Annons

SFF eller BLF prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)
FouFoto skrev:
Har de inte redan en sådan överenskommelse?

Kanske kanske inte.
Men helt klart är att de räknar med personalkostnader som styrs av fackliga avtal och avskrivning på sina maskiner. Alltså kostnaderna är de samma. Det som skiljer är hur mycket de vill göra i vinst.

MVH
Magnus
 
Arleklint skrev:
Kanske kameratillverkarna, eller fotolabben, skall upprätta liknande listor så att ingen får för sig att dumpa marknaden ;)

De flesta varumärken har väl riktprislistor, ett rek. utpris. Sen är det ju upp till affärerna att lägga sig under, över eller mitt på. Många har även en "undre gräns" säljer man deras varor för billigt så vill de inte leverera.
Jag ser ingen skillnad till BLF:s riktpriser.
 
Jag ser en väldig skillnad eftersom återförsäljare säljer åt kameratillverkaren som skall ha sin vinst. Fotografer är inte återförsäljare åt BLF
 
Arleklint skrev:
Jag ser en väldig skillnad eftersom återförsäljare säljer åt kameratillverkaren som skall ha sin vinst. Fotografer är inte återförsäljare åt BLF

Men fotografer bör rimligtvis gå med vist för att kunna leva? Att dumpa priserna mycket under riktpriserna innebär att det inte blir många kronor kvar efter skatter, avgifter, avskrivningar med mera.

Eller förresten Janne..
Börja räkna baklänges.

Hur mycket lön vill du ha kvar i fickan efter skatt när du har plåtat i två timmar. Därefter komemr du ganska snabbt kunna räkna ut hur mycket skatter, avgifter och annat det tillkommer.
 
Kameratillverkarna bryr sig inte direkt om vad återförsäljarna tar för sina produkter. Detta eftersom varje återförsäljare köper produkten av tillverkaren. Så för tillverkaren gör det varken till eller från huruvida återförsäljaren säljer dyrt eller billigt. Möjligen påverkas imagen men inget annat.

Om tillverkaren la sig i skulle det inte vara skillnader i priset mellan scand.... och vanliga butiker.

/Maverick
 
Arleklint skrev:
Det måste vara fritt för varje fotograf att sälja till det pris man vill och kan. Högt eller lågt, utan att få "skrået" emot sig. Det är det vi kallar marknadsekonomi.

Vi är ense!

I det här landet har vi ett antal fackförbund som syftar till att folk inte ska bli utnyttjade. SFF och BLF syftar till att fotografer ska kunna leva på sin fotografi. Det är det vi kallar solidaritet.

Annars kan vi ju släppa arbetsmarknaden fri på alla områden...

Nån som är intresserad av datatjänster för 50:-/tim?

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
I det här landet har vi ett antal fackförbund som syftar till att folk inte ska bli utnyttjade. SFF och BLF syftar till att fotografer ska kunna leva på sin fotografi. Det är det vi kallar solidaritet.

Annars kan vi ju släppa arbetsmarknaden fri på alla områden...

Nån som är intresserad av datatjänster för 50:-/tim?

Mvh
Maverick

Nej, nej !
Foto är fritid. Snickare från baltikum är ett hot.


MVH
Magnus
 
SFFs prislista är en vägledning till SFFs fotografer. Priserna baseras dels på enkäter bland förbundets medlemmar, dels på en beräkning av vilket pris man måste ta ut för att kunna försörja sig som fotograf. Priserna tar hänsyn till lokalhyra, avskrivningar på utrustning, fortbildning, tid för läkarbesök, skatter, pensioner m.m. Det vill säga sådant som en anställd eller en hobbyfotograf inte behöver tänka på.
 
Arleklint skrev:
Jag ser en väldig skillnad eftersom återförsäljare säljer åt kameratillverkaren som skall ha sin vinst. Fotografer är inte återförsäljare åt BLF

Återförsäljare säljer inte åt tillverkarna. De köper in varorna för egna pengar och lägger sen ett påslag på priset för sin egen vinst och säljer vidare. Detta påslag grundar sig ofta från en cirkaprislista (pris ut till kund)från lev.
Precis som fotografer grunder sig efter BLF: lista.
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Men fotografer bör rimligtvis gå med vist för att kunna leva? Att dumpa priserna mycket under riktpriserna innebär att det inte blir många kronor kvar efter skatter, avgifter, avskrivningar med mera.

Eller förresten Janne..
Börja räkna baklänges.

Hur mycket lön vill du ha kvar i fickan efter skatt när du har plåtat i två timmar. Därefter komemr du ganska snabbt kunna räkna ut hur mycket skatter, avgifter och annat det tillkommer.

Återigen, så menar jag inte att man nödvändigtvis skall sälja billigt. Jag menar att prissättningen skall vara fri
 
Andreas74 skrev:
Återförsäljare säljer inte åt tillverkarna. De köper in varorna för egna pengar och lägger sen ett påslag på priset för sin egen vinst och säljer vidare. Detta påslag grundar sig ofta från en cirkaprislista (pris ut till kund)från lev.
Precis som fotografer grunder sig efter BLF: lista.

Jag tror som någon annan skrev här ovan, att tillverkarna just av den anledning att återförsäljaren köper grejerna för egna pengar, att tillverkaren inte bryr sig så mycket om vilket påslag återförsäljaren vill ha.

Men jämförelsen med fotografer haltar. Du som fotograf köper inte in dina bilder för att sälja vidare. BLF är inte ett led i försäljning av bilder ut till kund.

Lite fräckt kan man säga att BLF´s och SFF´s enda anledning att sätta riktpriser är att skydda fotograferna från konkurrens sinsemellan.
 
Wizard skrev:
Håller med dig Janne..

Vi accepterar ju inte prissamarbete inom andra brancher så varför skall vi göra det inom foto??

Vill jag sälja mina bilder till ett lägre pris, eller högre för den delen, än vad som står i BLF:s eller SFF:s listor så skall jag väl vara fri att göra så utan att bli påhoppad och anklagad för prisdumpning!!??
/Peter

Vi accepterar inte prissamarbete inom foto, en rekommenderad prislista är inte samma som prissamarbete där man kommer överrens om att lägga sig på samma pris.

Du är fri att sätta vilket pris du vill. Att bli påhoppad och anklagad för prisdumpning av konkurrenter kommer du att bli vare sig en prislista finns eller inte. Varför? Jo för att det är just KONKURRENTER som anklagar dig för det.
Konkurrenter är pigg på att anklaga på olika sätt oavsett branch och prislistor.
 
Arleklint skrev:

Men jämförelsen med fotografer haltar. Du som fotograf köper inte in dina bilder för att sälja vidare. BLF är inte ett led i försäljning av bilder ut till kund.

Lite fräckt kan man säga att BLF´s och SFF´s enda anledning att sätta riktpriser är att skydda fotograferna från konkurrens sinsemellan.

Vilken betydelse har det om man är ett led i försäljningen eller inte?

På vilket sätt skyddar prislistorna från konkurrens? Det är verkligen ett argument som haltar. Skyddar den på ett sånt sätt att de som lägger sig under prisnivån blir kallade för de förskräckliga prisdumparna, brrrr...hemska tanke ...:)

Nej, tillverkarna bryr sig ofta inte så mycket om återförsäljarnas påslag men ändå ger de ut en prislista med föreslagen prissättning. För att hjälpa och underlätta. Så att man ska veta ungefär vilken nivå man kan ligga på, konkurrensmässigt. Exakt samma sak med BLF.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag tror som någon annan skrev här ovan, att tillverkarna just av den anledning att återförsäljaren köper grejerna för egna pengar, att tillverkaren inte bryr sig så mycket om vilket påslag återförsäljaren vill ha.

Men jämförelsen med fotografer haltar. Du som fotograf köper inte in dina bilder för att sälja vidare. BLF är inte ett led i försäljning av bilder ut till kund.

Lite fräckt kan man säga att BLF´s och SFF´s enda anledning att sätta riktpriser är att skydda fotograferna från konkurrens sinsemellan.

Vi accepterar inte heller att det kommer balter och bosätter sig femton pers i en etta och lever på nudlar i en månad för att de ska kunna lägga bud långt under vad som är möjligt för en svensk arbetsgivare.

/Maverick
 
Vi skulle kankse avskaffa fackförbunden också. Deras enda intressen är ju att se till att medlemmarna inte konkurrerar med varandra.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Vi skulle kankse avskaffa fackförbunden också. Deras enda intressen är ju att se till att medlemmarna inte konkurrerar med varandra.

/Maverick

Men så sa jag ju inte. Jag sa att prislistornas funktion var den. Inte BLF och SFF i sig. Dom behövs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.