Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Tamron 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Senaste numret av Kamera & Bild testar ju 70-200-zoomar och Tamron kommer sist, slagen av Sigma.
Misstänker att Jeppe som gjorde recensionen fått ett dåligt exemplar av Tamronzoomen. Både DPreview och SLRGear rankar ju Tamronzoomen väldigt bra på optisk prestanda.

Har den också själv och mitt exemplar är i alla fall bra även jämfört med optik som Zeiss 85mm f1.4 (testat på marknadens kräsnaste FF-sensor)... en kompis köpte Sigman pga den inbyggda autofokusmotorn så kanske får chans att jämföra någon dag dock.

Har provade 7st Sigma 70-200 och var aldrig nöjd med fokusen. Den satt aldrig där den skulle utan led av framfokus. Provade sen ett Tamron som var mycket bättre.

Första bilden: Tamron 2,8 200mm
Andra bilden: Det helt klart bästa Sigmat 2,8 200mm

Kan bara instämma med dig Stefan! Dock tycker jag att sigmas gluggar är rätt värdelösa över lag, alla ger sådana suddiga/skumma bilder. Ingen skärpa nånstans! Mitt fd. 120-300/2,8 gav precis likadana bilder på F2,8.
På 300mm på F5,6 kom det upp i nästan samma skärpa som Canon 300/2,8 gav på F2,8.

Aldrig mer Sigma!

Sen kan man ju fråga sig, ska man satsa på Tamron 70-200 å inte få samma snabba AF-motor som Sigmat har, eller köpa sigmat men ändå inte kunna ta skarpa bilder på 2,8...

Jag har en tamron 70-200, helt klart seg autofukus, dock i övrigt jättenice objektiv och det var faktiskt jättelätt och snabbt att fokusera manuellt på en 5D.

Kan bara instämma med dig Stefan! Dock tycker jag att sigmas gluggar är rätt värdelösa över lag, alla ger sådana suddiga/skumma bilder. Ingen skärpa nånstans! Mitt fd. 120-300/2,8 gav precis likadana bilder på F2,8.
På 300mm på F5,6 kom det upp i nästan samma skärpa som Canon 300/2,8 gav på F2,8.

Aldrig mer Sigma!

Sen kan man ju fråga sig, ska man satsa på Tamron 70-200 å inte få samma snabba AF-motor som Sigmat har, eller köpa sigmat men ändå inte kunna ta skarpa bilder på 2,8...

Bra statistik du har med att prova ett objektiv...

Jag tycker att det verkar variera med modell, precis som för Nikon. Sigma 150 verkar vara väldigt bra. Likadant deras 105. Deras makron överhuvudtaget för den delen.

Sigma 10-20 har många nöjda användare, likaså 100-300/4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar