Annons

SFF eller BLF prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor del av den totala andelen sålda fotografier kommer egentligen från amatörer? Är det bara jag som tror att den är försvinnande liten...?

Rätta mig om jag har fel men är inte problemet snarare att det finns en väldans massa mer eller mindre duktiga fotografer, med bättre eller sämre affärssinne, som försöker livnära sig på just fotografering?
 
Som tur är konkurrerar inte alla av oss enbart med pris. Själv ligger jag i normalfallet en bit över SFF:s och BLF:s priser vad beträffar uppdragsfotografering. När det gäller arkivbilder så tycker jag att det är smidigt att använda en "färdig" lista. Varierar mig då mellan SFF och BLF beroende på hur kunden ser ut.

Ett av de viktiga argumenten till Konkurrensverket för dispens för dessa listor är att de är en god hjälp vid bedömning av skada vid brott mot upphovsrättslagen.

Listorna fyller även en funktion för att styra upp alla oerfarna bildköpare. Eftersom det inte går att se på en person huruvida han eller hon är en pålitlig fotograf som regelmässigt levererar bra bilder med tekniskt hög kvalitet och ser kundens behov, är det mycket svårt att vara bildköpare. Många köpare är - på grund av bristande erfarenhet eller kunskap - fullständigt rudis och tittar bara på en prislapp och fotografens lågupplösta webb-portfolio.

Om kunden på förhand kan se en normal prisnivå och budgeterar för detta finns det en stor chans att andra bedömningskriterier får utrymme.

Den som anser att en lågprisad hobbyist duger fint som leverantör skall naturligtvis också anlita en sådan. Kan man nöja sig med servicenivån och kanske är beredd att vänta tills efter kontorstid eller stå tillbaka för fotografens huvudsakliga arbetsgivare så är det väl inget problem?

Jag känner dock inte många professionella bildköpare som är beredda att ta risken i det dagliga arbetet för några futtiga kronors besparing. Desto fler finns det förstås bland engångsköparna.

En rutinerad yrkesfotograf vet hur en bild skall förberedas för olika tryckmedia, är van att arbeta med modeller, kan trixen med den smältande glassen, har med sig den utrustning som krävs, är försäkrad mot allehanda obehagligheter, kan komma på utsatt tid under kontorstid, ordnar med assistenter och rekvisitörer, kan färgkorrigera på ett vetenskapligt sätt, har F-skatt, går att ringa under arbetstid osv osv.

En amatör som debiterar rätt kan man ställa krav på och han/hon har råd att göra misstag och kan hålla sig med vettig utrustning.

Säkert håller dessa båda inte samma prisnivå men ur mitt perspektiv är det viktigt att båda tar betalt efter förmåga. Yrkesfotografen vet vad det skall kosta men nybörjaren eller amatören har ingen aning. Titta bara på alla förvirrade inlägg här på Fotosidan. Då är en lista av godo.

En och annan anser förmodligen att jag tillhör dem som "anklagar folk för prisdumpning". Prissättningen är fri - ingen tvekan om den saken. Det som gör mig irriterad är bildköpare som skor sig på fritidsfotografers idealism eller exhibitionism. Det finns ingen vettig anledning att ge bort sitt arbete till dem som borde betala.

Det är viktigt att de som försöker slå sig fram inser att inom "konsult-världen", som vi ju befinner oss i, vinner man sällan framgång genom att "köpa" sig in på en marknad med låga priser. Det är snudd på omöjligt att i efterhand höja priserna utan att också byta ut kunderna.

Min knorr den här gången ges i samma tonart som alltid vid dessa diskussioner:

Debitera vad du är värd genom att använda riktprislistorna som mall. Är du värdelös - ge bort ditt arbete.

/G
 
Senast ändrad:
Tack för alla synpunkter & tips.

Min tanke när jag ställde frågan var att ha en prislista som rent utgångsläge för att veta vad som kostar vad och hur mycket...

Jag håller på att dra igång en egen verksamhet och då kan det vara bra att ha något att utgå ifrån eftersom jag aldrig tidigare har tagit betalt för något.

Mvh //Peter
 
peter_wahlström skrev:
Tack för alla synpunkter & tips.

Min tanke när jag ställde frågan var att ha en prislista som rent utgångsläge för att veta vad som kostar vad och hur mycket...

Jag håller på att dra igång en egen verksamhet och då kan det vara bra att ha något att utgå ifrån eftersom jag aldrig tidigare har tagit betalt för något.

Mitt råd, om du bara skall ha en lista som nystartad, är att sikta på BLFs. Räds inte att höja priserna över listans nivå om du känner att kunden hänger med. Du kan utan vidare gå upp 25% över BLFs priser för uppdragsfotografering och fortfarande ligga väl inom "marknadspriserna".

Annars tycker jag att du skall köpa båda. Det kan vara bra att kunna väga dem mot varandra för att förstå hur marknaden ser ut. Någon skrev längre upp i tråden att reklamfotografer arbetar med SFF och reportagefotografer med BLF. Det kanske ligger lite i det.

/G
 
gerhardp skrev:
Mitt råd, om du bara skall ha en lista som nystartad, är att sikta på BLFs. Räds inte att höja priserna över listans nivå om du känner att kunden hänger med. Du kan utan vidare gå upp 25% över BLFs priser för uppdragsfotografering och fortfarande ligga väl inom "marknadspriserna".

Annars tycker jag att du skall köpa båda. Det kan vara bra att kunna väga dem mot varandra för att förstå hur marknaden ser ut. Någon skrev längre upp i tråden att reklamfotografer arbetar med SFF och reportagefotografer med BLF. Det kanske ligger lite i det.

/G

Tack så mycket! Det är precis vad jag behöver höra för att reda ut allt som snurrar i mitt huvud... Det blir en BLF till att börja med då. När "släpper" dom listan för 2005, eller finns den redan? Kanske är onödigt att köpa en nu som sedan blir inaktuell om två veckor tänker jag... Eller skiljer det sig inte så mkt?

Alla tips för mitt "nystartande" emottages med stor tacksamhet! Tanken är inte att leva på det, men som Ni har skrivit innan så kan man ju ändå ligga marknadsmässigt i priserna. Nu säger jag emot mig själv lite när jag skriver det här eftersom jag har fotat mycket gratis/billigt, men man ska ju börja någonstans - samla på sig erfarenhet och arbeta sig uppåt... eller vad säger Ni? =o)

mvh //Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.