Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Japp, bara kamerahusen. Men, om man inte söker det allra bästa och nyaste så har Sony två spegellösa FF i betydligt vettigare prisklass, A7 och A7II. A7, som börjar bli lite till åren, går faktiskt att få för under 10k, med kitobjektiv. Det är en kamera med många begränsningar, framförallt när det kommer till hastighet, men det är nog väldigt mycket bildkvalitet per krona.
Med jämna mellanrum blir jag sugen på a7II, som kostar runt 14k, men intresset svalnar snabbt när jag börjar titta på objektiv.
Jag tycker verkligen man ska fundera på om det är en A7 eller A7r man ska ha trots priserna på dessa. Det har kommit en hel del nytt i A7II som faktiskt är värt att betala lite extra för. Jag hade tur när jag köpte min för Sony hade kampanj då och den gick då för 13 000:- sedan höjde de priset till upp emot 17 000:- ett tag innan det började falla igen.
De viktigaste fördelarna med A7II i förhållande till A7 är nog:
- 5 vägs stabilisering (A7 II tror jag var det första A7:a som fick detta) och den funkar fullt ut även med gamla manuella glas om man bara anger brännvidden för objektivet man har på.
- snabbare uppstart
- snabbare seriebildtagning (5 bilder/sek)
- snabbare AF (hybrid-AF)
- med senaste firmwareuppgradering så har A7 II samma fina stöd för tredjepartsobjektiv med inbyggd fokusmotor med LA-EA3 -adaptern som kom med A7r II (adaptern utan spegel och fokusmotor a la SLT-modellerna)
- fullt stöd för kommunikation med Capture One vid tethering (vilket inte A7 eller A7 r har tyvärr). Kommunikation åt båda hållen kamera CO och man ser även i programmet exakt vad man ser i Live View i kameran.
Den har inte samma heltäckande AF som A6300, A6500, A7r II och A9 men trots allt 117 PDAF-punkter och 25 CDAF ytor på huvudsensorn. Den har heller inget tyst läge som ovanstående kameror heller.
för video så finns följande:
- S-log 2 (som ju exv. saknas i nya A9)
- Picture profiles med en massa inställningsmöjligheter
Med det sagt så har jag hittills mest använt min A7 II till reprofoto och jag har haft den på några resor. Jag har noterat att jag alltmer återgått till min 36 MP A7r av flexibilitets och bildkvalitetsskäl. Visst kan man säkert fortsätta hänga upp sig på att det saknas E-mountobjektiv i ett antal snabbt krympande segment men man kan också njuta av kombon A7r och Sony/Zeiss 35mm/2,8 som jag tycker är ett formidabelt bra par. Grejen med så pass många pixlar är ju att man faktiskt har lite bättre svängrum för beskärning än med 24 MP. Så jag zoomar inte med objektivet i det fallet utan med Capture One eller DxO:s RAW-konverterare. Då har man en bra zoom mellan 35 och 50mm åtminstone utan att man överhuvudtaget behöver tänka något vidare extra på det. Jag har helt landat i att jag på resor numera bara har denna kamera och sagda 35:s och min Sony 70-200 G/4. Den senare skulle jag nog också kunna lämna hemma om det kniper. Jag har en massa andra objektiv jag kan skruva på också men det är inte många som kan mäta sig med kombon A7r och denna lilla 35:a. Oslagbart smidigt och kraftfullt.