Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick mitt ex av Sigman igår.

Så här efter ett fåtal testbilder är i alla fall jag mycket nöjd.

Okej det är kanske inte super knivskarpt. Men nästa steg uppåt är i min ögon dubbla pengarna och det var inte aktuellt för min del.

Jag återkommer när jag har testat lite utförligare.

Ps. har idag Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro som jag i princip inte fått en enda bild i 300 läget som jag varit nöjd med. Kanske inte säger så mycket mer än att 70-300 inte är någon höjdare.
 
mange75 skrev:
Fick mitt ex av Sigman igår.

Så här efter ett fåtal testbilder är i alla fall jag mycket nöjd.

Okej det är kanske inte super knivskarpt. Men nästa steg uppåt är i min ögon dubbla pengarna och det var inte aktuellt för min del.

Jag återkommer när jag har testat lite utförligare.

Ps. har idag Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro som jag i princip inte fått en enda bild i 300 läget som jag varit nöjd med. Kanske inte säger så mycket mer än att 70-300 inte är någon höjdare.

Här är en liten Sädesärla taget idag med min Sigma 150-500@500 F10 1/640 ISO400 OS1, Canon 40D
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1372281&target=_blank

Duger åt mig i alla fall.
 
Som trådstartare får jag ju meddela att jag är ägare till gluggen numera. Fick hem den idag, som en av de första med nikonfattning gissar jag? Köpte det från HongKong, inte mycket billigare, men mycket snabbare :)

Jag gjorde ett litet test, här kommer en ros i trädgården, @500mm, F8, ISO 100, slutartid 1/80, med stativ och fjärrutlösare. JPG högsta kvalitet från Nikon D60.

Först hela bilden. Den är oskärpt och blir rejält bättre med lite skärpning, men här är det rått...
 

Bilagor

  • ros1-hel.jpg
    ros1-hel.jpg
    43.9 KB · Visningar: 815
...eftersom jag köpt gluggen framförallt för fågelfoto, så fick jag ju fånga första fågeln som kom, det var en koltrast som satt i grannens tv-antenn, tyvärr ligger fokus på en antenndetalj ett par dm hitom fågeln, men jag tänkte ändå ge ett hum om potentialen, nu är det 6,3 bländare, handhållet med OS, först hela bilden och sedan 100 crop. Återigen oskärpt, det kan man ju testa själv om man vill se hur det kan bli.
 

Bilagor

  • koltrast1.jpg
    koltrast1.jpg
    38.1 KB · Visningar: 804
När jag ser cropen inser jag att fågelfoto kommer få en ny dimension för mig, kanske inte för de som kan köpa gluggar som kostar som en mindre bil, men för mig där någon form av smärtgräns är nådd och jag inte på många många år kommer ha möjlighet att köpa objektiv för 5-siffriga belopp så visar cropen på en oerhörd potential. Får nog bli en tur till något mer spännande än carporten imorgon... :)
 

Bilagor

  • koltrast1-100.jpg
    koltrast1-100.jpg
    25.3 KB · Visningar: 828
nej, jag tänkte försöka göra ett sådant test, men det tarvar ju lite förberedelser med 150-500... Inte direkt som att göra det med 30mm... jag har ingen extern blixt så jag måste försöka få till testet utomhus också, och stativ, och hela faderullan, jaja, du fattar :-D
 
Man är ju inte så himla otålig, nu har jag genomfört test av två saker till, för det första så köpte jag ett BILLIGT UV-filter till, som jag åtminstone initialt har för avsikt att använda. Det blir dock KLAR försämring med det, jag gjorde testet på mitt 70-300 och där var skillnaden mindre, så jag får väl göra en avvägning om det är värt att använda filtret eller inte (kostade 22 dollar inkl. frakt...)

Den här gången kör jag länkar, annars blir det så mycket stora bilder. Jag har fokuserat på mittersta kryddburken. Burkarna står i 45 graders vinkel med knappt en kryddburk mellan. Vad jag kan se så tycker jag det ser bra ut, möjligen är det svårt att avgöra om burken till vänster är lika bra som burken i mitten, men efter förstoring in absurdum och pixelräkning kommer jag fram till att mittburken åtminstone är skarpast. Skärpan är inte 100, men det blänker och har sig och blåste rätt rejält ute, borde kanske ha ökat på ison lite, här var den 100, med största bländare och exponeringen automatisk, för att få kort skärpedjup och kunna avgöra.

Jag gör gärna fler test om någon vill, men jag behöver instruktioner, jag är nybörjare.

