Annons

EF 70-200 2.8 ii oskarpt

Produkter
(logga in för att koppla)

Chappy

Medlem
Hej,
Har ett EF 70-200 2.8 ii som jag upplevt varit oskarpt. Har haft det inne hoc Canon och de kan inte hitta något fel. Hyrde ett RF 70-200 och jämförde där RF är betydligt mycket skarpare.
Fotar med R5an och börjar misstänka att EF till R konverten är problemet?
Se google drive för bilder
(insåg nu att jag fotade med 180mm brännvid med ena objektivet och 200mm med andra)

Någon med ett EF 70-200 som använder det till R serien och upplevt samma problem som jag?

Hej,
Har ett EF 70-200 2.8 ii som jag upplevt varit oskarpt. Har haft det inne hoc Canon och de kan inte hitta något fel. Hyrde ett RF 70-200 och jämförde där RF är betydligt mycket skarpare.
Fotar med R5an och börjar misstänka att EF till R konverten är problemet?
Se google drive för bilder
(insåg nu att jag fotade med 180mm brännvid med ena objektivet och 200mm med andra)

Någon med ett EF 70-200 som använder det till R serien och upplevt samma problem som jag?
Om du har filter på EF 70-200 så montera av det innan du gör testet.
Dåliga filter gör att optiken inte får samma "skärpa"

Jag tycker nog att det ser ut som att det kan vara fråga om någon lins som inte sitter som den ska (decentrering), oavsett vad Canon säger.

Här är urklipp ur bilder från en Nikon 60/2,8, som inte var frisk. Jag har bara hämtat dem skickat-mappen i ett mail till serviceverkstaden. Någonstans har jag säkert hela bilderna, men det här var vad jag skickade för att visa att det inte var som det skulle. Jag fick nämligen räta upp den felaktiga felbeskrivningen som gått in från butiken, vilket initialt ledde till att verkstaden tyckte att det inte var något fel på objektivet.

ehligijckhlphcaf.pnghpenngafbfnlgbhi.png

Titta särskilt runt siffror, tecken och symboler och notera hur det blöder ut i en viss riktning.

Tillägg:
Jag kanske ska notera att jag gjorde en del metodiska tester efter att jag började tycka att objektivet nog inte var som det skulle. Till saken hör att det är ett makro och på sådant avstånd och nedbländat så märktes problemet i princip inte, i vart fall inte på ett tydligt sätt.

Senast ändrad:
Om du har filter på EF 70-200 så montera av det innan du gör testet.
Dåliga filter gör att optiken inte får samma "skärpa"
Kommer inte ihåg om jag hade filter på eller inte. Saken är att jag tycker objektivet levererat förut, men det var nu i somras som jag började märka denna oskärpa.
Försökte prata med canons verkstad och skickade även över bilder, men enligt deras program så är objektivet korrekt.

Ska testa utan filter imorgon när jag fått tillbaka objektivet. Även om R varianten är mycket nyare så känns oskärpan på EF inte acceptabelt när jag är ute och fotar.

Jag tycker nog att det ser ut som att det kan vara fråga om någon lins som inte sitter som den ska (decentrering), oavsett vad Canon säger.

Här är urklipp ur bilder från en Nikon 60/2,8, som inte var frisk. Jag har bara hämtat dem skickat-mappen i ett mail till serviceverkstaden. Någonstans har jag säkert hela bilderna, men det här var vad jag skickade för att visa att det inte var som det skulle. Jag fick nämligen räta upp den felaktiga felbeskrivningen som gått in från butiken, vilket initialt ledde till att verkstaden tyckte att det inte var något fel på objektivet.

Visa bilaga 159789Visa bilaga 159788

Titta särskilt runt siffror, tecken och symboler och notera hur det blöder ut i en viss riktning.

Tillägg:
Jag kanske ska notera att jag gjorde en del metodiska tester efter att jag började tycka att objektivet nog inte var som det skulle. Till saken hör att det är ett makro och på sådant avstånd och nedbländat så märktes problemet i princip inte, i vart fall inte på ett tydligt sätt.

Exakt så jag upplever mitt objektiv. Har även testat att blända ner men tycker jag får samma resultat då (blurriga kanter). Använder objektivet för både bröllop men även hästhoppning. Brukar sätta skärpan på hästens bog, och då objektivet är så pass blurrigt på sidorna så blir både hästens huvud och även ryttarens ansikte alldeles för oskarpt..

Decentraliserade linselement ser man väldigt effektivt på ett stjärntest. Ladda hem ett sånt test och dra upp bilden på en stor skärm. Fotografera av skärmen.

/Stefan

Vet inte om jag tycker att EFn är så dålig. Har du jämfört dem på R5 tidigare? RF skall vara skarpare och R5 har många pixlar. Kan det vara så att RF helt enkelt är skarpare och vid 45mp blir det tydligt? En fundering.

Mitt EF 70-200 2.8 LII var fram och tillbaka till både butik och Canon eftersom jag upplevde samma problem: dålig skärpa. Då var det filtret som ställde till det med skärpan (och kanske även rörig bakgrundsoskärpa). Då slutade jag helt med filter. Det blev bättre skärpa, men RF 70-200 L är avsevärt mycket skarpare tycker jag.

Vet inte om jag tycker att EFn är så dålig. Har du jämfört dem på R5 tidigare? RF skall vara skarpare och R5 har många pixlar. Kan det vara så att RF helt enkelt är skarpare och vid 45mp blir det tydligt? En fundering.
Jag tycker att du ska titta nog på exempelbilderna och leta efter liknande effekter som finns i mina urklipp ovan. Att EF-objektivet i friskt tillstånd sedan säkert är lite mindre skarpt än RF-ditot skulle inte vara oväntat, men jag tycker inte riktigt att det bara är det man ser.

Det här kan driva en tokig innan man inser vad det är som pågår, eftersom det inte är säkert att det alltid syns så tydligt. Man kan ju även få effekten av att skärpeplanet inte alls ligger som ett plan parallellt med sensorn. Med en zoom får man förutom variabeln med fokusavståndet även zoominställningen. Det kan ju se ganska normalt ut på kort brännvidd och kortare fokusavstånd och sedan se ut som skrot på längsta brännvidd mot oändligheten till.

Jag hade en gång ett liknande problem med mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM. Men det kom och gick. En bild kunde se ut precis som de alltid hade gjort från början, men nästa var disig.
Det visade sig vara en ring som lossnad, så en lins i objektivet vickade fram och tillbaka. Låg den där den skulle var bilderna bra, men gjorde den inte det blev de suddiga.
Däremot har det EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM jag också har hela tiden levererat väldigt imponerande bildkvalité.

Hej,
Objektivet var hos Canon, men som sagt så hittade de inget fel, bifogar bilder där jag klippt bilden. Exakt samma slutare, samma bländare men ena är RF och andra är EF. Sån skillnad ska det väl ändå inte vara?

Bilagor

• _M4A9989.jpg
    _M4A9989.jpg
    779.6 KB · Visningar: 25
  • _M4A9990.jpg
    _M4A9990.jpg
    775.1 KB · Visningar: 32
  • _M4A0007.jpg
    _M4A0007.jpg
    1.1 MB · Visningar: 28
  • _M4A0009.jpg
    _M4A0009.jpg
    1.1 MB · Visningar: 26
Har även tagit nya bilder utan filter, ingen skillnad. EF är fortfarande extremt oskarpt i vänstra hörnet.. Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett helt nytt RF eller ska man försöka få Canon att kika på objektivet igen?

Har även tagit nya bilder utan filter, ingen skillnad. EF är fortfarande extremt oskarpt i vänstra hörnet.. Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett helt nytt RF eller ska man försöka få Canon att kika på objektivet igen?
Låter som en "ocentrerad lins".
Har varit med om det på flera objektiv. Och det tenderar att uppträda "sporadiskt". (Vilket försvårar felsökning).
Rent generellt så är det en bra idé att skicka in både kamera och objektiv på en och samma gång.

Tråkigt nog såhär jag haft flera service-ärenden hos Canon RCC som inte blivit rätt på första försöket.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april