ANNONS
Annons

Ser så töntigt ut...att vara fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
arvro395 skrev:
Ja verkligen!

Jag tror det kan vara bra att visa för folk att man är en person som fotograferar, redan innan man tänkte ta en bild. Om man går runt med kameran blir ju ingen direkt förvånad när man tar upp kameran och tar ett kort när det händer något kul.

Om man sliter upp kameran först när det händer något, då tror jag folka hajar till lite mer, och man kanske missar bilden.

Precis, och om man dessutom har den i en ryggsäck undrar åtminstone jag hur många ögonblick man hinner fånga. Nej, förinställd hängande på magen är mellodin. Sen är väl inte modellen för gatufotografering att ha stora klumpar med batteripackar och vita kanonrör hängandes runt halsen, dessa muskedunder ser man väl oftast på personer i gatubilden som är mer ute efter att imponer än att ta bilder :)
 
Det är klart att man ibland kan känna sig lite malplacerad (fast jag går inte så lång som till "töntig") om man släpar på stora vita kanonen i "fel" miljö. Det har t.ex. hänt några gånger att jag hoppar in i mataffären på väg hem från fågelfotograferandet och eftersom jag inte vill lämna kameran i bilen får den gå med på shoppingturen. En och annan fråga och konstig blick blir det. :)
 
alf109 skrev:
Precis, och om man dessutom har den i en ryggsäck undrar åtminstone jag hur många ögonblick man hinner fånga. Nej, förinställd hängande på magen är mellodin. Sen är väl inte modellen för gatufotografering att ha stora klumpar med batteripackar och vita kanonrör hängandes runt halsen, dessa muskedunder ser man väl oftast på personer i gatubilden som är mer ute efter att imponer än att ta bilder :)

Nja, håller inte riktigt med. Skulle man imponera är väl en Bladare bästa modellen? Tror inte att bara för att man kånkar runt med ett par kilo vitt eld-rör fram på kamran, drar några större poänger - mer än hos tjuvarna. Har släpat runt på mitt 300 på stan i dag och fotat trängselskattestationer - drog inte till sig någon nämnvärd tillstormning av folk ;) Man smyger inte in en närbild med det objektivet men man tar trevliga bilder på avstånd så att man slipper störa människor - så det är nog mer en fråga om fördommar skulle jag tro ;)

BAW

BAW
 
Jag bär oftast kameran i handen. Gillar inte riktigt att ha den slängandes runt halsen. Dessutom är den direkt i färdigställning både för fotografering och som tillhygge vid eventuellt tillgreppsförsök. Kameror är hårda, tjyvar är mjuka. ;)
 
dJb skrev:
Jag bär oftast kameran i handen. Gillar inte riktigt att ha den slängandes runt halsen. Dessutom är den direkt i färdigställning både för fotografering och som tillhygge vid eventuellt tillgreppsförsök. Kameror är hårda, tjyvar är mjuka. ;)

Tråkigt dagar som dessa om det är några kilo metall att man blir kall om händerna - de borde sätta isolerande skumplast på kamerahusen för att de inte ska leda bort så mycket värme :) Misstänker att de som bär på kameror som väger lite mer snabbt skulle bli puckelryggiga eller få nackskador om man gick med dem runt halsen - har jag nog aldrig gjort under snart 20 år som kamerabärare. Därmemot kan det nog se ganska nördigt ut med två kamerahus på en gång - men förhoppningsvis inte som killen med silja-klistermärkena ovan... vi hade en kille som pryade på blaskan jag arbetade för som verligen liknade den snubben. Redan 85 :)

Natti!

BAW
 
Ett litet förtydligande: Jag menar alltså traditionellt gatufoto. Och vad jag egentligen ville säga var att man inte skall skämmas över att gå omkring med sin kamera på vad sätt det behagar en, det är ju ingen modeuppvisning det handlar om. Och givetvis, om man tar bilder där man behöver långa teleobjektiv så skall man inte skämmas för det heller.

Jag tycker mig dock märka ibland att prylarna för en del kan bli viktigare än bilderna. Som exempel batteripack på en kamera, inte för att ladda den med mer ström, utan främst för att det ser lite "coolare" ut. Och folk som absolut måste byta ut sina kit-objektiv, inte för att de främst behöver mer ljusstyrka eller högre bildkvalitet, utan för att så många andra sagt att dom måste.
 
