Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20, skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad vet jag, men om en Sigmaglugg för fyra papp är lika bra som ett Nikkor för över tio, så är väl alla som köper Nikkor oerhört korkade, eller har obegränsat med pengar alternativt enorma märkesbögar. För den mekaniska kvaliteten på EX-objektiv är ju topp, det håller jag med om.

Håkan Bråkan skrev:
Vad vet jag, men om en Sigmaglugg för fyra papp är lika bra som ett Nikkor för över tio, så är väl alla som köper Nikkor oerhört korkade, eller har obegränsat med pengar alternativt enorma märkesbögar. För den mekaniska kvaliteten på EX-objektiv är ju topp, det håller jag med om.

Nikon 14-24/2.8 ÄR mycket bättre, men att kalla Sigman en "konsumentglugg med kass skärpa i kanten" håller jag inte med om.

Menade inte att det var så dåligt, men kanske uttrycker mig klumpigt. Jag har ett 30 mm 1.4 just nu, Sigma EX alltså, den har kass kantskärpa, men jag liksom många andra älskar den ändå, är superskarp i mitten och fina färger.

Efter att ha tittat på bilder in absurdum snart är jag faktiskt positivt överraskad över vad det presterar.

Jag har i alla fall övertalat mig själv att köpa in en. Ska bara hitta en till ett bra pris i området också :)

Då jag precis fixat med en bild tagen med
Sigma 10-20 så lägger jag ut den.
http://www.igsell.se/kyrkan.jpg (4,5MB)

Bilden är ett första försök till HDR så den består av 9st bilder, men skärpan är det ju inget fel på.

Efter att mitt objektiv varit på garantiservice (var uselt i vänsterkant) är jag nog rätt nöjd med det.

Bilagor

• kyrkan_small.jpg
    kyrkan_small.jpg
    64.6 KB · Visningar: 160
Provade 10-20 och tyckte den var för soft, för mkt CA och oskarpt i kanterna.

Man kan ju inte springa omkring och fota bara bl 16 så det fick bli en Nikon 12-24 (ej 14-24) istället till min D300.

Hade man känt till D700 hade det blivit en 14-24 helt klart.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar