Testresultat
Igår testade jag enligt ovan. Jag är mycket nöjd med resultaten jag fick, nämligen att mitt Sigma 28-70 EX front-fokuserar konsekvent på två olika 350D-kamerahus.
Testet gjordes mha stativ, spegeluppfällning, IR-avtryckare samt så bra belysning som möjligt. Jag hade skrivit ut papper med grova svarta figurer som kameran skulle ha lätt att fokusera på samt lite text av varierande storlek för att se skärpan bättre. Dessa papper fästes på framsidan av cd-fodral (5st) som ställdes upp med 10 cms avstånd i djupled. Center-fokuseringspunkt på mittersta skivan. Avstånd 1m.
Resultat:
2 ex av Canon 18-55mm ligger ganska bra i fokus, möjligtvis lite bakfokus. Testades på full öppning 28 och 55mm. Samma resultat på båda husen.
Sigma 28-70 frontfokuserar (så att näst närmaste skivan alltid är skarpare än den kameran siktar på) på båda kamerahusen. 3 kort på f2.8 resp. f4.0 vid 28, 50 resp. 70mm. Ett par av dessa 36 kort (18 kort per kamera) hade fokus på rätt ställe. Fokus ligger sämst vid 28mm och blir aningen bättre vid 50 och 70mm.
Sigma 70-300 testades vid 1.5 och 2m avstånd (på full öppning). Den frontfokuserar också på båda husen och mest vid 70mm. Vid 100 och 135 (testade inget högre) var den säkrare, kanske inom toleranserna.
Canon 75-300 testades vid 1.5m (endast på mitt eget kamerahus). Full öppning. 75, 100, 135mm. Ligger generellt bra i fokus (känns säkrare då AF:en är så långsam på detta objektiv).
Slutsats: Jag är nöjd för så här konsekventa fel borde gå (lätt) att kalibrera bort och jag vill verkligen behålla objektivet (28-70) och vara nöjd med det. Antagligen åker även Sigma 70-300 iväg för kalibrering i samma veva.
PS. I samband med detta test då jag använde två st 350D side-by-side så upptäckte jag att sökaren i mitt hus var MYCKET dunklare och suddigare än min kompis' hus. Eller som min tjej uttryckte det när jag bad henne kolla i båda två utan att veta vad jag var ute efter: "Varför går det inte att få fokus alls på din kamera för?" Men det får bli en annan tråd