Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28-70 EX/2.8 DG

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tillägg 3

TheJaff skrev:
Jag har inte tid att lägga ut några av bilderna men jag kan påpeka att det är ett fel på ca 1.5-2cm vid ca 40cm avstånd vilket definitivt är för mycket (inte inom DOF).

Stämmer bra med mina erfarenheter. Jag har provat många Sigma linser. Och kanske 20& av dom har fokuserat rätt. Måste påpeka att det har gällt zoomobjektiv, dom fasta har funkat hyfsat. Jag köper aldrig Sigma mer. Men jag kanske bara haft otur.
 
Re: Re: Tillägg 3

leffep skrev:
Stämmer bra med mina erfarenheter. Jag har provat många Sigma linser. Och kanske 20& av dom har fokuserat rätt. Måste påpeka att det har gällt zoomobjektiv, dom fasta har funkat hyfsat. Jag köper aldrig Sigma mer. Men jag kanske bara haft otur.
Jag har läst så mkt om att det är så här, oavsett vilket märke man prövar på så jag blev inte alltför besviken. Det är bara att man hör mer om vissa märken än andra. Jag ska försöka få det här objektivet kalibrerat eller pröva ett annan exemplar för jag gillar verkligen byggkvaliteten. Ska testa AF:en på 70-300 idag också.
 
Statusuppdatering

Även 70-300 APO DG verka uppvisa liknande problem med autofocusen. Därför ska jag ikväll testa mitt kit-objektiv (18-55mm) för att kolla så att det inte är kameran som är problemet. Jag ska dessutom uppdatera firmwaren bara för att.

Jag ringde Cyberphoto idag och pratade med en tekniker för att se vad som händer härnäst om det nu visar sig att det är objektiven det är fel på.

Det är tydligen så att 28-70 EX kan skickas på kalibrering/justering i Sverige (Linköping) medans 70-300 måste ner till Tyskland. Alternativet är såklart att bara pröva ett nytt exemplar (vilket antagligen blir aktuellt med 70-300 då dom har sådana i lager).
 
Statusuppdatering #2

Nu har jag testat även kitobjektivet i samma AF-test som Sigma 28-70. Resultatet är att även kitobjektivet front-focuserar, men inte lika mycket som Sigmat. ca 6mm framför där Sigmat kanske är 10-15mm framför. Jag gjorde dessutom om testet för Sigmat och då blev det faktiskt alltid front-focus, inte någon gång back-focus som det blev förut. Skillnader i ljus eller något antagligen.

Nåja jag koncentrerar mig nu på att göra mer verklighetstrogna test och än så länge kan jag bara säga att Sigmat är verkligen skarpt. Körde några macro-liknande foton på ett kretskort (mycket detaljer, med manuell fokus för exakthet) och Sigmat ger mycket tydligare detaljer än kittet. Skulle nog anta att Sigma är skarpare vid f3.2-3.5 än kittet är vid vilket bländare som helst.

Jag kommer att behålla Sigmat och hålla ögonen öppna efter problem. Större fel i fokus och jag skickar det på kalibrering.

PS. När man väl börjar läsa om det här med AF så är det som att man bara gräver sig djupare o djupare ner i en grop som man inte kommer att ta sig upp ur. Till slut är man bara fascinerad över att det funkar så pass bra som det gör över huvudtaget.
 
Robert, har du kvar sigmat 28-70 eller har du skickat tillbaka det? har du upplevt några mer konstigheter etc? skulle vara kul å veta.
 
Jag har behållt båda mina Sigmor. AF kan nog bete sig konstigt under vissa förhållanden med det är som sagt svårt att verkligen bekräfta. Jag är nöjd på alla andra sätt, 28-70 EX är tydligt mycket skarpare än kitgluggen och fungerar både (nästan) som normalglugg och riktigt bra som porträtt-objektiv.
 
Sigma 28-70/f2.8

Hej igen Robert :)

Har du fortfarande kvar sigmat? tänkte kan vara kul å höra en utvärdering nu efter en lång tids användande av gluggen (om du nu har den kvar).
 
Utvärderingen nu är väl ungefär samma som senaste inlägget. Nåt problem med AF:en är det definitivt, åtminstone under mörka förhållanden, vilket tyvärr är då man ofta vill använda en ljusstark glugg :(.

Skulle väl behöva få tummen ur o chansa på att få den skickad till Sigma i Japan o hoppas att dom fixar till/kalibrerar för på Zieger teknik här i Sverige som repar Sigma annars kan dom inte göra nåt åt saken.
 
Jag har pratat med Cyberphoto nu och sagt att jag är missnöjd med autofokusen men vill gärna få det fixat då byggkvaliten och den optiska kvaliten är superb.

Objektivet ska iväg på service/kalibrering så jag skriver här när jag har några nyheter om det.
 
Jag ska någon gång under de närmast dagarna göra lite autofokus-tester för att ha lite kött på benen innan jag skickar iväg objektivet.

Jag kommer att kors-testa:

2 st 350D kamerahus
2 st kitgluggar 18-55.
1 st Canon EF 75-300 III
1 st Sigma 28-70 EX (som jag tvivlar på AF:en hos)
1 st Sigma 70-300 APO DG Macro (eventuellt)

Eventuellt använder jag min nyköpta blixt (Canon 430EX) också för att se om dess AF-hjälplampa ger annat resultat.

Jag funderar på att göra dessa tester på 2-3 meters avstånd istället för vanliga "45-grader, 40 cm mot testpapper".

Jag hoppas att hitta rätt så konsekvent fel på antingen objektivet (28-70) eller på mitt kamerahus så att något av dessa kan skickas iväg på kalibrering.
 
Testresultat

Igår testade jag enligt ovan. Jag är mycket nöjd med resultaten jag fick, nämligen att mitt Sigma 28-70 EX front-fokuserar konsekvent på två olika 350D-kamerahus.

Testet gjordes mha stativ, spegeluppfällning, IR-avtryckare samt så bra belysning som möjligt. Jag hade skrivit ut papper med grova svarta figurer som kameran skulle ha lätt att fokusera på samt lite text av varierande storlek för att se skärpan bättre. Dessa papper fästes på framsidan av cd-fodral (5st) som ställdes upp med 10 cms avstånd i djupled. Center-fokuseringspunkt på mittersta skivan. Avstånd 1m.

Resultat:

2 ex av Canon 18-55mm ligger ganska bra i fokus, möjligtvis lite bakfokus. Testades på full öppning 28 och 55mm. Samma resultat på båda husen.

Sigma 28-70 frontfokuserar (så att näst närmaste skivan alltid är skarpare än den kameran siktar på) på båda kamerahusen. 3 kort på f2.8 resp. f4.0 vid 28, 50 resp. 70mm. Ett par av dessa 36 kort (18 kort per kamera) hade fokus på rätt ställe. Fokus ligger sämst vid 28mm och blir aningen bättre vid 50 och 70mm.

Sigma 70-300 testades vid 1.5 och 2m avstånd (på full öppning). Den frontfokuserar också på båda husen och mest vid 70mm. Vid 100 och 135 (testade inget högre) var den säkrare, kanske inom toleranserna.

Canon 75-300 testades vid 1.5m (endast på mitt eget kamerahus). Full öppning. 75, 100, 135mm. Ligger generellt bra i fokus (känns säkrare då AF:en är så långsam på detta objektiv).

Slutsats: Jag är nöjd för så här konsekventa fel borde gå (lätt) att kalibrera bort och jag vill verkligen behålla objektivet (28-70) och vara nöjd med det. Antagligen åker även Sigma 70-300 iväg för kalibrering i samma veva.

PS. I samband med detta test då jag använde två st 350D side-by-side så upptäckte jag att sökaren i mitt hus var MYCKET dunklare och suddigare än min kompis' hus. Eller som min tjej uttryckte det när jag bad henne kolla i båda två utan att veta vad jag var ute efter: "Varför går det inte att få fokus alls på din kamera för?" Men det får bli en annan tråd :)
 
Ah.. kom på nu vad det mycket sannolikt kan vara som är "fel" med sökaren. Kan inte tänka mig att en sånt dåligt ex lämnat fabriken, än mindre att jag skulle ha stått ut med det så här länge.

