Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30/1,4. Något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Har tittat på den en hel del nu men är fortfarande osäker på vad folk i allmänhet tycker om den.

Några saker som jag förstått i alla fall.
+ grym byggkvalité
+ Skarp av bara den i mitten
- Problem med fokuseringen på vissa ex
- hemsk boke i vissa situationer

Så vad säger ni som äger den?

-Ja, du har väl fått med allt.

Både ScandinavianPhoto och Cyberfoto vill inte rekommendera den till min Canon EOS 20D.
Jag provade två (som enligt Ziegerteknik var felfria men) som ställde fokusen på halva avståndet då mitt motiv var fyra meter bort.

Då det inte finns någon egentlig konkurrent så kan den ju mycket väl vara värd att kolla in om det är ett kompakt, ljusstarkt normalobjektiv man vill åt. En 30/1,4 för småbildsformat är ju väldigt mycket större och dyrare.
Felfokus kan man förstås undvika om man har möjlighet att testa på sin egen kamera innan köp. Då återstår den fula oskärpan, men ska man inte ta konstnärliga porträtt så går den nog också att leva med. Bländare 1,4 är inte fy skam en mörk och kulen kväll på stan:)
Jag var rätt sugen på den själv, men tyckte att den var lite för dyr. Köpte istället ett 24/1,8 EX som jag är nöjd med. Detta är dock mycket större, vilket är en nackdel. Fokuserar inom 2mm rätt, men kan ibland av nån anledning fokusera helt åt helvete när det är mörkt tyvärr. Händer dock rätt sällan.

Jag köpte en beg här på fotosidan. Funkar jättebra! Äger nu tre sigma lineser. 18-50 2.8, 70-200 2.8 och 30 1.4 och jag har inte haft några problem med någon av dom. Folk här på fotosidan överdriver enormt mycket. Och sen så är det ju problemexen som man märker och kommer ihåg. Funkar kanon som normal på kameran. Skulle absolut rekomendera den!

sjohan skrev:
Jag köpte en beg här på fotosidan. Funkar jättebra! Äger nu tre sigma lineser. 18-50 2.8, 70-200 2.8 och 30 1.4 och jag har inte haft några problem med någon av dom. Folk här på fotosidan överdriver enormt mycket. Och sen så är det ju problemexen som man märker och kommer ihåg. Funkar kanon som normal på kameran. Skulle absolut rekomendera den!
Hur överdriver vi?

matnyttige skrev:
Hur överdriver vi?

Det jag menar i princip är ju att det inte startas lika många trådar om hur ofantligt nöjd man är med sitt objektiv som man gör om man är missnöjd. Det finns säkerligen objektiv som är dåliga men det är absolut inte så många som det framstår på internet.

Jag hade ett exemplar som var kanon (som jag visserligen sålde) Boken kunde bli åttakantig men det gick att ta riktigt bra inomhusbilder redan på bländare 1.4. Nästan så jag ångrar att jag gjorde mig av med det :)

Edit. Jag hade det på en 300D och det var inget knas med fokus.

sjohan skrev:
Det jag menar i princip är ju att det inte startas lika många trådar om hur ofantligt nöjd man är med sitt objektiv som man gör om man är missnöjd. Det finns säkerligen objektiv som är dåliga men det är absolut inte så många som det framstår på internet.
Jo, det är ju klart att det är de missnöjda som är mest högljudda men fatum är ju att det är få objektiv som har haft så mycket problem som detta objektiv. Måste ju finnas någon orsak till att varken Cyberphoto eller Scandinavianphoto inte vill sälja det till mig.
Läser man på http://www.dpreview.com/ så är det inte ovanligt att en del provat både tre och fyra objektiv innan det fått ett som fungerar.
Läs här tex:
Erfarenheter av Sigma 30/1.4
Kanske är Canon EOS 20D sämre än tex Canon EOS 350D med hänseende på kompabiliteten.

Funkar inte med fokusknappen på D200 men kan skickas in till Sigma för uppgradering (gratis) för att få det lagat vad jag förstår.

Testade häromdagen på ett nytt i en fotoaffär.

I övrigt har nog jag tänkte skaffa ett också så fort man kan köpa det fullt fungerande direkt.

hej/Johan

Ok. Men gör som jag gjorde då och köp ett begagnat. Så får man det testat och klart. För jag tycker i alla fall att det är ett kanonobjektiv!

sjohan skrev:
Ok. Men gör som jag gjorde då och köp ett begagnat. Så får man det testat och klart. För jag tycker i alla fall att det är ett kanonobjektiv!
-Nja, men det kan ju fungera perfekt på din kamera men inte på min (trots att min kamera fungerar perfekt med andra ljusstarka objektiv). Det är det som är så skumt med Sigmas objektiv.

Pessimist... Det är ett bra objektiv i vilket fall. För dom som får det att funka. Se till att få testa med din kamera innan du köper bara.

Det där med bokeh;n är lite lurigt. Här hittade jag en bild där den ser helt ok ut:

http://www.pbase.com/fstopjojo/image/45926003/original

Lite triangelformiga ljuspunkter där uppe till höger, men för att vara vid f/1,4 så ser det väl bra ut annars?
Skärpan på trädet ser det heller inte ut att vara nåt fel på.
Jag tror att detta är ett finfint objektiv om man bara kan göra klart för sig att det exemplar man ska köpa funkar felfritt med det egna kamerahuset.

Edit: Hela testet: http://www.pbase.com/fstopjojo/30v35
Visserligen mot ett Canon-objektiv, men ändå.

Mer bokeh: http://www.markcho.com/gallery/album117/bokeh_sigma

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto