Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bx3mE

Aktiv medlem
Vet någon om antalet bilder som en canon EOS 300D kan ta utanavbrott i serie ökar om man minskar upplösningen? Och hur stor skildnad är det på internminnet mellan de olika kamerorna d.v.s. Nikon D70 i detta avseende??

Jag skall köpa kamera på fredag.... Men jag vet inte vilken.... Jag vore jättetacksam för svar!!

Så vitt jag vet är det 4 bilder i serie oavsett upplösning då 300D lagrar rådatan från CCD:n i bufferten. D70:n lagrar den färdigkomprimerade JPEG-filen i bufferten och på högsta jpegkvalitet ska det få plats 12 bilder innan den sackar efter. I näst högsta ska man kunna skjuta tills minneskortet blir fullt (förutsatt att man har tillräckligt snabbt minneskort).
D70 har åxå 3fps jämfört med 2.5fps hos 300D.
Skjuter man RAW är det 4 bilder för båda två, men D70:n tömmer sin buffert snabbare. 300D skriver rätt långsamt till kortet (ca 1.5MB/s) jämfört med D70 (över 5MB/s).

Med hacket installerat kan man ju ändra bildstorleken... Går det att fixa så att det tar längre tid för bufferten att fyllas??

Det är rådatan från bildsensorn som lagras i bufferten och den är alltid densamma, oavsett bildstorlek. Så, nej, det tror jag inte.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Så hur lång tid tar det innan man kan dra iväg nästa bild på 300D om man fyllt bufferten?

Det däremot skulle kunna bero på vilken bildstorlek man valt (osäker här), men räknar man på värsta fall så är ju rådatan som skrivs till kortet runt 6MB och kameran skriver med ca 1.5mb/s till kortet. 6/1.5=4s.
Jag har använt 300D:n litegrann och i just detta avseendet känns den väldigt långsam. Det känns som att accesslampan för CF-kortet ALDRIG slutar lysa.

Knäpper man bara enkla kort och man tar en liten stund på sig till nästa är det ju dock inget problem.
Däremot går det rätt bra trögt att ta upp bilder från kortet för att titta på dem på skärmen igen.

Står valet mellan 300D och D70 och sekvenstagningen är viktig så är D70 absolut det bästa valet.

Här finns ett ljudklipp där man kan höra skillanden. De skjuter i JPEG.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page4.asp

Tittar man på tiderna där så verkar det åxå som om tiderna mellan varje bild krymper lite på Canonen om man väljer en mindre bildstorlek.

Men om man chippar 300D:n så kommer man ju att minska mängden data som skall skrivas till CF.... Detta borde minska skrivtiden.... Nån som har testat??

(även om bufferten fylls med samma hastighet borde den tömmas snabbare?!? Nån som kan testa??)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar