** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tycka det är lite märkligt att Sigma tar fram båda varianterna, samtidigt? Vore lättare att förstå om den ena (t.ex. 150-500) vore ett EX, och därmed lite av en ersättare till 50-500, medans 120-400 vore en ersättare till 135-400; nu blir det två objektiv i samma klass lixom. Iofs har man haft samma förhållande även tidigare mellan 135-400 och 170-500 som som väl konkurrerar (även med varandra) inom samma segment.

Per

Hade en kollega som precis var i japan, och de hade inte fått in 150-500 där, så uppenbarligen släpps det överallt samtidigt.

Däremot så såg jag att nu säger cyberphoto slutet på augusti för 120-400, tyder det på att de redan sålt slut de ex de fick in? I så fall lär det bli huggsexa om även 150-500, eller?

yens skrev:
Däremot så såg jag att nu säger cyberphoto slutet på augusti för 120-400, tyder det på att de redan sålt slut de ex de fick in? I så fall lär det bli huggsexa om även 150-500, eller?

Var nånstans står det augusti för 120-400 på cyberphoto? Vad jag kan se står det bara "Tillfälligt slut".
Är lite sugen på en sån, fast jag kommer i vilket fall som helst vänta på lite tester av objektivet innan jag eventuellt köper.

Om man kollar på dessa gluggar så ser man snabbt att det är mycket mer glas i dessa än sina föregångare. 21 linser i 15 grupper mot tidigare 13 linser i 11 grupper. Vikten på gluggarna berättar samma sak.. Bildstabilisator är grundläggande för gluggar med denna brannvid, om tanken är att man ska kunna handhålla dem.

Om man jämför 150-500 mot Bigma (50-500) så har jag väldigt svårt att tro att kvaliteten blir sämre av att man minskar brännviddsomfånget. Dessutom har jag läst någonstans att man använder samma typ av glas som i sina EX-gluggar.

Till 120-400:s förde är en bländare på F/5.6. Detta gör att den kanske fungerar tillsammans med en x1.4 converter, i alla fall på min D200.. Vi får se.

Personligen tror jag Sigma siktar mot marknaden avancerad amatör, och vill ge bra alternativ till dyr proffsoptik. Jag hoppas gluggarna blir lika bra som de ser ut på papper..

Sebastian Skarp skrev:
Var nånstans står det augusti för 120-400 på cyberphoto? Vad jag kan se står det bara "Tillfälligt slut".

Där det står "tillfälligt slut" för canon, står det "slutet av augusti" för Nikon...

yens skrev:
Där det står "tillfälligt slut" för canon, står det "slutet av augusti" för Nikon...

Och det betyder som tur är (för canon ägare) inte att det dröjjer likan länge för canon varianten att komma i lager.

Sigma brukar komma med canon först av någon anledning.

Senaste exemplet på det var 18-200 os

j3n5 skrev:
Om man jämför 150-500 mot Bigma (50-500) så har jag väldigt svårt att tro att kvaliteten blir sämre av att man minskar brännviddsomfånget. Dessutom har jag läst någonstans att man använder samma typ av glas som i sina EX-gluggar.

Det finns väl ingenting som direkt säger att 150-500 överhuvudtaget skall jämföras med Bigmat (EX); kanske till och med ligger närmare till hands att jämföra med 170-500 som inte alls har samma optiska prestanda? Nåväl, den som lever får se!

Per

Per skrev:
Det finns väl ingenting som direkt säger att 150-500 överhuvudtaget skall jämföras med Bigmat (EX); kanske till och med ligger närmare till hands att jämföra med 170-500 som inte alls har samma optiska prestanda? Nåväl, den som lever får se!

Per

Nja, personligen tror jag att dessa två gluggar ersätter de fyra gamla..

dvs.
Sigma 135-400 + 80-400 = 120-400..
Sigma 170-500 + 50-500 = 150-500...

Känns som om Vikten, spec, OS och stativfästen talar om en relativt hög ambitionsnivå.. Hoppas jag...

ErlandH skrev:
Den enkla anledningen är väl att man på Sigma vet att Canon är störst på marknaden.

Jo, men jag räknade med att bli påhoppad av nikonianerna om jag skrev det =)

Har googlat som en tok efter tester, men nepp..

Senast ändrad:
Jag tror Sigma är något på spåren, att erbjuda objektiv i en prisklass som tidigare inte varit intressant för andra än proffs och superseriösa hobbyfotografer, men fortfarande bara en bråkdel av vad nikon/canon tar för sina objektiv. Jag har massor med folk i bekantskapskretsen som just skaffat sin första digitala systemkamera och ganska snabbt köpt objektiv för mer än vad huset kostar, något som var helt otänkbart för ett par år sedan. Skulle inte förvåna mig om nästa snäpp blir ett 150-300/2,8 för runt 10.000.

yens skrev:
Jag tror Sigma är något på spåren, att erbjuda objektiv i en prisklass som tidigare inte varit intressant för andra än proffs och superseriösa hobbyfotografer, men fortfarande bara en bråkdel av vad nikon/canon tar för sina objektiv. Jag har massor med folk i bekantskapskretsen som just skaffat sin första digitala systemkamera och ganska snabbt köpt objektiv för mer än vad huset kostar, något som var helt otänkbart för ett par år sedan. Skulle inte förvåna mig om nästa snäpp blir ett 150-300/2,8 för runt 10.000.
Innan dess kan man ju köpa på sig några Sigma 200-500/2.8 för 150 000:-/st.

Jo det är ju grova spekulationer, jag har diskuterat det här med någon annan i en annan tråd. Men tanken är att nu när man slipper framkalla osv, så kan folk ta mycket mer bilder och därmed även ha nytta av "roligare" objektiv, vilket givetvis kommer synas på priserna, När det går att börja masstillverka saker som tidigare endast proffs var intresserade av så är det klart att det blir en annan marknad.

Var i Paris i helgen och fick med mig 800 bilder hem, det hade knappast funkat med min gamla analoga :)

Sebastian Skarp skrev:
Anledningen till att dessa objektiv inte är EX-märkta är enligt Sigma deras nya sätt att märka objektiv. "EX" kräver att objektivet har en konstant maxbländare. Men att objektiven hade blivit märkta med EX om de använt sin gamla standard...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=27137429

Jag har känt på både 120-400 och 150-500 och det är inget snack om att de är byggda som EX-objektiv. Inget glapp och skrammel här inte. Även max inzoomade (så att objektiven är så långa som möjligt) är precisionen riktigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar