Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Att väcka en sex år gammal tråd med gammal nyhet?
Var absolut berättigat!

Jag tyckte det var mycket intressant att läsa de olika funderingarna och åsikterna från den tiden. Vi har ju precis samma typ av diskussioner om olika saker även idag, t.ex. när det gäller alternativ till den gamla rörliga spegeln, OVF vs EVF etc. etc.

Några av inläggen i tråden är ju häpnadsväckande klarsynta och insiktsfulla.
.

Det mest förvånande är att det skulle ta 7 år när det varit möjligt bra mycket längre än så:) Ja, inte att göra en så sjukt liten FF-kamera som RX1, utan bara en som är betydligt mindre än vad man ansett vara behövligt tidigare.

Gonatt, Canon och Nikon.

;-)

Suget efter fullformatssensorn kanske inte är lika stort längre.
Sensorerna är inte svindyra längre. (DSLR fullformat finns för överkomliga priser)
APS-C, Micro Four Thirds och även kompaktkameror med små sensorer har bröstat upp sig ordentligt.

Ja, det tog lite tid, men det blev väldigt litet och inte så förfasligt dyrt som någon var inne på (40 000:- i 2005 års penningvärde), men inte fullt så billigt som vi kanske hoppades på då :)

Vi får hoppas att RX1 säljer bra - först om den gör det sätter det ordentlig press på de andra tillverkarna.

Suget efter fullformatssensorn kanske inte är lika stort längre.
Sensorerna är inte svindyra längre. (DSLR fullformat finns för överkomliga priser)
APS-C, Micro Four Thirds och även kompaktkameror med små sensorer har bröstat upp sig ordentligt.

Tycker suget för FF är ännu större nu än tidigare, för oavsett hur bra aps-c, m43 o kompaktare med små sensorer må vara så kommer fysikens lagar alltid se till att fullformat alltid är ett eller flera steg bättre.

Det mest förvånande är att det skulle ta 7 år när det varit möjligt bra mycket längre än så:) Ja, inte att göra en så sjukt liten FF-kamera som RX1, utan bara en som är betydligt mindre än vad man ansett vara behövligt tidigare.

Gonatt, Canon och Nikon.

;-)
Hehe, håller med om att det har varit alldeles för lite stake bland kameratillverkarna. Och allra minst ser vi det hos C/N. De sover fortfarande djupt, beklagligtvis.

Man kan se sådant även i andra avseenden. "Spegellösa" kameror, dvs kompakta kameror med utbytbara objektiv fick vi vänta på ända fram till år 2008, trots att ALL teknik fanns framme decennier tidigare. De flesta hade tagit fram kompakta digitala kameror utan spegel, med liveview och med skärm och/eller EVF. En del av dessa var närmast helt identiska med många av de "spegellösa" som kom till slut, förutom avsaknaden av fattning som sagt. Det enda som återstod att göra var att designa en fattning så att det gick att byta objektiv, och det borde ju ha varit helt trivialt. I princip alla visste hur det skulle göras - de hade gjort detta redan långt tidigare. Dessutom skrevs det ju en hel del om detta i fototidskrifter o.d., så det fanns helt klart önskemål om och intresse för en sådan kameratyp bland användare. Hade inte behövts mycket stake för att våga satsa på "spegellösa" kompakter LÅNGT tidigare än som nu faktiskt skedde.

När det gäller Sony så tänkte de sig för långt om länge innan de gav sig in i systemkameramarknaden, och de gjorde det väldigt försiktigt till att börja med. Man kan säga att de bara doppade en tå i vattnet. Sedan satsade de lite mer. Det är naturligtvis oerhört trögt att komma från ingenting och försöka att lansera ett helt nytt systemkameramärke i konkurrens med alla de övriga sedan länge mycket väl etablerade och prestigefyllda märkena - måste ju vara ett vågspel. Nåväl, trots detta tyckte Sony tydligen - Hmm, det här kan nog bli nåt med tiden. Och när Sony väl ger sig in i ett område, så satsar de allt. De gav verkligen järnet! Eller jag borde väl säga - De drog på med "full parra" - eftersom jag bor i Göteborg. :)

Till skillnad från det "spegellösa" området så krävdes (enligt min mening) stake för att våga satsa på en nischkamera som RX1. Ingen talade om någonting sådant (med enstaka undantag, som t.ex. denna tråd). Ingen visste ifall det fanns någon marknad överhuvudtaget - risken för att det kunde bli ett gigantiskt fiasko var överhängande. Nåväl, så tycks nu inte ha blivit fallet, och själv tror jag att marknaden finns där, och att Sony säkert kommer att få pengarna tillbaka och lite till.

PS För alla som bor utanför Göteborg är förmodligen innebörden av uttrycket "full parra" inte helt klar så jag borde förstås förklara detta, men numera så beskylls man ju för att skriva Off-Topic för nästan allt, så jag vet inte riktigt ifall jag vågar...
.

Senast ändrad:
Det vore kul att se hur marknaden ser ut.
Hur stor andel av marknaden har de olika fabrikanterna och deras olika kameramodeller tro?
Idag reas APS-C kameror ut för några få tusenlappar, man kan undra hur MFT och andra system hävdar sig i den mördande konkurrensen.

Om jag får gissa så kommer kompakta kameror och system att sälja bra framöver. Typ MFT.

Nikon sitter allena på den hala toppen med sin D800 med 36 Mpix som högsta upplösning för fullformatet. Vad har det för effekt på marknaden kan man ju undra över.

Ja, det tog lite tid, men det blev väldigt litet och inte så förfasligt dyrt som någon var inne på (40 000:- i 2005 års penningvärde), men inte fullt så billigt som vi kanske hoppades på då :)

Vi får hoppas att RX1 säljer bra - först om den gör det sätter det ordentlig press på de andra tillverkarna.

Kanske det.
Jag kikade på dpreview och deras första omdöme om RX1. Testbilderna är lovande med fin bokeh.
De var dock ganska betänkliga över fokuseringen, både AF och MF. Under sämre ljusförhållande så var fokuseringen långsam och tyvärr även opålitlig.

Men va' f-n, kan Sony visa stake, så kan väl jag... :)

Admin: att fullt medveten om att inlägget inte har ett skvatt att göra med ämnet ändå skriva det är inte att visa stake, utan enbart meningslöst (och ganska provocerande). Hade du skrivit det i det förra inlägget hade det åtminstone anknytit till det inlägget och tillåtits.

Senast redigerad av en moderator:

40.000 kr hade säkerligen inte räckt ifall det skulle ha varit Nikon eller Canon som tagit fram den...
.

Försäljningssiffror.
Systemkameror ökar.
Spegelreflexkameror dominerar. Det innebär väl i praktiken sensorer i storlek APS till fullformat.

http://www.cipa.jp/english/data/dizital.html
Mycket intressant statistik! Tack för länken.

"Tjockkamerorna" säljs fortfarande i störst antal, men de "spegellösa" verkar just nu ta fart ordentligt. Tjockkamerorna minskar något, medan produktionen för de spegellösa mer än fördubblas. Skeppningen av spegellösa till vissa områden, som USA, är nästan 400% av vad den var månaden innan, dvs en ökning med närmare 300%.
.

40.000 kr hade säkerligen inte räckt ifall det skulle ha varit Nikon eller Canon som tagit fram den...
.

Det är möjligt, men det är ju ändå Nikon som säljer den mest högupplösta kameran med småbildssensor, nu, och dessutom till ett pris som får sägas vara väldigt lågt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar