Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att den första personen på FS blivit lycklig ägare till ett 150-500 nu (i fredags...) vi får väl unisont avkräva honom en rapport om kvaliteten... :)

Svårt att säga

Tycker det är vanskligt att bedömma objektivet efter de bilderna. Den där riktiga krispigheten saknas men det kan ju bero på dåligt efterarbete eller andra orsaker.

tycker också det är svårt, dock är den första och den nästa sista bilden vass tycker jag det ser ut som, men det kan ju som sagt även vara efterarbetet, eller som i mitt fall, sbs...

skit bakom spakarna... ;-)

Det verkar ju onekligen väldigt intressant. Det verkar dock inte ha kommit riktigt ännu, hittade det för 5695:- på fotovideo sthlm. Men de kunde ju inte säga exakt att det skulle ligga på det priset när det kom in. Det känns ju lite snopet att lägga en beställning nu och sedan betala 2-3 tusen mer när det väl kommer in.. hmm.. Början av Juli sa han med.

Det lät märkligt billigt måste jag säga, med tanke på vad det kostat på andra ställen. Hittar du det priset på nätet eller bara "över disk"?

Det var vad jag hittade på sidan, frågade honom på telefon och då sa han att det var det riktpris de hade satt nu men att det kunde ändras, så det känns ju lite osäkert sådär..kan ju vara ett sätt att få folk att beställa från dem och sedan kanske de höjer priserna när det väl kommer in, vet ej. Får man göra så egentligen?

Beställde ett från Cyberfoto nu. Dom skulle få in det idag, men det undrar man ju. Hursomhelst så ligger dom på 7600 kr, och en snabb koll runt om i världen antyder snarast att det är ett billigt pris då den i bla england och tyskland ligger på dryga 8000 som bäst. Hoppas att Cyberfoto är så reko att dom inte ändrar en lagd beställning. Fast jag tycker instinktivt att det känns skumt om man kan göra så om man inte reserverat sig för att det är ett preliminärt pris?

Senast ändrad:

så ligger priset på BHphoto i USA på 979 dollar, så ett pris på 5700 känns HELT omöjligt i Sverige.....

Tack för länken! jag hittade inte objektivet när jag letade själv på deras sida. Och du har ju helt rätt i vad det står, om du har beställt ett till det priset så har jag svårt att se att de skulle kunna hävda annat senare. Det är BILLIGT, men 20% billigare tror jag inte de kan hävda är ett slarvfel, prisdumpning för att vinna kunder är ju inte helt ovanligt, man kanske ska lägga in en order och hoppas :)

Ja, frågan är väl bara om man verkligen får sätta ett pris och sedan när varan kommer in höja det priset med tvåtusen kronor, är inte det falsk marknadsföring och lurendrejeri egentligen? Jag som kund har ju ändå utgått från att varan har det pris som det står på hemsidan. Jag har inte beställt ännu men jag funderar på det. Verkar vara ett prisvärt objektiv.

Lite udda priser dyker upp lite då och då på nätet. Ibland är det meningen, ibland har någon gjort fel när de uppdaterat priset på hemsidan...

Själv har jag köpt hörlurar som egentligen kostar ca 500kr för 69kr pga ett fel på en hemsida.

Just nu har en stor fotobutik ett ganska lågt pris på Canon EF TS-E 45/2,8 (sök på prisjakt eller nåt).

För ett par veckor sedan såg jag en butik som lagt in fel pris på wacom cintiq 21" (de hade lagt in priset för 12" varianten).

Nu är ju priset för sigman ganska lågt, men frågan är varför. Men det är ju bara att beställa om man vill. Skulle butiken "upptäcka" att det är för billigt och vill ta mer betalt ska det ju bara vara att säga att man inte vill ha varan till det högre priset. (Även om butiken givetvis inte Borde göra så!)

Jag tror till och med rent juridiskt att de måste erbjuda dig varan till det priset (om du är konsument). De behöver inte göra det om priset är "uppenbart fel", men att sänka ett pris 20-25% är nog inte att betrakta som uppenbart. Jag funderar på att beställa, och se vad som händer. De lovar ju leverans på 20 dagar, skulle det sk-ta sig så får man väl häva köpet då. Får kolla upp lite mer med betalningsalternativ osv... (Har ingen lust att förskottsbetala i det fallet...)

Ja det är ju bara att beställa. så länge man inte betalar in något i förskott eller liknande riskerar man ju ingenting.
Jag ahr inte fått mitt objektiv från Cyberfoto, och nu står det slutsålt, så vi får väl se när man öht får ett :)

Vad rekommenderas för uv eller polarisationsfilter på denna typ av objektiv, förlorar man inte en del i ljusstyrka med dessa saker påskruvade? Hur ska jag tänka där? Tror jag väntar tills objektiven kommit in och ser någon test på det, eller åtminstone till slutet av månaden då man har lite mer pengar ;)

Ni som förstår lite mer än mig.
Nedanstående 3 objektiv till Sony Alfa
Synpunkter på val? Priser från Cyberphoto

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS stabilisering
6076 kr exkl moms
7595 kr inkl moms

Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO autofokus
5868 kr exkl moms
7335 kr inkl moms

Sigma EX 50-500/4-6,3 DG autofokus
7992 kr exkl moms
9990 kr inkl moms

Jag skulle välja det som ger bäst skärpa, framförallt på de längre brännvidderna. Tyvärr vet jag inte vilket det är.

Om de är lika skarpa skulle jag välja 150-500, som är en ny konstruktion. En stor fördel är att ha OS inbyggd i objektivet -- om det nu går att använda med en Sonykamera? Dessutom gissar jag att den kan ha snabbare fokusering.

Alfan har ju inbyggd stabilisering - objektivet har ju OS men finns med Sonyfattning så det borde ju gå men tål väl förmodligen att undersöka. Någon som vet?

ANNONS