Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser så töntigt ut...att vara fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Proboarder skrev:
All hail the monstrous nerd. You are by far the SUPREME NERD GOD!!!

Pinsamt ^^
Christian, ditt resultat kunde jag berättat för dig om du bara frågat - så hade du sluppit göra testet.
God fortsättning på det nya året förresten!!
Us
 
Observera den något töntiga upphängningen av kamera i rem runt nacken.
 

Bilagor

  • photo_hcb.jpg
    photo_hcb.jpg
    32.1 KB · Visningar: 753
Den här Camera Obscura från 1700-talet vore något att bära på magen.
 

Bilagor

  • cameraobscuramini.jpg
    cameraobscuramini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 734
Bättre då med en lite kompaktare variant från ca 1900 som man lättare får upp i skjutläge.
 

Bilagor

  • cameraobscura0001mini.jpg
    cameraobscura0001mini.jpg
    42.8 KB · Visningar: 723
För dubbel töntfaktor (och halverad tid till nästa kiropraktorbesök) kan man använda OpTechs "Reporter Strap"
 

Bilagor

  • medium_xep-lndimn.jpg
    medium_xep-lndimn.jpg
    5.8 KB · Visningar: 712
dom som har kameran runt halsen eller hängandes på sidan med remen över axel --- vad tänker dom på egentligen..bättre att ha den i vöskan eller som galaxens president i handen redo för att fota :)
 
FILM) (Saigon skrev:
Varför vara normal...när man kan vara sig själv?

:)

Tare lugnt, du är verkligen på helt rätt plats - detta är knappast en normal tråd. Låter mer som en Magdalena Ribbing övning av nåt slag i "vett och etikett" för fotochic nördar. Har folk verkligen neuroser över hur de ser ut när de är ute med sin kamera? Är det verkligen ingen som sett hur folk ser ut när de hasar sig ut för att hunden är skitnödig?
 
elizah skrev:
dom som har kameran runt halsen eller hängandes på sidan med remen över axel --- vad tänker dom på egentligen..bättre att ha den i vöskan eller som galaxens president i handen redo för att fota :)

Blir lite svettigt i handen efter några timmar :)
 
Har alltid undrat varför spegelreflex kameror måste vara så klumpiga, men här är ju svaret.
 

Bilagor

  • cameraobscuramini.jpg
    cameraobscuramini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 613
En kompis till mig (i sann Sven Melander-anda) var på scoutläger i unga år och hade kameran i japansk turistfattning (halshäng ner mot magen) och relativt lång rem så kameran med tillhörande objektiv befann sig i livremshöjd. Det var inte allt för varmt ute så efter att ha tagit på sig kameran så hade ylletröjan som täckte över hela paketet. Vid lägerelden infann sig tydligen ett viss gemytlig stämning för nämnde kompis då han kunde ses stående och gunga lite lätt fram och tillbaka med sin putande front.

Själv bär jag kameran lite olika beroende på objektiv och situation. Vanligast är att jag har remmen lindad kring handleden och kameran i näven redo för att klämma av. Vid transport med 70-200:at så bärs den oftast i stativfästet. Det händer att den får åka som en axelväska (vanligt förekommande om jag har en kamera i näven redan), men aldrig japansk turistfattning.

Att imponera med objektiv är inte något som faller mig på läppen, men jag har märkt att det snarare är motljusskyddet som står för impotensen (eller heter det imponeringsfaktor). Däremot så brukar jag använde 70-200:t för att lättare ta mig in på evenemang då jag saknar presskort. Ett grått objektiv säger mer än tusen argument.
 
Bibi skrev:
Bekvämast är det att bära kameran som "handväska": Runt halsen och sedan trä höger arm över den. Damigt så det förslår och absolut användarvänligt och stabilt. Sedan två hundar i koppel i vänster hand och så är saken klar.

Hej Brita, Anders,Daniel och Patrik och alla andra som bär sin kamera som "handväska" eller diagonalt (Vad man nu vill kalla det :)).

Håller ablsolut med er att detta är det bekvämaste och minst belastande sättet att bära kameran.
Daniel, kan inte du förlänga remmen så att den blir mer bekväm?

Jag var så radikal att jag tog bort originalremmen och ersatte den med remmen från kameraväskan. Den var bredare och bättre och dessutom lättare att reglera längden på.

Fotohälsningar
Hilpi
 
Den är redan så lång den kan vara. Jag har dock inte hittat en tillräckligt lång ersättningsrem ännu som inte är jättebred.
 
Det som ser nördigt ut är väl om man har någon konstig ambisiös lösning. Fågelskådar grejjen som någon nämnde tidigare i tråden tex. Och turistig ser man ut om man har en liten kamera runt halsen. En stor kamera är det väl få som har hängandes direkt runt halsen. Utan en tyngre kamera kräver nästan att få hänga på axeln annars gör det ju ont efter ett tag. Jag kör antingen med kameran i handen eller om jag är ute och går huvudsakligen så är det damväskestilen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.