ANNONS
Annons

Sigma 35/1,4, pris

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu köpt sigman och den är sjukt skarp på bl 1,4. Även ut mot kanterna. Bland det bästa jag varit med om. Tycker dock att man upp till bl 2 blr ställa kameran på +1/3 pga lite ljusbortfall.

Ska man köpa för skärpan finns ju ex Canon er 35/2 med bildstabilisering. Väger mindre, kostar mindre, har bildstabilisering och vinjetterar säkert mindre uppmätt på f:2
Men klart köper man ljusstarka objektiv så brukar man vilja att de presterar bra där. De flesta objektiv är ju kalas så länge man håller bländarvärdena på sina bästa värden.

Vinjettering är lätt fixat. Oftast inget att bry sig om. De n är alltid påslagen i LR.

/Stefan R. Nilsson

Sorry Stefan. Det blev just ditt inlägg jag citerade. Det kunde varit något annat inlägg längre upp eller för den delen ett inlägg lagt i någon annat tråd för ett halvår eller 3 månader sedan.,,..

MEN jag börjar blir smått trött på den där....jamen vinjettering...det fixar man i post sen...inget problem.

Nähä...men ta bilden helt svart och lyft hela bilden då? Eller nä vänta nu...det funkar ju inte.
Klart att ett visst mått av vinjettering kanske inte spelar jättestor roll...beroende på vad man värdesätter. Men att bara avfärda det som något man fixar i post är ju lite väl ....hmmm...lättvindigt... Klart att vinjetteringen spelar roll.

Sagt utan någon som helst kunskap om objektivet i fråga. Men vill ändå lyfta att jag tycker inte man bara ska avfärda ett "problem" som i själva verket säger att objektivet inte har den ljusstyrka man kan förvänta sig.

Sorry Stefan. Det blev just ditt inlägg jag citerade. Det kunde varit något annat inlägg längre upp eller för den delen ett inlägg lagt i någon annat tråd för ett halvår eller 3 månader sedan.,,..

MEN jag börjar blir smått trött på den där....jamen vinjettering...det fixar man i post sen...inget problem.

Nähä...men ta bilden helt svart och lyft hela bilden då? Eller nä vänta nu...det funkar ju inte.
Klart att ett visst mått av vinjettering kanske inte spelar jättestor roll...beroende på vad man värdesätter. Men att bara avfärda det som något man fixar i post är ju lite väl ....hmmm...lättvindigt... Klart att vinjetteringen spelar roll.

Sagt utan någon som helst kunskap om objektivet i fråga. Men vill ändå lyfta att jag tycker inte man bara ska avfärda ett "problem" som i själva verket säger att objektivet inte har den ljusstyrka man kan förvänta sig.

Vilket ljusstarkt 35mm utan vinjettering rekomenderar du istället för sigma då?

Sigmat vignetterar en del. Mer än vad 28 1,8 men det hänger väl ihop med ljusstyrkan. Både Nikon och Samyangs 35 1,4 vignetterar rejält på bl 1,4. Här en bild tagen på bl 1,4 Iso 500 1/800. Ingen redigering. Bara konverterad och förminskad.

Bilagor

• _DSC2144.jpg
    _DSC2144.jpg
    284.1 KB · Visningar: 56
Finns inget objektiv med F1.4 som inte vinjetterar. Man behöver inte kompensera för det. Använder man f:1.4 så har man oftast valt välja fokuseringen i centrumen eftersom den är som skarpast där. Med vinjettering hjälper man ögat att dras mot centrum ännu mer där skärpan sitter. Eftersom oskärpan blir som störst i kanterna nu och objektivet ändå är som sämst där så blir det bra med vinjettering. (Tänker på porträttfoto nu)
Det som är bra med Sigma är att den är oerhört mkt skarpare i kanterna än konkurrenternas. Väldigt bra ifall man inte vill placera modellen i centrum och använda F1.4.
Fotografera av en svart motiv och kompensera för vinjetteringen tycker jag låter onödigt...

