Pentax? Har dom nån AF alls?
Jo, det har dom förstås, men AF-prestandan är vad Pentax-användarna mest brukar klaga på. Däremot har Pentax alltid haft en förmåga att kunna göra kameror som fotografer gillar att använda (om man undantar vissa floppar förstås).
Pentax K-1 (FF) och KP (APS-C) har vardera tre linjära AF-sensorer med 1:2,8-noggrannhet. K-70 (APS-C) har en sådan.
Pentax första kamera med en 1:2,8 AF-"punkt" (K-5 II), kom för fyra år sedan.
Nej, det stämmer inte. I princip alla AF-system från i alla fall de senaste tio åren drar uppenbar nytta av att objektiv har bättre maxbländare än f/5,6.
---
Ifall du hade skrivit
I princip alla Canon DSLR-kameror så hade jag varit beredd att hålla med. Men nu vidhåller jag min tidigare uppfattning, om än med ett frågetecken tills saken är mera noggrant undersökt.
Jag tänkte att det inte borde vara några nämnvärda svårigheter att ta reda på vilka kameramodeller som har AF-sensorer med 1:2,8-noggrannhet.
Jag tänkte fel.
Kollade först Nikon D7200. Kunde inte finna någon uppgift någonstans om att den skulle ha några 1:2,8 AF-"punkter".
Fortsatte sedan med att kolla Nikon D5. Inte heller där fann jag någon uppgift om att den skulle ha några 1:2,8 AF-"punkter", vilket förstås förvånade mig. Åt "andra ljusstyrkehållet" fanns det uppgifter - D5 har 9 valbara AF-punkter och 6 assist-punkter för ljussvagare objektiv, ned till 1:8 (kan uppstå vid användning av telekonverter), samt ytterligare 8 valbara punkter och 14 assist-punkter för objektiv med ca 1:6,3 i maxljusstyrka.
Nu tänkte jag att det var dags att kontakta Nikon med den "enkla" frågan om vilka av deras modeller som är försedda med 1:2,8 AF-"punkter".
Kunde inte hitta någon support-mejladress någonstans, så det fick bli telefon - med befarat resultat.
Nikon (liksom många andra företag) brukar ha en "grindvakt" (vanligen en ung person med obetydliga kunskaper) för att i första hand sortera telefonörerna till någorlunda rätt avdelning och i andra hand fungera som "filter" och "skydd" för den högre betalda och mera upptagna kvalificerade personalen (baserat på mina fördomar).
Försökte att få tala direkt med en tekniker, men det gick inte. Jag skulle förklara för "grindvakten" som sedan skulle gå och prata med någon tekniker, få hans svar, tolka detta och vidarebefordra det till mig.
Förenklade frågan så mycket jag kunde - Har Nikon D5 några AF-punkter med 1:2,8 noggrannhet?
Efter att han flera gånger förklarat för mig att man kunde använda 1:2,8-objektiv på alla Nikons kameror, fick jag honom långt om länge att (delvis) acceptera att jag inte alls talade om objektivljusstyrka, och till slut gick han och letade upp en tekniker och framförde det han uppfattat att jag frågat om.
Efter att ha lyssnat på teknikerns svar och tolkat detta, kom han tillbaka med förklaringen:
"D5:s AF system är till för att ge autofokus med AF-objektiv. Ifall man använder äldre objektiv, så måste man fokusera dessa manuellt."
Tja, Goddag - Yxskaft är tämligen normalt i dessa situationer...
Lyckades till slut få "grindvakten" att lämna över luren till "någon som kunde lite mer".
"Lite" visade sig stämma. På denna nivå fick jag svaret: Jag vet inte direkt om D5 har 1:2,8 AF-"punkter", jag får läsa i dokumentation här.
Han var tillbaka efter en stund och meddelade att han inte hittat något. Jag förklarade vilken information jag funnit. Han sa att han inte hade samma webbsida framför sig. Jag förklarade att på den sida jag tittade skrev Nikon om AF-punkter för objektiv med ljusstyrka 1:8, mellan 1:5,6 och 1:8 och allmänt att objektiv med 1:5,6 alltid kunde användas. AF-punkter för 1:4 eller 1:2,8 nämndes inte.
Nikon-kille nr 2 sa då att ifall det inte står något, så har D5 inte några 1:2,8 AF-punkter. Och så brukar det förvisso vara.
Men jag skulle ändå vilja ha en säkrare bekräftelse på hur det ligger till. Visst, vän av ordning kommer självfallet att hävda - "Eftersom det genom åren har varit mycket mindre klagomål på Nikons AF-system än på Canons, så är detta ingenting som spelar någon roll i praktiken."
Visst, det finns många andra parametrar som spelar in, som hur noggrant man kan justera AF:en osv., men ett sådant argument biter förstås inte alls på en teknik-intresserads obotliga nyfikenhet.
Martin, du har kanske möjlighet att mejla eller framföra denna fråga? Alltså, har Nikon några kameramodeller med AF-punkter med 1:2,8-noggranhet, och i så fall vilka?
Så här långt hunnen i mitt skrivande trodde jag att jag äntligen var klar, men då slog det mig att jag borde kolla trådens ämne.
Då blev det till att skriva lite till...
För spegellösa som Sony E-mount gäller INTE dessa restriktioner. Där ökar mätnoggrannheten ju större maxbländaren är (den virtuella mätbasen ökar), och likaså ökar belysningen av On-chip AF-sensorerna så att AF-prestanda förbättras vid dåligt ljus jämfört med användning av ljussvagare objektiv (till skillnad från DSLR-systemen som sagt, som inte i något av dessa båda avseenden drar nytta av objektiv med högre ljusstyrka än 1:5,6 - 1:4 eller 1:2,8 beroende på vilken typ av AF-sensorer DSLR-kameran har).
Jag hävdar inte att alla spegellösa modeller fullt ut kan utnyttja hur ljusstarka objektiv som helst - så är inte fallet. Inom E-mount FF är A7R sämst i detta avseende - det är den modell som sämst tål sneda utgångsstrålar från objektivet. A7S och A7S II klarar avsevärt snedare strålar pga större "pixel"-storlek, Liksom A7R II och A9 pga att BSI-tekniken medger vidvinkligare microlinser.
Canons Dual Pixel AF har vissa begränsningar (och förtjänster), men kan FÖRVÄNTAS vara sämre än A7R i dessa avseenden.
Alla utom möjligen de allra enklaste AF-systemen ja, sedan får jag erkänna att jag är lite osäker på Pentax, men det skulle vara förvånande om de i det här hänseendet gör speciellt annorlunda än Canon och Nikon.
Så långt jag hunnit se HITTILLS så har alla övriga kameratillverkare gjort annorlunda än Canon - såväl Nikon, Pentax, Sony som Panny och Oly med det tidigare FourThirds systemet. Minolta hann inte heller komma ut med någon modell med 1:2,8 AF-sensor, men höll av allt att döma på med utveckling av en Dynax 9D som skulle få en (analoga Minolta 7D hade en 1:2,8 AF-sensor). Men då släppte Konica Minoltas kameraavdelning i knät på Sony, och resultatet av detta blev bl.a. Sony A700 och A900 som har 1:2,8 AF-"punkter". Sonys konsument-systemkameror har inte haft 1:2,8 AF-sensorer förrän A68 kom.
.