Annons

Sigma 180 eller 150?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Tänkte att skaffa ett 100 macro men det e väl värt att satsa på något längre tänkte jag, för jaga insekter e nog kul.
Kollade på canons 180 men den hade ett lite för saftigt pris men sedan såg jag sigmas 180 för halva priset och är dessutom skarapare enligt "fotos" macrotest. Så nu är frågan vilket är bäst 150mm eller 180? priset skiljer ju "bara" 1 500.
MVH: Robin som e trött på att bara fota döda insekter.

180:an är äldre, större och tyngre. Ja, jag har testat 180:an och ägt 150:an. Skulle välja 150:an 10 ggr av 10.

Skulle utan tvekan valt 150 2.8 om den funnits för Pentax. Nu har jag väntat på ett 180 sedan v10 i fjol :-( och jagat insekter med 17-70 "fuskmakro".

19cm elle 22.5cm är ointressant. 5cm eller 19cm gör allt! med ljusstyrkan 2.8 bör Du också kunna hänga på en teleconverter på 1.4 utan att det blir för mörkt.

nikitin skrev:
150 har arbetsavstånd på 19cm. 180 har arbetsavstånd på 22.5cm.

-- Nicke
Sätter man på motljusskyddet så blir det 10 resp 13.5cm, och då kanske det spelar roll...

Jag har ett 180mm av den enkla anledningen att 150'an var slut hos Cyber, och vänta, nej tack!
Jag är mycket nöjd och har absolut inga planer eller önskemål att "byta ner" mig. Men, jag har ju faktiskt inte provat "lillen" :)

Som vanligt ska man aldrig fråga något i detta forum man blir endast mer förvirrad.
Så har några nån fin bild att övertyga med?

Robin, om du väljer mellan dom här två så tror jag inte att kvaliten mellan dom kan fälla utslag.
Det som skiljer är vikt, storlek, största bländare samt närgränsen.
Vad många inte tänker på är att ju längre objektiv du har, ju mindre "förlorar" du på att öka avståndet till det du fotograferar.

Säger också 150mm, mest för att det är så himla "lagom". Inte för kort (runt 100) och inte för långt (runt 200) ;-) Det är också rätt kompakt.
Med en 1.4x ger det ju lite flexibilitet. För samma pris som ett 180mm har du en 150mm 2.8 och en 210mm f4. Valet är lätt :)

Skulle gå på 150mm då jag har den själv, och grejjer man äger själv är ju alltid lite bättre än andra grejjer. ;-)

Skojjar bara lite...

Jag skulle göra mitt val redan innan gluggen släppts, så jag gick in och rotade här på fotosidan.
Jag hittade några duktiga fotografer som använde Sigmas 180mm, företrädelsevis kvinnor då männen är lite för upptagna med allt tekniskt så de har svårt att få tid att fotografera. Tack tjejjer för era fina bilder som hjälpte mig att köpa rätt. ;-)

Tyckte att visst var det bra resultat... sigma får det bli. Sedan kikade jag på närgränserna respektive storlek på gluggarna, och konstaterade att det inte skiljer dess mer på arbetsavstånd till motivet. Tänkte om man har en "blyg" insekt man sitter öga mot öga med.
Konstaterade dock att den nya är betydligt enklare att få ner i olika väskor, på grund av sin mindre storlek. Fin fin balans på fri hand, och en trevlig porträttglugg.
150mm har ju lite större ljusinsläpp också. Tänkte sedan att om 180mm är så som den är, borde ju inte den nya vara mycket sämre......

Så fick det bli... och visst är det en fin glugg.

Tror du blir nöjd resultatmässigt med bägge. Tror man får bedömma praktiska detaljer om man ska välja, eller att man får ett sjujäkla bra pris på en av dem....

Lycka till... du blir garanterat nöjd med endera!

Re: Re: D200 + Sigma 150 2,8

Robin Gyllander skrev:
Hur pass beskärd e den?

Inte beskuren alls, jag tror jag är på närgränsen med 150:an.

Beställde en 30 x 45cm på Crimson...helt nöjd!

Objektivet fungerar ju också väldigt bra som tele, ett bra köp tycker jag.

/Göran

Re: Re: Re: D200 + Sigma 150 2,8

skutte skrev:
Inte beskuren alls, jag tror jag är på närgränsen med 150:an.

Beställde en 30 x 45cm på Crimson...helt nöjd!

Objektivet fungerar ju också väldigt bra som tele, ett bra köp tycker jag.

/Göran
Då verkar den gluggen verka super, för dina bilder med den e ju helt perfekta. Såg att du hade ett canon 180 varför köpte du det?

Edit: glöm det med 180 blandade ihop dig med Björn Arvidsson.

Efter lite mailväxling med en Riktigt seriös makrofotograf verkar 180 vara bäst. Man vinner ju trots allt några extra centimetrar. Och det kommer väl ligga iväskan tills canon dumpar ef och kör enbart ef-s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar