Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Är Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG HSM ett bra objektiv?

Vad skiljer mot Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro förutom att den saknar HSM?
Är det värt 5000 ytterligare?

Jag fotograferar mest i studio
 
24-70mm f/2,8 EX DG HSM

Är Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG HSM ett bra objektiv?

Vad skiljer mot Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro förutom att den saknar HSM?
Är det värt 5000 ytterligare?

Jag fotograferar mest i studio
Hej!!

Jag pratade med cyberphoto och han sade att den nya med HSM,
är även bättre rent optiskt!!!

Det är alltså inte bara HSM-otorn som skiljer,

Att det sedan är värt 5k är ju som sagt ett stort ?

Tycker väl inte det!

Då håller jag nog på TAMRON 28-75 f2,8(som även han höll som bättre)
Även om det nu skiljer 4mm i vidvinkel-läget, men man vinner 5mm i tele-läget?

Ha de gött

M
 
Hej!!

Jag pratade med cyberphoto och han sade att den nya med HSM,
är även bättre rent optiskt!!!

Det är alltså inte bara HSM-otorn som skiljer,

Att det sedan är värt 5k är ju som sagt ett stort ?

Tycker väl inte det!

Då håller jag nog på TAMRON 28-75 f2,8(som även han höll som bättre)
Även om det nu skiljer 4mm i vidvinkel-läget, men man vinner 5mm i tele-läget?

Ha de gött

M

Jag ställde frågan för någon månad sedan på ett annat forum, fick samma svar där att HSM varianten skulle vara bättre rent optiskt men fick ingen förklaring riktigt på varför

Som det ser ut nu så har jag ett Sigma 50mm F1.4 så det vore ett bra komplement. Man ser dessutom på utseendet att det är från samma serie så jag gissar att dom är till lite för att kunna komplettera varandra.
Den nyare HSM varianten är mer lik mitt nuvarande objektiv.

Har du någon susning över hur den är i studio?
Jag märkte med den gamla varianten att den gick att få ner ända till F32 och det är ju intressant om man vill ta bilder med lång slutartid

men det viktiga för mig är bra studiobilder
 
Hej igen...

Har varit i studio men det var länge sedan?

Men skall själv in i studio, vill börja fotografera på allvar, men just ligger det nere pga jag är arbetslös får jag inte inneha f-skatt sedel?!?

men hallå f32? vad gör du då! eller vad tar du för bilder på då!!

Ha de gött

M
 
Hej igen...

Har varit i studio men det var länge sedan?

Men skall själv in i studio, vill börja fotografera på allvar, men just ligger det nere pga jag är arbetslös får jag inte inneha f-skatt sedel?!?

men hallå f32? vad gör du då! eller vad tar du för bilder på då!!

Ha de gött

M

Det är inte i studio men jag tog en bild på en fontän häromdagen och då tyckte jag inte riktigt att F16 räckte.

Du behöver ju inte ha F-skatt bara för att ha studio, kör det på hobbynivå
 
Hej igen...


Glömde skriva att det skiljer säkert i antal SLD-glas än den förra modellen?, och att dom gjort glaset bättre rent allmänt!!!


Men 5k är fortfarande mycket pengar, har man dom så bara köp om inte, spara pengarna till något annat.

ha de gött

M
 
Det är inte i studio men jag tog en bild på en fontän häromdagen och då tyckte jag inte riktigt att F16 räckte.

Du behöver ju inte ha F-skatt bara för att ha studio, kör det på hobbynivå

Tjabba!


Haha:)


Inte lätt att fakturera utan f-skatt sedel, företagen runt mig här är glada i mina bilder,
men det är litet hinder att jobba med dom utan f?

Ha de gött


M
 
Pop photo har ju testat nya 24-70 och tyckte den var överlägsen den gamla med hästlängder. Kamera och Bild testade den också nyligen och konstaterade att den nog varken slår Canons motsvarighet eller 24-105L, men att den var ok. Mtp priset, nästan tiotusen, skulle jag i så fall köpa Canonen, eller vänta till i höst då Canon med viss sannolikhet kommer med en version II.
 
Jag köpte det för Nikon, men min kopia led av bak-fokus. Trots det verkade det vara ganska bra. Men AF fine tune kunde inte fixa fokus tyvärr.

Beställde ett Nikon till slut, orkar inte försöka hitta ett bra exemplar.
 
Jag köpte det för Nikon, men min kopia led av bak-fokus. Trots det verkade det vara ganska bra. Men AF fine tune kunde inte fixa fokus tyvärr.

Beställde ett Nikon till slut, orkar inte försöka hitta ett bra exemplar.

Hej!

Nä inte skall du behöva jaga ett bra exemplar av objektivet?

Var det ingen som sade att verkstaden/Tura i kungsbacka fixar detta med BF/FF-fel i Sverige?

Ha de gött

M
 
Jag köpte det för Nikon, men min kopia led av bak-fokus. Trots det verkade det vara ganska bra. Men AF fine tune kunde inte fixa fokus tyvärr.

Beställde ett Nikon till slut, orkar inte försöka hitta ett bra exemplar.

Ooooppps!!!

Såg att du bodde i staterna, och vem som fixar detta over there har jag inte en susning om:)

Ha de gött

M
 
SIGMA 24-105f/2,8 EX DG HSM

Tack!

Det var det som avgjorde det hela. Kostnaden för ett Nikon var inte så farligt som i Sverige (flyttar hem om 2 veckor).



Welcome Home!!!

Har du bott där länge?

Ha de gött


P.S. Kolla om det är någon här som vill köpa något?
Du kan ju ta med dig "saker" hem... och dom slipper tull avgiften?D.S.
 
Welcome Home!!!

Har du bott där länge?

Ha de gött

P.S. Kolla om det är någon här som vill köpa något?
Du kan ju ta med dig "saker" hem... och dom slipper tull avgiften?D.S.

Tack igen! 3 år. Har "samlat" på mig en hel del utrustning, har inte plats för något mer nu. Tyvärr, kanske, men å andra sidan har jag inte råd heller att köpa mer!
 
ANNONS