Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Semesterdags!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Nu är det snart semester dags och som de flesta så har jag också tänkt att dra utomlands! Då undrar jag hur ni gör med eran dyra kamerautrustning när ni tex går till stranden eller liknande när ni inte vill ha med er kameran osv? Jag har ganska dyra prylar och känner att jag inte direkt vill lämna det i hotellrummet för någon städerska att stjäla, och om jag tar med mig prylarna till stranden så kan ju inte jag och flickvännen gå i och bada sammtidigt för det är nog minst lika blåögt att lämna allt på stranden. Så lite tips! Hur gör ni?

Jag har alltid bott på hotell eller i lägenhet där det finns en sk safebox att låsa in alla grejor i.

För säkerhets skull, så kolla också med ditt Försäkringsbolag vad din reseförsäkring säger, hur du skall förvara din kamera och annat sk stöldbegärligt gods ni har med er

Trevlig Resa!

Jag brukar inte oroa mig.

Det beror iofs på vart man åker, men jag har aldrig haft problem med stulna saker från hotellrum eller liknande och jag har i princip alltid kamerautrustning och laptop med mig överallt.

Vill man ha med sig utrustningen på stranden är ett bra knep att hitta några som verkar pålitliga och låta dem vakta utrustningen när man går ner och badar. Är det ett turistställe så brukar det ju alltid finnas gott om skandinaver och/eller britter, så det brukar inte vara några problem.

Utrustning är till för att användas, inte för att oroa sig för. Se till så att du har ett bra försäkringsskydd, undvik att göra de allra mest tokiga sakerna som att lämna kameran helt öppet obevakad på stranden. Slappna sedan av och njut av semestern och dina prylar!

mannbro skrev:

Vill man ha med sig utrustningen på stranden är ett bra knep att hitta några som verkar pålitliga och låta dem vakta utrustningen när man går ner och badar. Är det ett turistställe så brukar det ju alltid finnas gott om skandinaver och/eller britter, så det brukar inte vara några problem.

Jo, det vet vi ju alla att skandinaver och britter - det är pålitligt och rejält folk ;-)

WFS) (Graylingman skrev:
Jo, det vet vi ju alla att skandinaver och britter - det är pålitligt och rejält folk ;-)

Jag ser din smiley, men vill ändå kommentera så att jag inte blir anklagad för att vara rasist eller nått.

Nej, naturligtvis är inte alla skandinaver och britter pålitliga, men jag tror att de absolut flesta stölder på semesterorter sker av människor som har mer att vinna på att stjäla än vad de har att förlora på att åka fast, vilket turister sällan har. Sedan kan man ju välja ut några som ser pålitliga ut. Jag skulle nog t.ex. hellre be ett äldre par vakta kameran än ett gäng snorfulla 19-åringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar