Annons

Service av 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla kunniga!
Har en kanske lite dum fråga men eftersom jag inte vet vad som gäller så ställer jag frågan här...

Undrar över när/var/hur man ska serva sin kamera, i mitt fall en 7D.
Jag tänker för rengöring, kalibrering mm. Är detta något man gör på tidsbasis eller efter antalet exponeringar? Eller gör man det om problem uppstår?
Finns i så fall lämpligt serviceställe i skåne?

//Pär

Kör tills den kollapsar. Sen blir det billigare att köpa en ny kamera istället för att reparera.

Jag gör ungefär samma sak med min 7D. Men om jag har varit ute på en dammig resa eller ska fota ett viktigt jobb så har jag lämnat in min för rengöring. Ofta på en fotomässa

Digitala kameror består till större delen av elektronik. Denna uppvisar inte något slitage på samma sätt som mekaniska produkter, som t.ex. bilar. Elektronikprodukter kan istället drabbas antingen av ett "katastrofalt fel", vilket praktiskt taget ändå aldrig upptäcks vid en översyn, eller också får man något som kallas för "åldring", men då talar vi vanligen om ett par årtionden (och då har förstås de flesta bytt upp sig för länge sen). Bilar behöver ju ses om då och då, men inte dagens kameror som sagt.

Jag skulle t.o.m. avråda från regelbundna serviceöversyner (åtminstone för amatörfotografer). Tyvärr verkar det nuförtiden vara vanligare att kamerorna blir "konstiga" efter att de har varit inne på en förebyggande service, än att det blir något verkligt fel på dem vid normalt bruk...

Enligt den gamla devisen - försök aldrig laga något som inte är trasigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar