Annons

Sigma eller Nikon obj?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga manuella kameror med EF-fattning..så det är inte mycket mening med det.

ahaaa...

Nogån av er som saknar den möjligheten då?

Jag ser det som mycket praktisk att köra af-gluggarna på min FM "för att få känna på riktig vidvinkel" ibland.

Hur gör ni? (som om vi vore av olika art)

Vill man använda manuella kameror så köper man inte Canon EOS kameror helt enkelt.

Jag saknar det inte, nope..använde inte manuella kameror när jag hade Nikon heller.

Och vill man använda helmanuella kameror och inte bara moderna kameror med manuella inställningar(det går ju fortfarande att göra allt manuellt om man vill sånär som på att kameran kräver batteri och faktiskt drar fram filmen själv) så finns det det gamla FD systemet som går att få tag på billigt begagnat. Har en FTb där bländarna på 2 objektiv tuvärr har kärvat ihop.

Jag skulle gärna ha digital kamera med 24x36 mm sensor. Skulle behövas för att få rätt vidvinkel med befintliga objektiv, särskilt Nikons specialobjektiv för arkitektur. T v kör jag därför analogt.

Annars är det väl "bara" att packa pixlarna tätare för att få tillräcklig skärpa i en mindre sensor. Vi har ju ett inbyggt 5000 mm tele i ögat, fovea (gula fläcken) har otroligt tätt med receptorer.

Jag skulle gärna vilja ha en mindre sensor som ger mera brännviddsförlängning än 1,5x, om bara bruset kan hållas lågt. Skulle kunna acceptera lätt förlängt skärpedjup för att dubbla brännvidden. För vidvinkel skulle jag i så fall använda en begagnad Hasselbladare.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar