antic
Aktiv medlem
Hur lyckades du med det? Jag vill verkligen veta för den är man intresserad av. Listad för mer än det _utan_ moms. http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5519893
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur lyckades du med det? Jag vill verkligen veta för den är man intresserad av. Listad för mer än det _utan_ moms. http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5519893
Ska man köpa för skärpan finns ju ex Canon er 35/2 med bildstabilisering. Väger mindre, kostar mindre, har bildstabilisering och vinjetterar säkert mindre uppmätt på f:2
Men klart köper man ljusstarka objektiv så brukar man vilja att de presterar bra där. De flesta objektiv är ju kalas så länge man håller bländarvärdena på sina bästa värden.
Vinjettering är lätt fixat. Oftast inget att bry sig om. De n är alltid påslagen i LR.
/Stefan R. Nilsson
Sorry Stefan. Det blev just ditt inlägg jag citerade. Det kunde varit något annat inlägg längre upp eller för den delen ett inlägg lagt i någon annat tråd för ett halvår eller 3 månader sedan.,,..
MEN jag börjar blir smått trött på den där....jamen vinjettering...det fixar man i post sen...inget problem.
Nähä...men ta bilden helt svart och lyft hela bilden då? Eller nä vänta nu...det funkar ju inte.
Klart att ett visst mått av vinjettering kanske inte spelar jättestor roll...beroende på vad man värdesätter. Men att bara avfärda det som något man fixar i post är ju lite väl ....hmmm...lättvindigt... Klart att vinjetteringen spelar roll.
Sagt utan någon som helst kunskap om objektivet i fråga. Men vill ändå lyfta att jag tycker inte man bara ska avfärda ett "problem" som i själva verket säger att objektivet inte har den ljusstyrka man kan förvänta sig.
Finns inget objektiv med F1.4 som inte vinjetterar. Man behöver inte kompensera för det. Använder man f:1.4 så har man oftast valt välja fokuseringen i centrumen eftersom den är som skarpast där. Med vinjettering hjälper man ögat att dras mot centrum ännu mer där skärpan sitter. Eftersom oskärpan blir som störst i kanterna nu och objektivet ändå är som sämst där så blir det bra med vinjettering. (Tänker på porträttfoto nu)
Det som är bra med Sigma är att den är oerhört mkt skarpare i kanterna än konkurrenternas. Väldigt bra ifall man inte vill placera modellen i centrum och använda F1.4.
Fotografera av en svart motiv och kompensera för vinjetteringen tycker jag låter onödigt...
Sålde min Canon EF 35/1.4L till förmån för sigmas. Never looked back!
Smolk i bägaren. Verkar som jag fått ett dåligt ex sett till af. Nu hakar sig af både nu och då. Dessutom funkar inte af-on över huvud taget.
Blä, precis sådant man inte vill höra. Hoppas det löser sig snabbt och att Sigma fixar mjukvaran så att af-on funkar.
Vilket ljusstarkt 35mm utan vinjettering rekomenderar du istället för sigma då?
Som jag mycket tydligt deklarerade så har jag inget emot sigman. Har inte 35L kvar...eftersom jag inte har canonsystemet kvar ..... Det jag vände mig emot är slentrianen att vinjettering fixar man i post...det florerar ganska frekvent här på fotosidan. "Vinjettering fixar man enkelt i post". Många gånger i samma trådar som man pratar om högisoperformance osv. Det märkliga är att insikten om vad vinjetteringen innebär verkar ganska skral. Om man redan i huvuddelen av bilden har pressat gränserna så har man två stegs värre brus ut i hörnen om man tex har 2 ev sämre hörn pga vinjettering.
Som sagt det var kanske inte rätt tråd. Och inte precis rätt tillfälle....men jag ville lyfta frågan eftersom det per slentrian låter som ovan. Jag har inga tvivel om att sigman är alldeles ypperlig. På slutet av min canontid så bytte jag ut en 50L mot en sigmalux och tittade aldrig tillbaka....