Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma 10-20, skärpa?
- Trådstartare Malmeqvisto
- Start datum
Vevo
Aktiv medlem
Jag gick nyss ut och tog två olika bilder med 10-20 för att få en bättre referens och jag tycker nog att det presterar mycket bra för att vara en extrem vidvinkel. Jag tog min A700 på 12MP för att se om det blev sämre med högre upplösning. Det går åt en del pixlar för att detaljskärpa-/rikedom ska synas. Då kommer frågan hur bra är upplösningen i objektivet och hur mycket mäktar den med. Det är något för de med mätinstrument i kontrollerad miljö att fundera på.
Bild 1.
10 mm, iso 200, bländare 7,1, 1/125
Bild 1.
10 mm, iso 200, bländare 7,1, 1/125
Bilagor
Jewster
Aktiv medlem
Tack Ove.
Vi har ju tillochmed fotat samma byggkran.
Off topic: Visste du förresten att 80% av alla byggkranar i världen står i Dubai.
Back to topic: Efter detta funderar jag starkt på att returnera mitt 10-20 och hoppas att jag får ett tisdagsexemplar i utbyte. Eller vilken dag i veckan de bästa exemplaren tillverkas på. Mitt gjordes uppenbarligen på en måndag.
/Jer
Vi har ju tillochmed fotat samma byggkran.
Off topic: Visste du förresten att 80% av alla byggkranar i världen står i Dubai.
Back to topic: Efter detta funderar jag starkt på att returnera mitt 10-20 och hoppas att jag får ett tisdagsexemplar i utbyte. Eller vilken dag i veckan de bästa exemplaren tillverkas på. Mitt gjordes uppenbarligen på en måndag.
/Jer
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Är 10-20 inte som typiska bättre Sigmaobjektiv, topp i mitten och kass i kanten. Men funkar ju bra för vanlig fotografering, för vilket de är gjorda. Har man högre krav så får man väl köpa t ex 14-24 som kostar vad det kostar att göra en optik som presterar bättre. En konsumentglugg som Sigman är just en...konsumentglugg, även om det står EX på den.
iBoat
Aktiv medlem
Håkan Bråkan skrev:
Är 10-20 inte som typiska bättre Sigmaobjektiv, topp i mitten och kass i kanten. Men funkar ju bra för vanlig fotografering, för vilket de är gjorda. Har man högre krav så får man väl köpa t ex 14-24 som kostar vad det kostar att göra en optik som presterar bättre. En konsumentglugg som Sigman är just en...konsumentglugg, även om det står EX på den.
Då måste jag haft en himla tur som "levt" på den gluggen i två år, eller så är mina kunder blinda. Det kan ju förstås vara så att tillverkningen är ojämn och det objektiv jag köpte var ok. Konsument eller proffs, -gluggen var helt ok.
Nu har jag iofs ett Nikkor 14-24 och att jag skaffade det beror enbart på att jag gick upp till fullformat (D3).