Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma DP-1 14 mpix kompakt wide
- Trådstartare advof
- Start datum
OscarM
Aktiv medlem
men sen är väl sensorn av annan typ än "alla" andra. var inte upplösningen ~4 MP fast i 3 lager (RGB), och frågan är väl då om man behöver ha så pass bra optik som en 14 MP sensor kräver, eller om det kanske räcker med en som duger för 4 MP?
jag vet inte...
annars var den ju inte så värst snygg, väckte inget ha-begär hos mig ivartfall.
sen känns idén hyfsat lik Ricoh's GR digital, fast den här verkar sakna rattar att vrida på.
jag vet inte...
annars var den ju inte så värst snygg, väckte inget ha-begär hos mig ivartfall.
sen känns idén hyfsat lik Ricoh's GR digital, fast den här verkar sakna rattar att vrida på.
makari
Aktiv medlem
Det är ju en foyeon-sensor så upplösningen är samma som en "vanlig" 4,7MP-sensor. Men sensorn är ju nästan stor som på en dslr (aps), vilket borde borga för mindre brus och bättre dynamik än andra kompakter. Synd bara att objektivet inte är så ljusstarkt så man kan få nåt större skärpedjup, men det är ju iaf vettig vidvinkel på den.
Fogel70
Aktiv medlem
Jag antar att Sigma ville hålla nere storleken på kameran så därför valde kompaktare ljussvagare optik. Det är ju trots allt bara ett bländarsteg som skiljer DP-1 från motsvarande objektiv till DSLR:er. Hur stort skärpedjup som kan användas påverkas inte av ljusstyrkan hos optiken, det som påverkas är hur litet skärpedjup och korta slutartider som kan användas.
Goran
Aktiv medlem
makari skrev:
Det är ju en foyeon-sensor så upplösningen är samma som en "vanlig" 4,7MP-sensor. Men sensorn är ju nästan stor som på en dslr (aps), vilket borde borga för mindre brus och bättre dynamik än andra kompakter. Synd bara att objektivet inte är så ljusstarkt så man kan få nåt större skärpedjup, men det är ju iaf vettig vidvinkel på den.
SD10 som hade 3x3,4MP var jämförbar med en "vanlig" 6MP-kamera (eller lite bättre tom)
http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/page18.asp
vet inte riktigt hur du menade men
upplösningen för DP-1 (och SD14) bör bli bra mycket högre än 4,7 MP, kanske upp mot 10MP om man jämför med en vanlig bayer sensor,
sen är ju den verkliga upplösningen en annan sak...
då är man tebax nere på värden runt 3-4 kanske 5 MP..för dom bästa DSLR:na
makari
Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur jag tänkte Mer än att det inte går att jämföra de 14MP med 14 MP på en vanlig sensor med bayerfilter. Den teoretiskt maximala upplösningen blir ju inte mer än 4,7MP, däremot så kan tydligen en Foveon-sensor komma närmare den gränsen i praktiken. Antagligen pga att den verkar sakna anti aliasingfilter.
Fogel70
Aktiv medlem
Ja, men det jag menar är att två objektiv med samma brännvidd presterar alltid samma skärpedjup med samma bländare oavsett hur ljusstaka de är. Det är om man vill använda kortast möjliga slutartid eller skärpedjup som man har nytta av ett ljusstarkare objektiv.OscarM skrev:
så vitt jag vet bestäms skärpedjup av bländare i kombination med brännvidd...
Vill man använda ett stort skärpdjup använder man en liten bländare (tex 16) som går precis lika bra på ett ljussvagare objektiv.
Oftast är det vid telefoto som man har stor nytta av ljusstark optik, vid vidvinkel är behovet inte lika stort.
Goran
Aktiv medlem
makari skrev:
Vet inte riktigt hur jag tänkte Mer än att det inte går att jämföra de 14MP med 14 MP på en vanlig sensor med bayerfilter. Den teoretiskt maximala upplösningen blir ju inte mer än 4,7MP, däremot så kan tydligen en Foveon-sensor komma närmare den gränsen i praktiken. Antagligen pga att den verkar sakna anti aliasingfilter.
ja lite lurigt är det ju..=)
Faktiskt upplösning och antal pixlar är ju inte riktigt samma sak dock, en bildfil från en foveon-sensor kan interpoleras upp med mindre skärpebortfall (än en bayersk) vad jag förstår, pga den högre faktiska upplösningen den har från början, så fler pixlar kan du få om du vill.
i en bayer-sensor så interpoleras varje pixelvärde från de 3 närliggande, varje pixel känner ju bara av rött, grönt eller blått, så jag tycker nog att det är mer missvisande att ange vad man slarvigt kallar "upplösningen" i X antal MP, som man gör med en Bayer-sensor. Det e ju däför som det är intressant att mäta linjeupplösningen och ange LPPH/LPPW värden.
anti-alias filtret spelar in till viss del också, moiré är inget problem med foveon-sensorn så man slipper AA-filtret, iofs finns det kameror med bayer-sensor som inte har nåt AA-filter.
Senast ändrad:
OscarM
Aktiv medlem
personligen har jag ju rätt stor användning av f/1.8 på mitt 20 mm objektiv, speciellt vid sociala sammankomster eller bara rent allmänt inomhus.
Jag läste en del reaktioner på ricoh's gr digital, och där blev en del besvikna på att det inte var mer än f/2.4 på det objektivet, och det känns som att den här kameran borde vara ämnad åt någorlunda samma kategori av användare. eller hur många "vanliga" digitalkamera användare (såna som enbart använder kameran för att dokumentera vad som händer på semestern eller på utflykten osv, och som inte är intresserade av hur bra optiken gör sig i MTF-tester osv...) blir allt för intresserade av en kamera med ett fast objektiv, som dessutom ser ganska ful ut?
men sen var väl kameran inte helt färdigutvecklad heller, så den kan ju komma ändras kanske, beroende på hur reaktionerna blir.
Jag läste en del reaktioner på ricoh's gr digital, och där blev en del besvikna på att det inte var mer än f/2.4 på det objektivet, och det känns som att den här kameran borde vara ämnad åt någorlunda samma kategori av användare. eller hur många "vanliga" digitalkamera användare (såna som enbart använder kameran för att dokumentera vad som händer på semestern eller på utflykten osv, och som inte är intresserade av hur bra optiken gör sig i MTF-tester osv...) blir allt för intresserade av en kamera med ett fast objektiv, som dessutom ser ganska ful ut?
men sen var väl kameran inte helt färdigutvecklad heller, så den kan ju komma ändras kanske, beroende på hur reaktionerna blir.
Goran
Aktiv medlem
OscarM skrev:
personligen har jag ju rätt stor användning av f/1.8 på mitt 20 mm objektiv, speciellt vid sociala sammankomster eller bara rent allmänt inomhus.
bruset på ricoh GR digital är ju rejält högt över ISO 100-200 så jag tror nog ändå att sigman är bättre lämpad för foto i situationer med dåligt ljus, dock har vi ju inte sett brusprestanda för den nya foveon-sensorn än...
skärpedjupsmässigt så går det att få kortare skärpedjup med sigman på f/4 än med ricohn på f/2,2 tack vare den större sensorn i sigman,
vi får väl se om sigma lyckas få till samma låga distortion och superba kantskärpa som i GR digital, sannolikt inte, men har dom det så kan sigman bli riktigt intressant,
advof
Aktiv medlem
Kanon kamera
Jag har ganska höga förväntningar på bildkvaliteten från denna kamera. Dels foevon sensorn, dels f4 som borde göra det enklare att bygga ett vettigt objektiv inom prisramen
att den sedan har grym styling gör inte saken värre
----------
http://stock-photo.blogspot.com
Jag har ganska höga förväntningar på bildkvaliteten från denna kamera. Dels foevon sensorn, dels f4 som borde göra det enklare att bygga ett vettigt objektiv inom prisramen
att den sedan har grym styling gör inte saken värre
----------
http://stock-photo.blogspot.com