Jag verkar vara i stort sett den enda som är töntig nog att ganska stor del av tiden bära kameran i halsremmen. Lustigt, för jag tycker att det är överlägset vid användning av vissa objektiv (se nedan). Däremot håller jag nästan hela tiden i kameran med den ena handen för att avlasta nacken samt undvika kameradingel.

Men visst, på sommaren då det ej krävs handskar så brukar jag nyttja handremmen och bära kameran i högerhanden. Det gör jag dock inte när 100-400:at är monterat, för med push-pullzoom vill man ha lite kontroll över den också och friktionsringen har ju tvåhandsfattning.

Nu blir jag lite nyfiken; hur gör det stora flertalet när ni byter objektiv och inte har kameraremmen kring halsen? Jag är övertygad om att jag skulle tappa huset i backen vid en sådan manöver.
 
stef-n skrev:
...
Nu blir jag lite nyfiken; hur gör det stora flertalet när ni byter objektiv och inte har kameraremmen kring halsen? Jag är övertygad om att jag skulle tappa huset i backen vid en sådan manöver.

Tror inte det är en bra idé, är den inte redan där så lägger jag remmen runt halsen först. Det saknas ju ändå en hand så hur det går till om man inte säkrar huset först förstår jag inte.
 
stef-n skrev:
Nu blir jag lite nyfiken; hur gör det stora flertalet när ni byter objektiv och inte har kameraremmen kring halsen?

Tar kameran i vänster hand. Plockar bort objektivet med höger hand och stoppar ner det i fickan. Tar upp ett annat objektiv med samma högra hand och vrider fast det i huset. Klart! :)

Men sen byter jag objektiv väldigt sällan när jag är ute och promenerar.
 
Hmm, 94%. Skulle kört med lynx eller links ist. Lite sorgligt. I fortsättningen ska jag alltid köra med links för att undvika sådana här prekära situationer :)
 

Bilagor

  • nq.php.gif
    nq.php.gif
    5.3 KB · Visningar: 856
Bekvämast är det att bära kameran som "handväska": Runt halsen och sedan trä höger arm över den. Damigt så det förslår och absolut användarvänligt och stabilt. Sedan två hundar i koppel i vänster hand och så är saken klar.
 
Bibi skrev:
Bekvämast är det att bära kameran som "handväska": Runt halsen och sedan trä höger arm över den. Damigt så det förslår och absolut användarvänligt och stabilt. Sedan två hundar i koppel i vänster hand och så är saken klar.

"Dam-handväska" är min standardmetod. :)

Mycket bra för nacken. Om det sedan betyder att jag har kontakt med min feminina sida så är det väl bara en bonus. :-D
 
Bibi skrev:
Bekvämast är det att bära kameran som "handväska": Runt halsen och sedan trä höger arm över den. Damigt så det förslår och absolut användarvänligt och stabilt. Sedan två hundar i koppel i vänster hand och så är saken klar.

Så bruka jag försöka göra med min kamera, sårskillt när jag knallar runt i London och likande platser och då med jackan över för att inte skylta med kameran samt göra det svårare att sno den.

Tyvärr är dock kameraremmarna för korta, jag skulle behöva en som var ett par decimeter längre för att inte kvävas.

Men det är praktiskt, jag skiter i ifall det är "damigt". Kalla mig fjolla, jag klarar det ;)

Greven

P.S. När det gäller objektivsamlande som legitim hobby så håller jag absolut med!!!
 
Hmm...ja, man kan känna sig lite besvärad ibland, särskilt när man ändå inte plåtar, utan har med kameran för säkerhets skull. Brukar också använda damväskvarianten, och har målat över den gula Nikonloggan på remmen. Bättre var det på F3ans tid, alltså förra hösten för min del. Då kände man sig ju rentav lite snygg när den hängde på axeln.
Och nej, jag skäms absolut inte, så länge kameran används flitigt och inte bara hänger där som någon sorts misslyckad statusbarlast.

Har förresten en antitjyvanpassad kamera. Min superslitna F801s med övertejpad logga är nog ingen som blir sugen på att sno! Har tagit den kameran till mitt hjärta igen efter att den fått alldeles för lite kärlek.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.