Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Nej jag begriper inte dig. Och det är inget förtydligande. Antingen har den USM eller HSM AF motor. Det är två olika motorer. Och sen har Canon också mer en en sorts ring-USM AF motorer
Märka ord verkar vara ditt största intresse. Tycker mest synd om dig och din småsinthet. Undrar vad som driver personer som dig att ständigt försöka missförstå det andra skriver. Jag har läst flera trådar där du hakar upp dig på olika saker och ger dig på personer på ett otrevligt sätt. Det finns också andra som inte alltid håller en så trevlig ton. Men de jag tänker på tycker jag samtidigt bidrar med nyttig kunskap som tillför mycket i de olika trådarna. Dina provokationer upplever jag mer ligga i linje med ren grälsjuka och önskan om att göra folk förbannade. Tror också att rätt många håller med mig i ovanstående.

Om du nu är så kunnig kanske du kan beskriva skillnaderna på ringformad HSM och ringformad USM. Att det är två olika namn på respektive tillverkares objektivmotorer har jag förstått, men du antydde att det fanns andra skillnader mellan de bägge. Vill du tillföra något i tråden kanske du hellre bör lägga energin på den typen av föklaringar istället för att spela dum och göra dig själv till åtlöje.

Får bli en sån... ser klart prisvärd ut tycker jag. Har sparat undan till Voigtländers 58mm Nokton men denna verkar ju verkligen bra så varför inte AF.

Ja jag tror jag kommer bli nöjd, bara en magkänsla. Första gången jag köper sigma...

Den verkar klara sig bra under luppen på forumen, och dom brukar inte vara så nådiga..

Sen personligen bryr jag mig inte så mycket om vad som skrivs, det är till ytterligehter ändå..

Längtar....

sitter här med endast ett nytt kamerahus och ingen optik just nu....

paul innergård skrev:
Märka ord verkar vara ditt största intresse. Tycker mest synd om dig och din småsinthet. Undrar vad som driver personer som dig att ständigt försöka missförstå det andra skriver. Jag har läst flera trådar där du hakar upp dig på olika saker och ger dig på personer på ett otrevligt sätt. Det finns också andra som inte alltid håller en så trevlig ton. Men de jag tänker på tycker jag samtidigt bidrar med nyttig kunskap som tillför mycket i de olika trådarna. Dina provokationer upplever jag mer ligga i linje med ren grälsjuka och önskan om att göra folk förbannade. Tror också att rätt många håller med mig i ovanstående.

Om du nu är så kunnig kanske du kan beskriva skillnaderna på ringformad HSM och ringformad USM. Att det är två olika namn på respektive tillverkares objektivmotorer har jag förstått, men du antydde att det fanns andra skillnader mellan de bägge. Vill du tillföra något i tråden kanske du hellre bör lägga energin på den typen av föklaringar istället för att spela dum och göra dig själv till åtlöje.

Som tur är för du inte bestämma här. Då krävs det lite mer vett och hyfs. Men du håller din vanliga stil här :)

Lars, jag tycker att du istället för ditt senaste inlägg borde förklarat skillnaden istället för trissa. Ditt sista inlägg bidrog inte till att driva tråden framåt.

Paul, att kalla folk idioter är inte i linje med den nivå som vi vill ha. Bättre att bita ihop

elmfeldt skrev:
Lars, jag tycker att du istället för ditt senaste inlägg borde förklarat skillnaden istället för trissa. Ditt sista inlägg bidrog inte till att driva tråden framåt.

Paul, att kalla folk idioter är inte i linje med den nivå som vi vill ha. Bättre att bita ihop
Lovar bot och bättring framöver.
mvh. Paul

paul innergård skrev:
Lovar bot och bättring framöver.
mvh. Paul

Ödmjukt och moget........

Jag vill oxå höra skillnaden på usm och hsm (förutom att det är ifrån 2 olika tillverkare), nu blev jag nyfiken....

är den ena ringmotor med i en del av dom andra ej ringmotor?, har jag förstått det rätt då?

johan.morck skrev:
Får bli en sån... ser klart prisvärd ut tycker jag. Har sparat undan till Voigtländers 58mm Nokton men denna verkar ju verkligen bra så varför inte AF.

