dJb
Aktiv medlem
Om man nu som väktare inte klarar av att uppträda öppet under svensk lagstiftning, som tillåter fotografering på allmän plats, så är man nog inte lämplig för sitt ämbete. Öppenhet är något som präglar vårt samhälle och inbegriper att man får fotografera vad man vill på allmän plats. Att inskränka detta är att inskränka våra friheter. Det stämmer att många har utsatta arbeten, jag har själv arbetat inom kriminalvården och är i högsta grad medveten om den kartläggning bland annat vissa mc-gäng gjort av kriminalvårdspersonal. Men detta gäller inte bara "uniformsyrken" utan kanske i högre grad politiskt aktiva eller yrken som läkare och psykologer.
Att genast tolka en fotograf som brottsförberedande eller ute efter att kartlägga en som väktare tycker jag visar lite på en trist attityd som jag personligen mött flera gånger från väktare/dörrvakter, nämligen att man är ett problem eller ett potentiellt hot.
Att man personligen inte gillar att bli fotograferad är inte mer än ett personligt problem i sammanhanget och klarar man inte av det utan att ta till nävarna eller hot om åtgärder så bör man överväga att byta till en mer ljusskygg verksamhet.
Att genast tolka en fotograf som brottsförberedande eller ute efter att kartlägga en som väktare tycker jag visar lite på en trist attityd som jag personligen mött flera gånger från väktare/dörrvakter, nämligen att man är ett problem eller ett potentiellt hot.
Att man personligen inte gillar att bli fotograferad är inte mer än ett personligt problem i sammanhanget och klarar man inte av det utan att ta till nävarna eller hot om åtgärder så bör man överväga att byta till en mer ljusskygg verksamhet.