Annons

Sen när började Nikon med vita/ljusgrå gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)
De har gjort en del objektiv i grå färg sen några år tillbaka men jag tror inte att det har slagit särskilt bra -har aldrig sett en fotograf i verkligheten som faktiskt haft ett sådant nikonobjektiv.

/Daniel -som bytte från Nikon av en helt annan anledning...
 
Följdfråga (ursäkta kapningen):
VARFÖR gör man en glugg grå? Finns det nån fördel förutom den rent estetiska? Om nu estetiken på en grå glugg är en fördel öht, men det är ju en annan diskussion..
 
Dadigan skrev:
De har gjort en del objektiv i grå färg sen några år tillbaka men jag tror inte att det har slagit särskilt bra -har aldrig sett en fotograf i verkligheten som faktiskt haft ett sådant nikonobjektiv.

/Daniel -som bytte från Nikon av en helt annan anledning...
Erkänn, så fort du sett en grå glugg har du trott att det var en Canon!

Canon hävdar att de ljusgråa höljena minskar värmeupptaget i solsken och därmed risken för skärpeförluster när materialen utvidgar sig i värmen.
 
Jag har läst någonstans att Canon gör sina saftigare telen vita för att de inte skall bli så varma om man står och fotar en hel dag i solsken. (t.ex. sportfotografer) Om det däremot skulle vara ett problem om gluggen blev lite ljummen fram på eftermiddagen och i så fall varför det har jag ingen aning om. Själv misstänker jag att det har mycket med image att göra. De vita gluggarna sticker ut lite + att den röda ringen som betyder Proffsglugg och dyrt syns lite bättre. Även Minolta har gjort vita gluggar i sin high-end serie "APO"

/ Joaicm
 
Jag gick och gjorde kaffe innan jag skrev mitt svar så Per och Emil var både snabbare och säkert också bättre informerade om detaljerna än jag.

/ Joacim
 
Ljust drar inte åt sig värme på samma sätt som svart. Men man är inte konsekvent, vita kamerahus lyser verkligen med sin frånvaro. Jag läste för många år sedan en artikel som hävdade att professionella kamerahus egentligen borde vara kromade, vilket de som bekant inte är. Mig är det skit samma. Jag gillar svarta kamerahus och vita/grå gluggar. Tycker de vita gluggarna genom åren blivit ett väldigt starkt varumärke.
 
paul innergård skrev:
Ljust drar inte åt sig värme på samma sätt som svart. Men man är inte konsekvent, vita kamerahus lyser verkligen med sin frånvaro. Jag läste för många år sedan en artikel som hävdade att professionella kamerahus egentligen borde vara kromade, vilket de som bekant inte är. Mig är det skit samma. Jag gillar svarta kamerahus och vita/grå gluggar. Tycker de vita gluggarna genom åren blivit ett väldigt starkt varumärke.

Jag har plåtat en hel del dia med svarta gluggar i heta klimat, och dessutom gjort djävulskt stora kopior på en del av resultaten, så min egen erfarenhet stödjer väl inte värmeutvidgningsargumentet. Man vad vet man egentligen.. :)
 
Piet skrev:
Jag har plåtat en hel del dia med svarta gluggar i heta klimat, och dessutom gjort djävulskt stora kopior på en del av resultaten, så min egen erfarenhet stödjer väl inte värmeutvidgningsargumentet. Man vad vet man egentligen.. :)
Jag tror inte färgen har någon egentlig praktisk betydelse, bortsett ifrån att de troligtvis blir varmare att hålla vid riktigt höga temperaturer. Just där tror jag faktiskt att det kan vara en betydande skillnad. Men för bildkvaliten pga någon teori om att värme utvidgar (vilket iofs är sant) tror jag inte färgen spelar roll. För att det skall ske behöver värmen penetrera hela gluggen och skapa vidgingar i objektivets innanmäte (de vitala områdena). Tror att värmen endast påverkar objektivets ytskikt.
 
Jeg har også et eller annet sted (en Canon-side kanskje) lest en av de mer spesielle årsakene innen reportasjefoto: I krigssonen vil et hvitt/lyst objektiv skille seg ut på en slik måte at ingen soldater tror det er et våpen som peker mot dem.........

Men hva vet jeg...... ;)
 
Piet skrev:
Följdfråga (ursäkta kapningen):
VARFÖR gör man en glugg grå? Finns det nån fördel förutom den rent estetiska? Om nu estetiken på en grå glugg är en fördel öht, men det är ju en annan diskussion..
Nej det finns inte i dag men det fanns anledningar.

1972, tror jag det var, så skapade Nikon ED-glaset. Innan ED-glaset fanns flouritglas.
Flouritglas har, precis som ED, också hög kvalitet men är känsligare för just värme.

När flouritglas värmdes upp eller kyldes ner så kunde de spricka. Om detta beror på glaset i sig eller om metallen och glaset har olika längdutvidgningskoefficienter vet jag inte.
 
paul innergård skrev:
Ljust drar inte åt sig värme på samma sätt som svart.
En lite mer korrekt formulering: Vitt reflekterar ljus och värmestrålning. Svart absorberar. Det är därför det är svart (duh!).

;-)

paul innergård skrev:
För att det skall ske behöver värmen penetrera hela gluggen och skapa vidgingar i objektivets innanmäte (de vitala områdena). Tror att värmen endast påverkar objektivets ytskikt.
Värmen sprider sig förstås, men det tar ju ett tag. Är objektivet till största delen gjort av metall (förutom glas då) så går det nog rätt snabbt för hela objektivet att bli varmt.
 
Jag har ett objektiv som är vitt och där det sägs att färgen släpper pga värmeutvigningen. Vet inte om det är sant men färg har det lossnat hur som helst.

Vitt i krigszoner var kanske inte så dumt tänkt. Det har ju gått åt en del fotografer av misstag. Tyvärr har det väl gått åt ännu fler som inte varit misstag.

Personligen skulle jag gärna se en kolfiberlook när jag köper tele. Annars får jag väl pimpa zoomen själv :)

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.