Hojta gärna till när du har en i din hand! Är den lika "speciell" som Sigma 30/1,4 så bara måste jag ha en sån på min önskelista!

/K

tomasbz skrev:
Ödmjukt och moget........

Jag vill oxå höra skillnaden på usm och hsm (förutom att det är ifrån 2 olika tillverkare), nu blev jag nyfiken....

är den ena ringmotor med i en del av dom andra ej ringmotor?, har jag förstått det rätt då?

AF-s, USM, HSM... Inbyggd motor helt enkelt.

Resten spelar väl ingen större roll... Eller?

/K

Sans skrev:
Jag tyckte också den såg fin ut, men om man läser i tråden verkar det klagas på både det ena och det andra i alla fall. Tur att man inte är "expert" så man kan njuta av bilder! ;o)))
Jag tror att många inte riktigt vet vad bokeh faktiskt innebär och vad det är man ska kika efter när man avgör dess kvaliteter. Bokeh har inget med skärpedjupet att göra. Det är ju inte heller något som kan sägas vara bra eller dåligt rent objektivt, utan en smakfråga. Men påfallande ofta sägs bra bokeh vara att oskärpecirklarna renderas med en mjuk kant och med jämn ljusstyrka över större delen av ytan, samt låg longitudinell CA.

En bit ner i den här tråden finns bildexempel där Sigman totalt överglänser kombatanterna, som jag ser det:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/661966

Ja, det var bilderna på FM-forumet som gjorde mig överraskad. Att se till att ett nytt objektiv kan erbjuda skärpa/upplösning (vid stor bländare) är ju en sak samt men att samtidigt göra det med en en riktigt fin och mjuk oskärpa är en annan. Trodde nog inte att Sigman skulle kunna göra det varför jag planerade att gå på Nokton 58mm istället. MEn nu kanske jag ändrar planerna? Det ser väl heller inte så illa ut på FF heller?

johan.morck skrev:
Ja, det var bilderna på FM-forumet som gjorde mig överraskad. Att se till att ett nytt objektiv kan erbjuda skärpa/upplösning (vid stor bländare) är ju en sak samt men att samtidigt göra det med en en riktigt fin och mjuk oskärpa är en annan. Trodde nog inte att Sigman skulle kunna göra det varför jag planerade att gå på Nokton 58mm istället. MEn nu kanske jag ändrar planerna? Det ser väl heller inte så illa ut på FF heller?
Jag tycker att de har gjort alldeles rätt, nämligen en glugg som verkar optimerad för att användas vid största bländare. De flesta har ju ändå nån normalzoom som funkar bra när man inte behöver ljusstyrkan, så då är det ju finemang att komplettera med denna som normal på FF eller porträttobjektiv på APS-C när man tänker använda stora bländaröppningar. Synd bara att den är så gigantisk jämfört med de vanliga 1,4:eek:rna från Canon, Nikon, Pentax med flera. Men det är kanske priset man får betala för de lite speciella optiska egenskaperna.

Tillägg: Sen har man väl fortfarande "faran" med att Sigmas HSM inte alltid vill lira ordentligt med vissa kameror. Jag hade faktiskt hellre sett vanlig skruvmejsel-AF på Nikonvarianten. Hur ofta behöver man snabb AF på en normal?

Det vore ju ball om Sigma gjorde lite fler fasta objektiv av denna klass, typ 85/1,4 och kanske 35/1,4 för FF:)

Makten skrev:

Tillägg: Sen har man väl fortfarande "faran" med att Sigmas HSM inte alltid vill lira ordentligt med vissa kameror. Jag hade faktiskt hellre sett vanlig skruvmejsel-AF på Nikonvarianten. Hur ofta behöver man snabb AF på en normal?

