Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där ska du naturligtvis inte acceptera...
Har du lämnat inden för rengöring så får dom ite ta egna initiativ utan att fråga dig först.

Svara bara "nej, tack. Jag har inte beställt någon reparation av er utan endast rengöring."

Kontakta din konsumentrådgivare.

www.svartalistan.com är också ett bra ställe.
 
Jo jag vet att man kan fixa rengörningen själv men drar mig lite för det för att det kan ju gå snett om man har otur och inte riktigt vet vad man gör..
Därför bestämde jag mig för att lämna in den och få det gjort av proffs. Hade i huvet att det borde absolut max gå på 800-1000 kronor.

Infocare har kontaktat mig igen nu och det standardpris på 1618 kr som gällde för en timma sedan nu är ett "specialpris" för mig. Jaa, man ska aldrig sluta förvånas....

Fortsättning följer.
 
Carola, maila länken till dom på den här strängen och tillägg att du kommer att starta nya trådar i andra forum just om deras sätt att hantera dig som kund.

Lycka till!

Robert
 
jorgene skrev:
Och denna teknikalitet är, enligt Canon, något den genomsnittslige 10D-ägaren förväntas att: a) veta skillnaden emellan, och: b) tillämpa strikt i dagligt tal och vid beställning av tjänster?

Naturligtvis avses nästan uteslutande "filterrengöring", och tycker nu verkstaden att något annat behövs, så tycker jag att de bör fråga kunden om detta.

Kanske skrev Carola "sensorrengöring" i beställningen, men här får faktiskt några enskilda servicetekniker på Canon ursäkta -- i stort sett *alla* kallar rengöring av "glas"-skivan framför sensorn för just "sensorrengöring". Tills för 5min sedan har jag *aldrig* hört någon annan benämning på detta förfarande. Men, det är klart, jag använder ju Nikon...

Tittar man i kameramanualen så skriver Canon sensorrengöring när det är filterrengöring som avsess enligt ovanstående resonemang. Så det är knappast konstigt om vi fotografer förväxlar detta. Faktum är att jag inte ens hade hört talas om detta innan du skrev det här.
 
Hej!

Jag har mailat till Infocare och gett dem möjlighet att bemöta kritiken. Har även fått svar att de har skickat informationen vidare till deras VD för verkstaden.

Verkar helt otroligt att det gått till på det här sättet och om allt detta stämmer kommer i alla fall jag aldrig anlita dem.

Ska bli intressant och se om det blir något svar.

Mvh
Bosse
 
Jag har kontaktat KO men hon hade inget råd mer än att jag skulle vända mig direkt till Canon igen , vilket jag gjort nu. Solklart att de gjort fel sa hon iaf.

Förväntar mig en reaktion från Canon nu. Uruselt att de inte hört av sig till mig igen tidigare tycker jag.
 
Jag tycker att det ligger i Canons intresse att hantera ditt fall. I annat fall kan det ju skicka ut en signal till nya Canonägare att en sensorrengöring på en verkstad kan kosta över 1.500 kr.

Ta kontakt med Expressen och Aftonbladet. De kan slå upp fina rubriker innan jul.

Hälsningar

Robert
 
froderberg skrev:
När jag lämnade in tidningen D60 på rengöring påstod Canon IT-service i Skärholmen att det bara fanns sensorrengöring á 1600 kr i prislistan. Nästa gång jag lämnade in kollade jag med Canon som visst sa att det fanns filterrengöring för ca 300 kronor. På verkstaden behövde jag hänvisa till Canon för att få den enklare servicen.

Lämnade du in tidningen på rengöring?

Sorry, kunde inte låta bli...
 
Kan hända att jag minns fel, men om jag inte gör det så tror jag praxis för i stort sett alla servicebrancher är att en verkstad kan reparera på eget bevåg under förutsättning att merkostnaden inte blir mer än 10% av det ursprungliga beloppet. Sedan finns det säkert ett tak på det oxå. Överstiger det 10% så måste kunden kontaktas för rådgivning samt kostnadsförslag. Med andra ord så får inte en bilverkstad byta bromsar, bromsrör och annat på eget bevåg om du lämnat in bilen för att få tändningen justerad.

Eller kan kan de väl, men de kan inte räkna med att få betalt.

Samma gäller kameror, tror till och med att det står på de serviceblanketter vi fyller i när en kund lämnar in en vara.

Så vitt jag kan bedömma så har de inget att komma med men har antagligen gjort stor del av jobbet redan och försöker få betalt för det.

Undrar varför det finns en KO om de ändå bara sitter på sitt arsel och rycker på axlarna...

Mvh
Maverick
 
I menyn på kameran står det ju "Sensor cleaning" och det blir ju sensorrengöring på svenska.. Inget om nån filterrengöring alltså..

Bilförsäljare, bilverkstäder, försäkringsbolag, banker och nu kameraservice.. Det går inte att lita på nån nu för tiden :)

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig..

/Peter
 
Hittade en gammal reperationssedel på en av mina egna underverk. 15% från ursprungskostnaden får det vara enligt den. Fast från typ 500:- till 1600:- är det ju ganska många procent...

Mvh
Maverick
 
Eller varför inte ringa snuten och be dom stänga ner hela bygget så 150 pers får gå hem :)

Vänd dig till canon som utför arbetet om nu verkstaden i VÄXJÖ har skickat den dit. Och det gör dom inte om inte canon vill det!

föresten är Växjö en fin stad
 
Det är verkstaden i Malmö som utfört jobbet men det är Infocare som jag haft kontakt med hela tiden och som inte agerat rätt.
Hur de sköter sin kontakt med Malmö är ju deras sak och inte min. Jag har beställt att få rengöring gjord av Infocare. ( Fick aldrig någon info innan heller om att de inte var dom som skötte sånt utan att de skickade kameran vidare )

Har inget emot Växjö ;)
 
Ok, bara taggade upp när du skrev "Jag är oerhört besviken!!!! Hört om skojerier men då i bilbranchen. Kommer verkligen inte att sprida någon positiv reklam för Växjö"

fattade inte riktigt vad hela Växjö har gjort dig för illa?

jag har själv lämnat in canon kameror och en del skärmar till dom och alltid!! fått ett bra bemötande. Alltid fått reda på vad en undersökningskostnad går på.

Sen kan det skita sig ibland, och då ska man reagera som du har gjort.

Sen är jag övertygad om att du kommer få kompensation coh en ursäkt om dom har gjort fel.
Infocare är ett av de bättre serviceföretagen i Sverige. Synd att du har haft oturen och inte fåt den infon alla andra får vid inlämnandet ;-)
 
Hej!
När det gäller sensorrengöring här i Malmö så måste jag slå ett slag för
http://www.kamerateknik.m.se/
Dom tar 275 kr för en sensorrengöring plus att man brukar få tillbaka den samma dag.

Min 20D fungerar ungefär som en dammsugare. Så jag lämnar in min kamera för sensorrengöring ungefär en gång i månaden under sommarhalvåret.
Jag hade aldrig kunnat betala 1000kr till 1600kr per gång som Canons serviceverkstad tar. plus att dom behåller kameran ett par dagar.

Sen vet jag inte om det blir lika noggrant gjort. men jag har aldrig varit missnöjd.
 
Maverick skrev:
Kan hända att jag minns fel, men om jag inte gör det så tror jag praxis för i stort sett alla servicebrancher är att en verkstad kan reparera på eget bevåg under förutsättning att merkostnaden inte blir mer än 10% av det ursprungliga beloppet. Sedan finns det säkert ett tak på det oxå. Överstiger det 10% så måste kunden kontaktas för rådgivning samt kostnadsförslag. Med andra ord så får inte en bilverkstad byta bromsar, bromsrör och annat på eget bevåg om du lämnat in bilen för att få tändningen justerad.

...

Mvh
Maverick
Det är faktiskt så att om man lämnar in en sak för reparation får de inte ta betalt för något annat, inte ens om det hamnar inom 10%-marginalen. De får däremot ta mer betalt om det skulle visa sig att den ursprungliga servicen skulle visa sig att bli <= 10% dyrare, men efter det måste de kontakta uppdragsgivaren.
När det gäller bilverkstäder och bromsar eller annat som är viktigt (vilket inget på en kamera är direkt) så finns det en möjlighet för dem att ge sig på att reparera om det är uppenbart livsfarligt. Någon parallell med en digitalkamera går dock inte att dra här.

Carola: Självklart ska du inte betala för reparationer utöver det som är beställt. Tala dessutom om att du kan tänka dig att betala motsvarande det du betalade förra gången du hade den inlämnad för rengöring, den gången då det tog 10 minuter. Undersökningsavgiften kan de glömma, likaså betalat för reparationen. Du kan ju alltid erbjuda dig att ersätta avtryckarens 78 kronor så de slipper montera ur den igen...
 


Carola: Självklart ska du inte betala för reparationer utöver det som är beställt. Tala dessutom om att du kan tänka dig att betala motsvarande det du betalade förra gången du hade den inlämnad för rengöring, den gången då det tog 10 minuter. Undersökningsavgiften kan de glömma, likaså betalat för reparationen. Du kan ju alltid erbjuda dig att ersätta avtryckarens 78 kronor så de slipper montera ur den igen... [/B]


Förra gången fick jag dammet borttaget på garantin men jag förstår att det kan kosta mellan 300-800 kronor.

Avtryckaren de lovade skulle sitta i när jag ska ha min kamera på onsdag får jag nu inte bytt. Helt plötsligt är det beställningsvara. Vill jag ha den bytt får jag vänta ytterligare en vecka och det går inte eftersom jag måste ha kameran inför min resa.

De lovar hit och dit så jag vågar helt enkelt inte helt lita på att min kamera dyker upp nästa vecka. Hoppas dock denna gång bli positivt överraskad...
 
Är det en beställningsvara så finns det expressfrakt, 24h funkar väll worldwide om jag inte har fel, ett samtal med chefen på serviceverkstaden och ett samtal till DHL/UPS/Fed ex kanske kan lösa den biten...

Lycka till!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.