Så har man fått sitt objektiv
En snabb tur med det nya objektivet ger följande intryck. Byggkvaliteten väldigt bra. Känns absolut inte som något billigt objektiv utan ger ett rejält och stabilt intryck. Ger samma intryck som andra objektiv i Sigmas EX serie (vet att detta inte räknas ditt, men det står faktiskt EX på väskan man får med ;-))
Autofokusen fungerar mycket bra på min 40d. Tyst och relativt snabb. Kanske inte riktigt samma schvung som i mitt 70-200 2,8L, men inte så långt efter.
Skärpan verkar vara riktigt schysst.
Bildstabiliseringen är ju riktigt riktigt bra, och jag känner verkligen att jag behöver den på dom långa brännvidderna. Till nackdelarna verkar man kunna tillskriva motljusegenskaperna, dom är inte på topp. Dessutom är bildstabiliseringen nååågot nervös. Ibland flimrar den till med ett högfrekvent darr. Nu har jag inte provat Sigmas OS tidigare, men jag känner inte igen det från Canons IS. Dessutom så saknar jag en AF begränsare. Känns som den måste jaga lite onödigt mycket ibland.
Jag har hittills bara fotat i jpg av lathetsskäl. Men färger och kontrast verkar vara bra. Inte riktigt i samma nivå som mina L objektiv, men inte så långt ifrån på denna punkten heller.
Observera att dessa kommentarer är subjektiva åsikter utifrån en timmes testande, så ta det för vad det är.
Vad gäller panorering så har jag inte provat det med IS alls förr, men det var ju en fröjd med IS/OS i läge 2, panorering. Här kommer en exempelbild jag tog på en Volvo i c:a 90 km/h från c:a 150 m håll i 500mm läge.