Har inget emot att fokusera manuellt så jag hoppas fokusringen är trevlig :)

johan.morck skrev:
Har inget emot att fokusera manuellt så jag hoppas fokusringen är trevlig :)
Om den är som hos Sigma 30/1,4 så är den okej, men inte lika trevlig som hos gamla manuella objektiv. Den kändes lite "sträv" i rörelsen, vilket antagligen beror på FTM-mekaniken som tillåter en att när som helst fokusera manuellt även när AF är aktiverat. Det kan ha varit mitt exemplar som var lite schletet i och för sig. Dock enormt mycket bättre "sug" i fokusringen än hos AF-objektiv helt utan motor, såsom Nikons 50/1,8 och liknande där fokusringen är slapp och glapp. En bra kompromiss antar jag.

Tillägg: Jag som funderar på hur jag ska lyckas skrapa ihop till en D700 framöver ser det här som ett väldigt attraktivt alternativ. Det skulle passa mig som handen i handsken med en modern normal med bra bokeh. Nikkor 50/1,2 AIS vore också trevligt, men antagligen är det sämre på samtliga punkter utom ljusstyrkan. Och då har jag redan en gammal 55/1,2 att leka med;-) 50/1,4 däremot känns inte direkt lockande med tanke på rackligheten och priset i jämförelse. Ett 50/1,8 när man vill blända ner ordentligt och/eller ha minimal vikt är nog lika bra.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag tror att många inte riktigt vet vad bokeh faktiskt innebär och vad det är man ska kika efter när man avgör dess kvaliteter. Bokeh har inget med skärpedjupet att göra. Det är ju inte heller något som kan sägas vara bra eller dåligt rent objektivt, utan en smakfråga. Men påfallande ofta sägs bra bokeh vara att oskärpecirklarna renderas med en mjuk kant och med jämn ljusstyrka över större delen av ytan, samt låg longitudinell CA.

En bit ner i den här tråden finns bildexempel där Sigman totalt överglänser kombatanterna, som jag ser det:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/661966
Ja, jag gillar ju de där mjuka övergångarna och "utsmetade" känslan i de bilder jag ser, men jag kan inget om teknik utan känner bara spontant vad jag gillar i de exempelbilder som jag ser. Jag hade tänkt skaffa Canons 1,4 (eftersom jag inte skulle ha råd med 1,2:an), men nu blir det Sigmas istället. ;o) Saknar ibland fortfarande det 150-makro som jag hade förut. Det var alldeles för tunghanterat för mina händer men hade en så härlig färgåtergivning och bokeh och HSM:en var mysig, som att skära med varm kniv i smör. :eek:)

Har faktiskt redan lagt vantarna på ett exemplar. Verkar fungera bra, ser ibland att fokusen inte hamnar riktigt rätt men om jag fokuserar om går det bra. AF i dåligt ljus är mycket bättre än Canon 50mm f1.4. Manuell fokus är inte lika trevlig som på Canon 50L eller exempelvis någon manuell 50:a såsom Zeiss 50mm f1.4 men bättre än Canon 50mm f1.4.

Bildkvalitet är riktigt bra, har dock inte testat på min 5D än.

Så fort jag får tillbaka den ;) Min bror har lagt vantarna på femman...

Tycker inte det är så farligt med Sigma-värmen i färgerna men har inte letat efter det.

Det fungerar fint att fokusera manuellt men det är inte samma fina känsla som t ex en Nokton 58:a, det är lite trögt, känns att man drar runt något. Svårt att förklara men kortfattat så fungerar det rätt okej, och bättre än Canon 50mm f1.4 delvis för att fokuseringsringen är bredare.

AF är tyst och snabb. Tycker att den fungerar fint (även på objekt längre bort än 10m).

Jag köpte ett Sigma 18-50 2,8 EX DC HSM, medans jag väntar på det andra. Och jag måste säga att jag är smått imponerad över vad vettig den är.

nöjd som sjutton, roligt med 20cm närgräns, även om det känns som man kommer närmare ändå när man ligger på 50mm, och går så närma som möjligt..

Lite synd att fokusringen vrider sig bara, och det hade gärna kunnat få vara intern zoom..

Men, men.. Jämaför man med tex Nikkor 18-70 afs, så är denna 5 ggr vassare..

/T

PS: Bra skärpa för en zoom..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar