Annons

Sigma 85/1,4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste ett rykte nånstans att Samyang 85/1.4 skulle ha glas från Sigma...
Och isåfall finns ju möjligheten att detta skulle vara i princip samma objektiv i en ny förpackning och med AF.

Sant, falskt eller bara trams?
 
Mycket falskt, de är inte ens i närheten av varandra konstruktionsmässigt.

Däremot är det väl inte omöjligt att enskilda glastyper (inte slipade linser, utan glaset i sig självt) kommer att vara samma, t.o.m levererade från samma tillverkare. det finns ju bara tre-fyra stycken i världen trots allt.
 
Senast ändrad:
Hann inte med där - skulle lägga till en ritning också. Sista bilden är Canons 85L II.
 

Bilagor

  • Sigma85.jpg
    Sigma85.jpg
    54.5 KB · Visningar: 548
  • Sigma85_2.jpg
    Sigma85_2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 545
  • Samyang8514.jpg
    Samyang8514.jpg
    33 KB · Visningar: 547
  • Sigma85_Canon85L.jpg
    Sigma85_Canon85L.jpg
    56.8 KB · Visningar: 552
Läste ett rykte nånstans att Samyang 85/1.4 skulle ha glas från Sigma...
Och isåfall finns ju möjligheten att detta skulle vara i princip samma objektiv i en ny förpackning och med AF.

Sant, falskt eller bara trams?

Jag har iofs för mig att ryktet var att Samyang utvecklade denna optiken åt Sigma, men att de ratade den och de valde att presentera den själva istället och Sigma valde att utvekla en egen förment bättre optik själva.

Dock tycker jag att det finns ett antal svaga punkter i resonemanget, men ta det för det är - troligen bara ännu ett fantasifosterrykte ibland många andra liknande. Att Sigmas (nuvarande) och Samyangs konstruktioner INTE är barn av samma moder är tämligen enkelt att konstatera då de inte ens är snarlika
 
Jag såg att cyberphoto prissatt 85/1,4 till det facila priset 8 985 kr. 8-O
Inget angivet datum dock...

Objektivet måste vara outstanding med tanke på det i mina ögon väl tilltagna priset...
 
Jag såg att cyberphoto prissatt 85/1,4 till det facila priset 8 985 kr. 8-O
Inget angivet datum dock...

Objektivet måste vara outstanding med tanke på det i mina ögon väl tilltagna priset...

I mina ögon är det snudd på billigt.

Trodde faktiskt Sigma skulle sätta det ännu högre. Jag kommer att beställa utan att tveka.
 
Jo billigt jämf EF 85mm /F1,2 II ( 23,275:- ) men dyrt om man jämför med EF 85mm /F1,8 ( 4050:- ).
Det måste va outstanding jmf med 85 F/1,8 för att kännas motiverat för min del...
 
Jo billigt jämf EF 85mm /F1,2 II ( 23,275:- ) men dyrt om man jämför med EF 85mm /F1,8 ( 4050:- ).
Det måste va outstanding jmf med 85 F/1,8 för att kännas motiverat för min del...

Jag har en förhoppning att det skall vara jämförbart med Sigma 50/1.4 i kvalité på alla punkter. Om så är fallet tycker jag inte ca 9000:- är orimligt.
 
I jämförelse med "de tre stora" är ju priset högst rimligt...

C-85L - 22.000:-
N-85/1.4 - 12.000:-
S/Z 85/1.4 - 12.500:-

Håller bara kvaliten samma nivå som Sigmas senaste släpp så kommer gluggen ställa till det en del för de tunga märkena. Speciellt Canon-gluggen som medräknat sin vinjettering faktiskt är en långsammare glugg än Sigman (överallt utom de mittersta 15% av bildytan).
 
Hmmm... trist att priset blev högre än jag hade trott. Jag hade nog annars valt mellan detta och Canon EF 85/1.8 USM. Jag får nog ta och tänka om lite vad gäller planering av objektiv-inköp.
 
Håller den samma kvalitet som 50/1,4 så är den ett fynd under tiotusen. Jag har den och älskar den, nästan mer än mitt Canon 35/1,4
 
Tycker också priset på den här landade förvånansvärt lågt - kanske därför att Nikon har en uppdatering av sin 85/1,4 på gång, och för att konkurrera med Nikons äldre AF 85/1,4 som troligen sjunker i pris när den nya lanseras?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.