Här är testen, 150 och 500mm.

www.ibkfinn.com/birds/150mm.jpg
www.ibkfinn.com/birds/500mm.jpg
 
yens skrev:
Man är ju inte så himla otålig, nu har jag genomfört test av två saker till, för det första så köpte jag ett BILLIGT UV-filter till, som jag åtminstone initialt har för avsikt att använda. Det blir dock KLAR försämring med det, jag gjorde testet på mitt 70-300 och där var skillnaden mindre, så jag får väl göra en avvägning om det är värt att använda filtret eller inte (kostade 22 dollar inkl. frakt...)

Den här gången kör jag länkar, annars blir det så mycket stora bilder. Jag har fokuserat på mittersta kryddburken. Burkarna står i 45 graders vinkel med knappt en kryddburk mellan. Vad jag kan se så tycker jag det ser bra ut, möjligen är det svårt att avgöra om burken till vänster är lika bra som burken i mitten, men efter förstoring in absurdum och pixelräkning kommer jag fram till att mittburken åtminstone är skarpast. Skärpan är inte 100, men det blänker och har sig och blåste rätt rejält ute, borde kanske ha ökat på ison lite, här var den 100, med största bländare och exponeringen automatisk, för att få kort skärpedjup och kunna avgöra.

Jag gör gärna fler test om någon vill, men jag behöver instruktioner, jag är nybörjare.

Här är testen, 150 och 500mm.

www.ibkfinn.com/birds/150mm.jpg
www.ibkfinn.com/birds/500mm.jpg

Det vore intressant att se hur Sigma 150-500 förhåller sig till ditt 70-300 (Nikon?) på 300 mm f5.6. Se till att ta bilderna så att utsnittet blir så lika som möjligt och lägg sedan upp dem som en förenad bild (bilderna sammanlagda med ena bilden ovanför den andra i photoshop).
 
Senast ändrad:
Det låter som en utmaning, just nu blir det matlagning, min kära sambo låter inte som hon uppskattar att jag testar objektiv nu :) men det kommer asap...

Edit: Mitt 70-300 är också Sigma, jag såg nu att testrequesten innehöll en fråga...
 
yens skrev:
Det låter som en utmaning, just nu blir det matlagning, min kära sambo låter inte som hon uppskattar att jag testar objektiv nu :) men det kommer asap...

Edit: Mitt 70-300 är också Sigma, jag såg nu att testrequesten innehöll en fråga...

Det spelar ju mindre roll om det är Sigma eller Nikon. Det intressanta är ändå om du vinner något på att använda 150-500-objektivet på 150-300 mm eller om 70-300-zoomen där är bättre.
 
så var ett litet test genomfört, Jag lägger en länk till en bild där jag slagit ihop 1200x700 från varje bild, jag lägger även en 100% crop här i forumet. Klart mer detaljer med 150-500, även om bilden i helstorlek inte skvallrar om det.

Jag har även analyserat och konstaterat att mitt ex eventuellt frontfokuserar lite på 150 mm, men inte på 500 vad jag kan märka, är det möjligt att det blir så?

Först cropen från 150-500@300
 

Bilagor

  • 150-500_300.jpg
    150-500_300.jpg
    36.8 KB · Visningar: 734

Tyvärr tycker jag det verkar som om båda bilderna lider av skakningsoskärpa. Är bilderna tagna på frihand? Vilka slutartider har du använt? Om du verkligen vill se eventuellta skillnader mellan objektiven rekommenderar jag dig att antingen se till att slutartiderna är goda på frihand (minst 1/320 s (höj ISO-talet om det behövs)) eller att sätta kameran på stativ och använda självutlösaren. Det kan då räcka med längre slutartider tex 1/125 s. Se till att inte använda OS på 150-500-objektivet då det kan påverka resultatet negativt vid användning på stativ.
 
Det är stativ, och självutlösare... och relativt kort slutartid, 1/640 resp 1/400, det var F6,3, eftersom 150-500 ligger på 6,3 redan vid 300 så körde jag det för båda.

Jag har ju inte spegeluppfällning på D60:n så det blir ju kanske viss skak i alla fall, jag får prova i bättre ljus imorgon. Fast till att börja med ska objektivet få följa med ut och göra det som det är till för, jaga fåglar... :)
 
Jag har varit lite sugen på det här objektivet kul omfång och bra med bildstab.Tyvärr så verkar testerna inte så lovande.

bifogar en 100% crop av en bild med canon 70-200 L IS med 1,4 extender. @280mm handhållet.
 

Bilagor

  • 7b9a1388.jpg
    7b9a1388.jpg
    86.5 KB · Visningar: 982
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.