Finns inget objektiv med F1.4 som inte vinjetterar. Man behöver inte kompensera för det. Använder man f:1.4 så har man oftast valt välja fokuseringen i centrumen eftersom den är som skarpast där. Med vinjettering hjälper man ögat att dras mot centrum ännu mer där skärpan sitter. Eftersom oskärpan blir som störst i kanterna nu och objektivet ändå är som sämst där så blir det bra med vinjettering. (Tänker på porträttfoto nu)
Det som är bra med Sigma är att den är oerhört mkt skarpare i kanterna än konkurrenternas. Väldigt bra ifall man inte vill placera modellen i centrum och använda F1.4.
Fotografera av en svart motiv och kompensera för vinjetteringen tycker jag låter onödigt...

Den är makalöst bra utåt kanterna på bl 1,4. jag har sällan blivit så imponerad av en optik som denna.

Sigma 35/1,4 är otroligt bra. Hade Canons tidigare. Och äger även Zeiss ZE 35/1,4 och Zeiss ZE 35/2.
Sigma är det som jag använder överlägset mest

Sigmas 85:a slår Canons 85/1.2 om man får tro DxO mätningar

Senast ändrad:
Smolk i bägaren. Verkar som jag fått ett dåligt ex sett till af. Nu hakar sig af både nu och då. Dessutom funkar inte af-on över huvud taget.

Canon 35 mm f/2 is

Hej!

Har precis köpt ett Canon 35 mm f/2 is och här är en av dem första bilderna tagna med den. Inne i kyrkan, utan blixt, jpeg och ej redigerad. Är mycket nöjd med skärpan måste jag säga. Spontan testbild som min mamma tog som mest fotograferar med kompaktkamera.

Bilagor

• IMG_9641.jpg
    IMG_9641.jpg
    55 KB · Visningar: 67
Oredigerad bild i 100 crop tagen med fokuspunkten längst till höger på min D800E. Med bl 1,4 skall tilläggas, skaplig skärpa

Bilagor

• _DSC2593.jpg
    _DSC2593.jpg
    52.8 KB · Visningar: 72
Vilket ljusstarkt 35mm utan vinjettering rekomenderar du istället för sigma då?

Som jag mycket tydligt deklarerade så har jag inget emot sigman. Har inte 35L kvar...eftersom jag inte har canonsystemet kvar ..... Det jag vände mig emot är slentrianen att vinjettering fixar man i post...det florerar ganska frekvent här på fotosidan. "Vinjettering fixar man enkelt i post". Många gånger i samma trådar som man pratar om högisoperformance osv. Det märkliga är att insikten om vad vinjetteringen innebär verkar ganska skral. Om man redan i huvuddelen av bilden har pressat gränserna så har man två stegs värre brus ut i hörnen om man tex har 2 ev sämre hörn pga vinjettering.

Som sagt det var kanske inte rätt tråd. Och inte precis rätt tillfälle....men jag ville lyfta frågan eftersom det per slentrian låter som ovan. Jag har inga tvivel om att sigman är alldeles ypperlig. På slutet av min canontid så bytte jag ut en 50L mot en sigmalux och tittade aldrig tillbaka....

Som jag mycket tydligt deklarerade så har jag inget emot sigman. Har inte 35L kvar...eftersom jag inte har canonsystemet kvar ..... Det jag vände mig emot är slentrianen att vinjettering fixar man i post...det florerar ganska frekvent här på fotosidan. "Vinjettering fixar man enkelt i post". Många gånger i samma trådar som man pratar om högisoperformance osv. Det märkliga är att insikten om vad vinjetteringen innebär verkar ganska skral. Om man redan i huvuddelen av bilden har pressat gränserna så har man två stegs värre brus ut i hörnen om man tex har 2 ev sämre hörn pga vinjettering.

Som sagt det var kanske inte rätt tråd. Och inte precis rätt tillfälle....men jag ville lyfta frågan eftersom det per slentrian låter som ovan. Jag har inga tvivel om att sigman är alldeles ypperlig. På slutet av min canontid så bytte jag ut en 50L mot en sigmalux och tittade aldrig tillbaka....

Rätt o rätt, ditt inlägg har definitivt sin plats i tråden. Håller med om att vignetteringen kan vara besvärande med gluggen. Inte minst när det är dåligt ljus eller i lättare motljussituationer där problemet blir mer påtagligt. Fast jag tror att förhållandena är ungefär de samma med alla 35:eek:r med bl 1,4. Skärpan är dock helt fenomenal på bl 1,4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar