Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service hos Nikon eller alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi alla på FS går ihop och mejlbombar Nikon...

...så kanske det kan hända något hos Nikon i Solna.
Om alla uttrycker sitt missnöje med hur det fungerar idag mot hur det fungerade förr så kanske det är någon på Nikon som lyssnar.
En utopi , men ändå.
 
...så kanske det kan hända något hos Nikon i Solna.
Om alla uttrycker sitt missnöje med hur det fungerar idag mot hur det fungerade förr så kanske det är någon på Nikon som lyssnar.
En utopi , men ändå.

Borde vi inte mejlbomba alla tillverkarna utom Canon då? Det Nikon förändrat är ju just att de numera kör med samma servicemodell som de övriga i branschen. Canon är så vitt jag känner till ensamma med att man kan åka till verkstaden och lämna in istället för att skicka. Det vill säga i Göteborg där deras verkstad håller till.
 
Borde vi inte mejlbomba alla tillverkarna utom Canon då? Det Nikon förändrat är ju just att de numera kör med samma servicemodell som de övriga i branschen. Canon är så vitt jag känner till ensamma med att man kan åka till verkstaden och lämna in istället för att skicka. Det vill säga i Göteborg där deras verkstad håller till.


Jo...vi kanske skall göra något iaf. Om jag vore kamerareparatör så skulle alla som vill komma upp med kameran och ställa sina frågor och få personlig service. Det skulle man som företagare vinna mycket på...du vet....ryktet går. Nu är ju Nikon så stora att de kan göra hur de vill. Nikon kommer inte att tappa kunder pga av detta så klart. Men lite irriterande är det.
 
Jo...vi kanske skall göra något iaf. Om jag vore kamerareparatör så skulle alla som vill komma upp med kameran och ställa sina frågor och få personlig service. Det skulle man som företagare vinna mycket på...du vet....ryktet går. Nu är ju Nikon så stora att de kan göra hur de vill. Nikon kommer inte att tappa kunder pga av detta så klart. Men lite irriterande är det.

Vi fotografer frågar och pratar, jag tror inte jag varit på verkstad utan att spenderat minst 30 minuter där vid hämtning och lämning. Man lär sig något nytt varje gång.

Jag skulle kunna tänka mig betala 300 spänn i besöksavgift men många andra gör nog inte det.

Jag har sett den perfekta kombon, affär och verkstad i ett i Los Angeles, köpte något varje gång även om jag bara var där för sensorrengöring.
 
Vi fotografer frågar och pratar, jag tror inte jag varit på verkstad utan att spenderat minst 30 minuter där vid hämtning och lämning. Man lär sig något nytt varje gång.

Jag ser samma sak i den MC-butik/verkstad där jag arbetar. Vi har en del kunder där i princip hela vinsten på det köp de gjorde (eller verkstadsarbetet) försvinner för att det pratas bort mycket tid. Vi får visserligen glada kunder på det viset, men det är i längden inte hållbart - i synnerhet om personalen är för få.

Marginalerna inom handel är inte så vansinnigt höga som många tror, och det kostar tyvärr pengar att vara trevlig och spendera tid med kunderna.

Därmed inte sagt att det är något fel med att prata med kunder, men jag förstår varför verkstäder helst undviker det.
 
Jag ser samma sak i den MC-butik/verkstad där jag arbetar. Vi har en del kunder där i princip hela vinsten på det köp de gjorde (eller verkstadsarbetet) försvinner för att det pratas bort mycket tid. Vi får visserligen glada kunder på det viset, men det är i längden inte hållbart - i synnerhet om personalen är för få.

Marginalerna inom handel är inte så vansinnigt höga som många tror, och det kostar tyvärr pengar att vara trevlig och spendera tid med kunderna.

Därmed inte sagt att det är något fel med att prata med kunder, men jag förstår varför verkstäder helst undviker det.

Plus för när personalen är äkta intresserad av ämnet. (Vem drömmer inte om att sälja sina favoritgrejer till intresserade kunder i butik :) )
 
Vi fotografer frågar och pratar, jag tror inte jag varit på verkstad utan att spenderat minst 30 minuter där vid hämtning och lämning. Man lär sig något nytt varje gång.

Det där stämmer rätt bra med hur jag har hört personal både hos Nikon och andra verkstäder (inklusive Lasses i Nacka) beskriva hur säkert varannan besökare fungerar. Som en kille sa för några år sedan "ofta väldigt trevliga samtal, men jag får inte mycket reparerat under de tjugo minuterna".

Jag skulle kunna tänka mig betala 300 spänn i besöksavgift men många andra gör nog inte det.

Samma här. Och jag tror en del fler än vi nog skulle tycka det var ok. Vi får föra fram det som ett förslag :)
 
På större bilverkstäder har man ofta kundmottagare. De är skittråkiga att prata med och tar bara emot nycklarna lite snabbt. Att erbjuda en extratjänst där man betalar för att få prata med någon som kan något direkt är inte så dumt tycker jag
 
Borde vi inte mejlbomba alla tillverkarna utom Canon då? Det Nikon förändrat är ju just att de numera kör med samma servicemodell som de övriga i branschen. Canon är så vitt jag känner till ensamma med att man kan åka till verkstaden och lämna in istället för att skicka. Det vill säga i Göteborg där deras verkstad håller till.

Kanske dax att byta till Canon. Varje serviceärende med Nikon har varit uruselt. Det tar en mycket kort stund att rengöra en sensor men man måste vara utan kameran i flera veckor. Har många gånger mailat till Nikon om detta märkliga fenomen, men naturligt vis inget vettigt svar
 
Kanske dax att byta till Canon. Varje serviceärende med Nikon har varit uruselt. Det tar en mycket kort stund att rengöra en sensor men man måste vara utan kameran i flera veckor. Har många gånger mailat till Nikon om detta märkliga fenomen, men naturligt vis inget vettigt svar

Sensorrengöring går ofta bra göra i butik, då blir den klar medans man väntar.

Hur menar du Canon är bättre på detta?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar