Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, Kenneth. Hade hoppas att du skulle köpa en först ;-)
Nej, jag har inte ens beställt någon men jag SKA. Den ser ju lovande ut och jag kommer behöva en fin 50mm på min D700 :-D KOmmer nog gå över till enbart fasta gluggar.... kanske.

johan.morck skrev:
Nej, Kenneth. Hade hoppas att du skulle köpa en först ;-)
Nej, jag har inte ens beställt någon men jag SKA. Den ser ju lovande ut och jag kommer behöva en fin 50mm på min D700 :-D KOmmer nog gå över till enbart fasta gluggar.... kanske.

När jag får min D700 (jo, jag beställde faktiskt en, när förståndet var som svagast), så ska jag verkligen ta mej en nära titt på Sigman. Kanske Media Markt tar hem ett exemplar som man kan klämma lite på..?

Har du beställt en D700??

/K

När kommer gluggen i lager här i Sverige?

Som jag förstått det så är den inte bara för APS-C sensor (som 30/1,4)?

Sans skrev:
Det är dyrare än Canons motsvarighet, annars brukar ju Canon dyrare. Vet ni vad det beror på?

Vad det exakt beror på vet jag inte men det skiljer bara 360kr hos t ex Cyberphoto.
Man kan ju se det som att man kanske nästan, men bara nästan, kan jämföra med EF50mm1,2 och då är det helt plötsligt prisvärt.

Lite smolk i bägaren är de rapporter om att autofokus på längre avstånd är sisådär.
Men jag är i alla fall intresserad.

Enicar skrev:
- - - Man kan ju se det som att man kanske nästan, men bara nästan, kan jämföra med EF50mm1,2 och då är det helt plötsligt prisvärt.

Lite smolk i bägaren är de rapporter om att autofokus på längre avstånd är sisådär.- - -
Ja, det är nog tänkt så att den ska konkurrera med 50/1.2L och då blir det ju en rejäl skillnad. Vad gäller AF så har jag bara ett kitobjektiv så för mig kanske Sigmans AF ändå är suveränt bra i jämförelse. :eek:)))

keckax skrev:

Har du beställt en D700??
/K

Si si, även jag har fallit för begäret men jag skall inte sticka under stolen att jag tvekat (gör fortfarande). D300 är mycket kompetent kamera. Men jag saknar småbildsformatet och en bättre sökare.
Vill jag ha en så får jag den väl i början av nästa vecka.
Vad gäller Sigma 50/1.4 så blir det nog en sådan oavsett.

Enicar skrev:
Vad det exakt beror på vet jag inte men det skiljer bara 360kr hos t ex Cyberphoto.
Med Nikons motsvarighet är skillnaden hela 1000 kronor! Eller nästan 40%! Med tanken på att det brukar vara tvärtom blir man ju fundersam om det är värt det.

timofej skrev:
Med Nikons motsvarighet är skillnaden hela 1000 kronor! Eller nästan 40%! Med tanken på att det brukar vara tvärtom blir man ju fundersam om det är värt det.

Ja ser man på. Då vill det ju till Sigman är bättre än Nikon 50mm 1,4
Rätt bra pris på Nikon 50mm 1,4 , under 3000:- Ofta är dom väl dyrare än Canon

Edit
Får väl be om ursäkt för min märkesblindhet. Tittade bara på vad som kunde vara intressant för mig.

Tyvärr verkar det som om många har haft problem (som vanligt när det gäller Sigma) med autofokusen. Då hjälper det ju inte hur skarpt objektivet är. Samtidigt är det ju synd att det inte finns kameror som mäter fokus tills det blir skarpt.
Canon EF 50/1.4 är riktig "mjölkig" på största öppning så jag skulle gärna byta ut mitt annars mot Sigmas.

matnyttige skrev:
Tyvärr verkar det som om många har haft problem (som vanligt när det gäller Sigma) med autofokusen. Då hjälper det ju inte hur skarpt objektivet är. Samtidigt är det ju synd att det inte finns kameror som mäter fokus tills det blir skarpt.
Canon EF 50/1.4 är riktig "mjölkig" på största öppning så jag skulle gärna byta ut mitt annars mot Sigmas.

Sony A700 ska tydligen göra detta. Har ingen själv så jag har inte kunnat prova.

Photozones test av SIgma 50/1.4 är uppe

Jag har endast läst om fokustrubbel på Canon-kameror.

Nu har photozone lagt ut sin test av Sigmas nya 50/1.4. Testen är gjord en Canon men liten sensor. Det verkar vara en del strul med den trots att den optiskt presterar mycket bra.
De första till Nikon förväntas komma om någon vecka, enligt olika försälningsställen.

Trevligt! Lustigt det där med fokusproblemen...

"Focus accuracy was generally impressive, although with a certain tendency towards slight front-focus at close distances and F1.4, especially with low-contrast subjects."

På ett annat forum har jag läst om massor av Canon-ägare som rapporterat helt andra problem, nämligen bakfokus (om det nu betyder att fokus hamnar bortom objektet) på avstånd längre än 1 fot, det vill säga ungefär 3 meter. De erhöll perfekt fokus på nära håll däremot.
Jag undrar hur det blir med Nikon-varianten som sagt. Jag har fått en känsla av att det är mer fokusproblem med Sigmaobjektiv på Canon överlag, men om det stämmer vet jag inte.

"The lens also shows some evidence of a slight focus shift to the rear on stopping down, which meant our sample focused correctly when set to F2."

Fokusförskjutning ger nästan alla ljusstarka objektiv, så det är knappast något konstigt. Det är bara det att de flesta inte ens känner till fenomenet. Antagligen ger Sigman mindre sådant än kombattanterna eftersom den har en asfärisk lins och därmed antagligen är mycket bättre korrigerad för sfärisk aberration (vilket är det som ger upphov till fokusförskjutningen). Det fina bokehn torde väl tyda på bra korrigering av aberrationer dessutom.

"At wide apertures (F1.4-F2), it clearly outperforms either the Canon EF 50mm F1.4 USM or Nikon AF-Nikkor 50mm F1.4 D, providing far more consistent sharpness across the frame and especially towards the corners, coupled with lower axial chromatic aberration; however at smaller apertures the older designs draw ahead."

Lovande! Frågan är hur många som kommer köpa det här brottarobjektivet till en APS-C-kamera när det ändå är dyrast. Har man en Nikon D40(x) eller D60 så har man i och för sig inte så mycket val om det är ljusstyrka man är ute efter vid den brännvidden.

"Central resolution is impressively high even wide open, however edges and corners are nothing to write home about (not unusual for a fast 50mm prime on full frame). Sharpness improves progressively on stopping down, and the lens comprehensively outresolves the 21 Mp EOS-1Ds Mark II in the centre of the frame from F2.8 through F8 - impressive indeed."

Pja, det är ju en bit i pris till EF 50/1,2, så den kanske vore nåt även för finsmakarna? :-D Frågan är om Nikon har något roligt ess i rockärmen.

För den intresserade så kan jag rekommendera den här tråden, framför allt för att se den mycket speciella bokehn: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/661966
Jag kanske har postat den tidigare i tråden, men den tål att visas igen:)

Bra genomgång Martin, den verkar förvisso bra men inte problemfri på något sätt. Huruvida det ser ut på Nikon vet vi först efter någon vecka (eller möjligen några dagar). Har jag tur får jag testa en då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar