Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 85/1,4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hur bra tror ni att denna kommer stå sig emot bland annat canon 85/1,4. Den är ju trots allt bara 1/3 steg ljussvagare. Fast det är ju trevligt att sigma börjar göra lite fast optik, ett segment som verkar ha frusit fast någongång på 80-talet.
 
Sigma ger sig knappast in i leken om objektivet inte är riktigt bra, skulle jag tro. Sen behöver det ju inte vara lika bra som 85/1,2 eftersom det knappast kommer vara lika dyrt.
 
Hur bra tror ni att denna kommer stå sig emot bland annat canon 85/1,4. Den är ju trots allt bara 1/3 steg ljussvagare. Fast det är ju trevligt att sigma börjar göra lite fast optik, ett segment som verkar ha frusit fast någongång på 80-talet.

nja, det är väl ändå ett halvt steg som skiljer 1,2 mot 1,4, dvs 50 procent mer ljus in. Jag tror de kör som sin 50mm, får man ett bra ex så är den super. Nu är ju Canons så extremt bra, så den kanske blir i samma klass då. jag köper direkt när den kommer, jag älskar min Sigma 50/1,4
 
Senast ändrad:
Halleluja! Precis vad jag väntat på, som ägare av en kamera utan autofokusmotor. :) Hoppas priset hamnar på en trevlig nivå också, men risken finns väl att den hamnar i samma prisklass som Nikons egna motsvarande (utan autofokusmotor). Som jämförelse är ju Sigmas 50/1,4 t.o.m. snäppet dyrare än Nikons motsvarande.

Intressant att Sigma är snabbare än Nikon på att spotta ut ljusstarka fasta gluggar med fokusmotor...

Kul också att de släpper stabiliserade versioner av 17-50/2,8 och 70-200/2.8 också, en ultravidvinkelzoom 8-16mm, samt två kompakter med relativt stor sensor (20,7 x 13,8 mm) och fast brännvidd (35 mm motsv.: 41mm f/2,8 samt 28mm f/4). Båda kompakterna skulle jag kunna tänka mig skaffa.

Jag har jag på känn att jag kommer bli fattig i år. ;-) Speciellt 85:an och telezoomen är högintressanta.
 
F/1.4 är enl. standard 1.41 +/- ett par hundradelar
F/1.2 är enligt Canons tolkning F/1.26-1.27

Skillnaden mellan mellan dem är 0.32Ev, dvs 1/3Ev ganska exakt.

Enligt patentansökningarna på Sigma-objektivet är det 84F/1.44, med prestanda som inte skäms för sig... :)

Nu kommer det ju en ny Nikon 85F/1.4 också, kommer bli spännande. Inga rek.priser är väl angivna på Sigman än? Det är en ganska (för objektivtypen) avancerad konstruktion, så under 10.000 kanske är nog optimistiskt
 
Enligt mina beräkningar så får man med en FX sensor och objektavstånd 150cm följande skärpedjup:

f/1.2: 21.2mm
f/1.4: 24.7mm

Lite OT, men jag har alltid undrat hur man kan sätta en siffra på längden på ett skärpedjup. Jag menar, hur definierar man vad som är skarpt och vad som inte är skarpt i en dylik beräkning? Till exempel, med bländare 1.2 ovan, hur ofokuserat är något som befinner sig 20 mm från fokuspunkten, eller kanske 40 mm ifrån?

/Gustaf
 
Lite OT, men jag har alltid undrat hur man kan sätta en siffra på längden på ett skärpedjup. Jag menar, hur definierar man vad som är skarpt och vad som inte är skarpt i en dylik beräkning? Till exempel, med bländare 1.2 ovan, hur ofokuserat är något som befinner sig 20 mm från fokuspunkten, eller kanske 40 mm ifrån?

/Gustaf

Jag har verkligen ingen aning ;) Jag hittade ett program till min iPod Touch för att beräkna ut hyperfokal och olika exponeringar. Och där kan man även räkna ut DoF.

Gissningsvis räknar den på hyperfokalen och omvandlar det till rätt avstånd
 
Jag har verkligen ingen aning ;) Jag hittade ett program till min iPod Touch för att beräkna ut hyperfokal och olika exponeringar. Och där kan man även räkna ut DoF.

Gissningsvis räknar den på hyperfokalen och omvandlar det till rätt avstånd

Jag har sett samma program (det finns även online) och funderat på hur man definierar skärpa i en dylik beräkning. Nåväl, kanske borde jag ställa en riktig fråga på rätt plats.
/Gustaf
 
Jupp... 1.26/1.44 = ca 87% av skärpedjupet på en F/1.4.

Jag är glad så länge objektivet presterar i linje med vad siffrorna/aberrationsgraferna i patenten pekar på - dvs bättre än 85L och Nikons 85F/1.4. Ifall det råkar vara "1.2" eller "1.4" bekymmrar mig betydligt mindre...!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.