Efter att min Monochrom för tredje gången är hos Leica för rengöring så börjar jag fundera på ett tuggummi. Dock undrar jag en sak runt detta när jag såg filmen från Leica, ty de gör rent sensorn och tar en bild som de kontrollerar. Så långt är allt bra, men ser de egentligen allt skräp då? Och vilken bländare har de, ty man måste under 8 för att få någon effekt. Om jag gör så kanske jag ser 5-10 spots, men om jag bara börjar leka lite med kontrast i Photoshop eller än hellre Detail Extraction i Color Efex Pro så visar det sig att det finns väldigt mycket skräp som de missat. Vilket lätt dyker upp om man jobbar med bilderna från en Monochrom.
Ett annat fenomen som man också ser är någon form av ringar, men även stråk, som påminner om torkade droppar som inte syns utan detalj extraktion. Väntar på förklaring från Leica vad det kan vara.
Alltså, ni som använder tuggummit vad blir resultatet om ni extraherar detaljer med HDR eller manuellt i PS? Har alla spots försvunnit och ser ni några tecken på effekter av gummit?
Magnus