Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2.8 + 1,4x/2,0x konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hur blir bildresultatet tro? Slår det 120-400/150-500 överhuvudtaget utan konverter? Det är ju ett hyffsat bra alternativ, dock utan OS :(

// Jocke
 
Hur blir bildresultatet tro? Slår det 120-400/150-500 överhuvudtaget utan konverter? Det är ju ett hyffsat bra alternativ, dock utan OS :(

// Jocke

Blir nog inte så häpnadsväckande. Inte för att jag är någon expert, men 1,4x+2x på en zoom kan väl inte bli så bra. Dessutom hamnar du ju på f8, och med den kombom är det väl i det närmaste ett måste att blända ner ett steg iaf.

EDIT: Eller menade du 1,4x ELLER 2x?
Det är ju en annan sak. Jag har ett tamron 70-200/2.8, och det fungerar utmärkt med soligors 1,4x. Bländar man ner ett steg är det iaf skarpare än största bländare utan konverter.

Övre raden med konverter, undre utan.
280mm @ f4, f5,6 och f8
200mm @f2,8, f4 och f5,6
 

Bilagor

  • untitled-1_fs.jpg
    untitled-1_fs.jpg
    69.3 KB · Visningar: 309
Senast ändrad:
Blir nog inte så häpnadsväckande. Inte för att jag är någon expert, men 1,4x+2x på en zoom kan väl inte bli så bra. Dessutom hamnar du ju på f8, och med den kombom är det väl i det närmaste ett måste att blända ner ett steg iaf.

Nejnej, inte båda samtidigt! :) Antingen 1,4 eller 2,0.. :)

// Jocke
 
Hehe, perfekt! Ingen som har ett Sigma och kan verifiera om samma egenskap uppstår? Gärna med Sigmas konverter.. 1,4 och/eller 2.0.

// Jocke
 
Hehe, perfekt! Ingen som har ett Sigma och kan verifiera om samma egenskap uppstår? Gärna med Sigmas konverter.. 1,4 och/eller 2.0.

// Jocke

Sigmas 70-200 är likvärdig tamrons, men sigmas konverter ska vara bättre än kenkos och soligors.
Jag skulle tro att det blir precis lika bra.

Frågan är bara hur det blir med största bländare i allmänhet. Undrar detta om min kombo också.
Blir det så pass dåligt på största bländare (vi antar att man söker en snabb slutartid och måste blända ner eller ta av konvertern pga ljusbrist) att det är bättre att köra utan och interpolera till samma utsnitt? Måste göra en test på detta också.
 
Om det blir bättre eller sämre än någon annat objektiv kan jag inte säga så mycket om man jag kan bara säga att jag är riktigt nöjd med mitt sigma 70-200 f2,8 med sigma 2x extender
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.