Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det ser ut som gluggen presterar ungefär som mitt BIGMA jag ägde tidigare! bra byggkvalité är det på sigmas EX serie!

Men är det fågel/djurfoto ni ska ägna er åt (och har canon) så kan jag tipsa om Canons 400/5,6L!
Sinnessjukt bra objektiv! finns begagnade runt 9000kr! Visst saknar den IS men dagens kameror klarar höga iso-tal så det är inte lika viktigt längre!

Eller varför inte ett beggat Canon 300/4.0 IS USM!? med konverter! då har ni 420mm med bländare 5,6! slår Sigmas gluggar med hästlängder!
BIGMAT var uppmätt till 460mm! vet ej hur det nya 150-500 är uppmätt till!

/mvh
Magnus

Först en liten kommentar till ovanstående. Jag har en nikon D60, och några andra objektiv som jag är nöjd med och använder till annat än tele, ett macro och ett 50/1,4. Canon gick bort pga ergonomi, passade mig inte alls. Jag är ganska övertygad om att man får vad man betalar för, betalar man ca 7000 som jag gjort, så får man inte vad ett canon 400 5,6 för ca 12500 ger. Men redan 12500 är långt utanför min budget, och dessutom har Nikon inget motsvarande.

Så till mitt nya test som jag er en del nya resultat tycker jag. Jag har försökt vara lite bättre i testförfarandet och försökt utesluta felkällor. Testet gäller alltså Sigma 150-500 "Bigmos" mot Sigma 70-300.

Först en översikt av bilden som det sedan kommer 100%:are på. Samtliga bilder är tagna i bästa jpg-kvalitet med stativ och självutlösare.

Bilagor

• wholepic.jpg
    wholepic.jpg
    35.2 KB · Visningar: 865
Senast ändrad:
Min egen reflektion är att det blir enormt mycket bättre med Bigmos än med det gamla. För mig är skillnaden verkligen natt och dag, och de ca 3 ggr så mycket som gluggen kostade är det värt. Dessutom haltar jämförelsen en del, eftersom handhållet är skillnaderna mycket större med tanke på bildstabiliseringen i 150-500.

Däremot är jag övertygad om att Canons L-objektiv för 2-10 ggr så mycket som mitt dyra åstadkommer klasser bättre, men de är utanför min värld, dels pga pris, men även pga system. Detta är verkligen inte ett sätt att försvara min glugg som jag ser har uppenbara fel och brister, men jag känner att jag kommer behålla och få mycket glädje av detta objektiv i många år. Fångade för övrigt en ormvråk i helgen som jag blev mycket nöjd med, kolla gärna och kommentera i mitt fågelalbum (för att jag är så snäll och testar om inte annat... ;-)...)

Håkan!

Hur ser jag om jag har ett "gammalt" serienummer eller ej på mitt objektiv? Och vad skiljer det "gamla" och det nya? Vad innebär det? :)

Har varit på semester...

Och såg att jag missade frågan om firmware. Men den informationen jag hade var den som Mats länkade till. Tack Mats.

Jag skaffade denna glugg för några dagar sedan och har ett serienr som skulle behöva "uppdateras". Har dock inte märkt att det skulle vara några problem med seriebildstagningen. Har väl fått ett bra ex då det dessutom fokuserar perfekt och har snabb och precis autofokus.

primelady skrev:
Jag skaffade denna glugg för några dagar sedan och har ett serienr som skulle behöva "uppdateras". Har dock inte märkt att det skulle vara några problem med seriebildstagningen. Har väl fått ett bra ex då det dessutom fokuserar perfekt och har snabb och precis autofokus.

Enligt uppgifter så ska det endast vara på följande autofokus med just 40d. Men ärligt talat har jag i praktisk handling inte heller märkt något. Har dock pratat med Tura och tänkte rent fysiskt åka upp till Kungsbacka i höst för att få det uppgraderat ändå.
Mitt är också skarpt och fokuserar bra.

Jag är mycket nöjd med mitt exempel än så länge. En liten nybörjarfråga bara såhär på morgonen, fokuspunkten, hur ändrar jag den från kameran. Jag har af på på objektivet men kan inte flytta fokuspunkten från mitten på kameran. Måste jag ställa objektivet på M och göra någon inställning i kameran för att det ska gå. Just nu är den centrerad och jag får ställa om till M om jag vill ha fokus på annat än mitten i bilden. Tacksam för svar.. :)

Jag är mycket nöjd med mitt exempel än så länge. En liten nybörjarfråga bara såhär på morgonen, fokuspunkten, hur ändrar jag den från kameran. Jag har af på på objektivet men kan inte flytta fokuspunkten från mitten på kameran. Måste jag ställa objektivet på M och göra någon inställning i kameran för att det ska gå. Just nu är den centrerad och jag får ställa om till M om jag vill ha fokus på annat än mitten i bilden. Tacksam för svar.. :)

Nu har jag ingen Nikon, men så mycket törs jag åstå att fokuspunkten ahr inget med objektivet alls att göra. Den inställningen ska du göra i kameran.MEn hur får någon Nikonmänniska svara på. Någon?

Haha, ja Per, förmodligen är det så, jag hade inte tillgång till den när jag skrev frågan, satt på jobbet och funderade på det hela. Jag ska bläddra i luntan när jag kommer hem :p

sitter och funderar på om man skall sattsa på detta objektiv

hur känns vikten?
har en canon 400d, känns som detta objektiv kommer kännas som ett monster =)

vill ju gärna att man kan ta foto på frihand utan besvär

sitter och funderar på om man skall sattsa på detta objektiv

hur känns vikten?
har en canon 400d, känns som detta objektiv kommer kännas som ett monster =)

vill ju gärna att man kan ta foto på frihand utan besvär

Tack vare att objektivet har bildstabilisering så är det klart ok att handhålla. Det är en rejäl klump, men jag har vant mig och tycker att handtaget/stativfästet gör det bra att handhålla. Men jag som har en D60 (är väl i storlek med 400d) tycker ju det ser lite kul ut, att ha en kamera som knappt syns bakom objektivet.

jag har för övrigt kompletterat mitt med en "black pod" vilket jag är mycket nöjd med, trots ytterligare 1,2 kg...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar