Annons

Sigma eller Tamron 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har länge kollat på dessa två gluggar och jag vet inte vilket jag ska välja. Har hört och läst om att sigmas 70-200 fokuserar fel väldigt ofta. Tamrons AF däremot sägs vara segare än sigmas. Vet inte vad jag ska prioritera. Tacksam för svar.

Mvh Jonas
 
Jag har ingen av dem själv, men vad jag hört så ska den nya versionen av Sigman ska vara säkrare i fokusen och framför allt snabbare. Sen ska Tamronen vara skarpare.
 
Beror kanske på vilket system du kör. Tamrons 70 - 200 är VÄLDIGT skarp, dvs tillräckligt för att min Zeiss 85mm f1.4 inte ska få så mycket användning i studion längre. Den har ju dock fått kritik av DPreview för fokusproblem på Canon där den levereras med inbyggd AF-motor.

På min Sony A900 är det ju kamerahusets motor som sköter fokusen och jag har inga problem med felfokuserade bilder, men jag märker att den har svårare att låsa fokus i dåligt ljus än andra f2.8-gluggar och jag kan tänka mig att det kan leda till problem på kamerahus som är sämre på att verifiera fokus innan avtryck.
 
Jag kör Tamrons 70-200 som jag är jätteförtjust i.. MEN - autofokusen är riktigt långsam. Den är pricksäker, sällan fokusen inte sitter där den ska, men långsam.
 
Jag velar åxå mellan de två. Tamronen är märkbart bättre optiskt. Bättre skärpa, kontrast, bokeh osv osv, men AF:en bekymrar mig... Jag har testat båda två och Tamronen är långsammare och den stannar inte lika säkert där fokus finns, utan den jagar gärna lite fram och tillbaka, nästan som kompaktkameror som använder kontrastdetektion av AF gör.
På de få bilder jag tagit med den så har dock fokus suttit på rätt ställe...

Jag har hört samma sak om AF:en på Tamron 90/2.8 Macro. Den har blivit osäker och jagar mer sedan den fick BIM (Nikon), medan min som drivs av kamerahuset jobbar snabbt och säkert.

Hade Tamron kommit med en fokusmotor likt den i Sigmas 70-200 hade jag hängt på låset när den släpptes, men nu bara velar jag av och till... Jag hade förmodligen inte tvekat om de hade skippat AF-motorn och låtit kamerahuset göra jobbet istället, för det verkar funka både snabbare och säkrare.
 
tamron påpekar alla att den är långsam i af..jämfört med vad? elr är det så att det är den långsamast av alla objektiv?

har ett sigma 70-300..billig zoom..är den snabbare än tamronet?
 
tamron påpekar alla att den är långsam i af..jämfört med vad? elr är det så att det är den långsamast av alla objektiv?

har ett sigma 70-300..billig zoom..är den snabbare än tamronet?

Ja, men Tamronen är mycket pricksäkrare, mitt Sigma 70-300 bommar lite nu och då tycker jag.
 
tamron påpekar alla att den är långsam i af..jämfört med vad? elr är det så att det är den långsamast av alla objektiv?

har ett sigma 70-300..billig zoom..är den snabbare än tamronet?

Nej jag har haft båda, sigman är verkligen mycket långsammare en tamronet. Mn beror kanske på vilken kamera också ja har använt de på en D300, Tamroen kan man fånga väldigt bra sportbilder med, har tagit min stavhoppsbild i mitt album med den.
 
Jag har sett flera som tycker att Tamron inte är så långsam på D300 och uppåt. Observera att DPR testade C versionen. De verkar vara mer problem än med Nikon.

Jag har en D300 och Sigmat är avsevärt snabbare än Tamronet, som är långsammare och, framför allt, osäkrare än min Tamron 90 macro.

Edit:
Jag jag har svårt att se varför Tarmon 70-200 skulle fokusera nämnvärt snabbare på D300 och upp. Det är ju motorn i objektivet som är den svaga länken.
 
Jag har en D300 och Sigmat är avsevärt snabbare än Tamronet, som är långsammare och, framför allt, osäkrare än min Tamron 90 macro.

Edit:
Jag jag har svårt att se varför Tarmon 70-200 skulle fokusera nämnvärt snabbare på D300 och upp. Det är ju motorn i objektivet som är den svaga länken.

Jag vet inte heller. Men åsikterna är rätt skilda från vad jag läst om Tamron. Jag provade aldrig utan skaffade Nikon 70-200 VR istället.

Motorn är uppenbarligen en svag länk, men AF modulen och processorn brukar kunna påverka AF också.
 
Har provade 7st Sigma 70-200 och var aldrig nöjd med fokusen. Den satt aldrig där den skulle utan led av framfokus. Provade sen ett Tamron som var mycket bättre.

Första bilden: Tamron 2,8 200mm
Andra bilden: Det helt klart bästa Sigmat 2,8 200mm
 

Bilagor

  • Tamron.jpg
    Tamron.jpg
    14.8 KB · Visningar: 304
  • Sigma.jpg
    Sigma.jpg
    89 KB · Visningar: 302
Har provat sigma 70-200 och har för tillfället tamron 70-200.

Sigma är betydligt snabbare men jagade en hel del och felfokuserade en del.

Tamron är o andra sidan betydligt långsammare men säkrare, dock klarar den inte t.ex flygande fåglar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.