. Vad gäller AF så har jag bara ett kitobjektiv så för mig kanske Sigmans AF ändå är suveränt bra i jämförelse. )))Enicar skrev:
- - - Man kan ju se det som att man kanske nästan, men bara nästan, kan jämföra med EF50mm1,2 och då är det helt plötsligt prisvärt.
Lite smolk i bägaren är de rapporter om att autofokus på längre avstånd är sisådär.- - -
keckax skrev:
Har du beställt en D700??
/K
Med Nikons motsvarighet är skillnaden hela 1000 kronor! Eller nästan 40%! Med tanken på att det brukar vara tvärtom blir man ju fundersam om det är värt det.Enicar skrev:
Vad det exakt beror på vet jag inte men det skiljer bara 360kr hos t ex Cyberphoto.
timofej skrev:
Med Nikons motsvarighet är skillnaden hela 1000 kronor! Eller nästan 40%! Med tanken på att det brukar vara tvärtom blir man ju fundersam om det är värt det.
matnyttige skrev:
Tyvärr verkar det som om många har haft problem (som vanligt när det gäller Sigma) med autofokusen. Då hjälper det ju inte hur skarpt objektivet är. Samtidigt är det ju synd att det inte finns kameror som mäter fokus tills det blir skarpt.
Canon EF 50/1.4 är riktig "mjölkig" på största öppning så jag skulle gärna byta ut mitt annars mot Sigmas.
Ja, jag hörde något om detta av en Minolta fantast så det stämmer nog. Borde ju vara en lätt sak att fixa.Grimmer skrev:
Sony A700 ska tydligen göra detta. Har ingen själv så jag har inte kunnat prova.
Jag har endast läst om fokustrubbel på Canon-kameror.matnyttige skrev:
Tyvärr verkar det som om många har haft problem (som vanligt när det gäller Sigma) med autofokusen.
Jag har endast läst om fokustrubbel på Canon-kameror.
Trevligt! Lustigt det där med fokusproblemen...Nu har också dpreview testat den: http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/
"Focus accuracy was generally impressive, although with a certain tendency towards slight front-focus at close distances and F1.4, especially with low-contrast subjects."
"The lens also shows some evidence of a slight focus shift to the rear on stopping down, which meant our sample focused correctly when set to F2."
"At wide apertures (F1.4-F2), it clearly outperforms either the Canon EF 50mm F1.4 USM or Nikon AF-Nikkor 50mm F1.4 D, providing far more consistent sharpness across the frame and especially towards the corners, coupled with lower axial chromatic aberration; however at smaller apertures the older designs draw ahead."
"Central resolution is impressively high even wide open, however edges and corners are nothing to write home about (not unusual for a fast 50mm prime on full frame). Sharpness improves progressively on stopping down, and the lens comprehensively outresolves the 21 Mp EOS-1Ds Mark II in the centre of the frame from F2.8 through F8 - impressive indeed."
För den intresserade så kan jag rekommendera den här tråden, framför allt för att se den mycket speciella bokehn: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/661966
Jag kanske har postat den tidigare i tråden, men den tål att visas igen