Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
sida med ordlista + förkortningar
- Trådstartare light
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det fanns ett embryo till en sådan ordlista här på fotosidan tidigare, men den var väldigt inkomplett. Jag misstänker att den är bortplockad av detta skäl då jag inte kan hitta den längre. Men det finns ju andra alternativ på nätet, så jag ser inte nödvändigheten av att just fotosidan ska göra en av annat än bekvämlighetsskäl. Fotoord är ett sådant initiativ.
light
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Det fanns ett embryo till en sådan ordlista här på fotosidan tidigare, men den var väldigt inkomplett. Jag misstänker att den är bortplockad av detta skäl då jag inte kan hitta den längre. Men det finns ju andra alternativ på nätet, så jag ser inte nödvändigheten av att just fotosidan ska göra en av annat än bekvämlighetsskäl. Fotoord är ett sådant initiativ.
Anledningen till att detta behövs just på fotosidan är att denna sida är vad jag vet Sveriges största samlingsplats för fotografer med över 70000 medlemmar. Och varje dag tillkommer nya medlemmar varav många är - liksom jag - nybörjare och ovana med många ord, uttryck och förkortningar. Därför vore det naturligt med en sådan lista just här om någonstans.
Nu kikade jag lite på länken du gav och den sidan verkar ju vara utmärkt. Om inte fotosidan tänker ordna en egen lista kan man kanske i alla fall ha en väl synlig länk dit, eller rent av höra med Ulrik Södergren om närmare samarbete.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ett problem är att Fotosidan idag inte har något bra ramverk för att hantera denna typ av information. Artiklarna är ganska statiska och man vill lätt kunna lägga till nya ord och korsreferenser. Något i stil med en wiki vore nog inte helt dumt, men det är ju inget som finns idag så det kräver mer än att man bara sätter sig ned och skriver.
Det som fanns förut var svårnavigerat, svårt att söka på och inte särskilt flexibelt tyvärr.
Det som fanns förut var svårnavigerat, svårt att söka på och inte särskilt flexibelt tyvärr.