Jag måste ha kommit åt dioptri-ratten. Arrgh. Kan dock inte kolla förrän jag kommer hem efter jobbet idag.
 
Det var dioptri-ratten som var ställd helt åt h-vete, skönt.

Idag åker båda Sigma-objektiven iväg till Tura Scandinavia för service.
 
Svar från Tura

Idag fick jag ett positivt svar från Tura.

Mitt 28-70 "ligger lite fel" och just nu väntar han (Bo D. som sköter servicen för Sigma) på ett kretskort. Den på diverse forum omtalade "omchippningen" handlar det alltså om.

Det här är intressant och definitivt en positiv förändring sedan Tura tog över servicen från Zieger Teknik. När jag pratade med Zieger så fick jag till svar att dom INTE har någon möjlighet att byta ut någon elektronik i objektiv, och dom erbjöd sig inte att skicka iväg det (till Japan?) så där var det stopp. Äntligen verkar kunderna i Sverige vara värdiga att få full service på sina Sigmaobjektiv.

Mitt 70-300 har testats "utan anmärkning". Inte alltför förvånande. Det fokuserade sämre än det långsamma Canon 75-300 III jag hade att pröva mot men det ligger alltså inom toleranserna.
 
Tura Slow-Mo AB

24 jan
------
Hej,

28-70 låg lite fel, där väntar jag på ett kretskort för att kunna justera.
70-300 kollad utan anmärkning. Vill du att jag skickar tillbaka den direkt?

Mvh
Tura


24 jan - 5 min senare
---------------------
Hmm har du nån aning om hur lång tid det kan tänkas ta innan du har kretskortet till 28-70? Handlar det om nån vecka du vänta och skicka 70-300 samtidigt.

Mvh
Robert

Det var tydligen för jobbigt att svara på...
 
Skrev till Bosse och frågade igen eftersom jag inte fick något svar på mejlet jag skickade för 1,5 veckor sedan (kolla förra inlägget). Fick till svar direkt: "skickades till dig igår".

Fåordig var ordet :)

Förhoppningsvis hinner jag få dom idag. Återkommer då jag testat 28-70:t igen (70-300 gjordes ingen åtgärd på).
 
Fick tillbaka objektiven igår.. och tyvärr. 28-70:t fokserar fortfarande väldigt ojämnt. 80% frontfokus 5% bakfokus och 15% acceptabelt i samma setup där kitzoomen (18-55) fokuserar rätt 95% av gångerna (~50mm, bländare 5.6 vid ca 70cm avstånd för er som är intresserade).

Ska prata med Cyberphoto nu och säga att jag helst vill ha tillbaka pengarna alt. fundera på ett byte. Väldigt synd på ett så gediget bygge som kan vara så skarpt när fokusen väl "infinner sig".
 
TheJaff skrev:
Fick tillbaka objektiven igår.. och tyvärr. 28-70:t fokserar fortfarande väldigt ojämnt. 80% frontfokus 5% bakfokus och 15% acceptabelt i samma setup där kitzoomen (18-55) fokuserar rätt 95% av gångerna (~50mm, bländare 5.6 vid ca 70cm avstånd för er som är intresserade).

Ska prata med Cyberphoto nu och säga att jag helst vill ha tillbaka pengarna alt. fundera på ett byte. Väldigt synd på ett så gediget bygge som kan vara så skarpt när fokusen väl "infinner sig".

Väldigt tråkigt att det inte blev ordentligt fixat, hoppas att Cyberphoto kan hjälpa dig på något sätt.

Köpte själv ett begagnat sigma 24-70/2.8 Ex macro för ett par veckor sedan, har bara gjort några få fokustester men fokus sitter där den ska iaf och objektivet är skarpt även på största bländaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.