okej min första fråga.. har ja fått detta om bakfoten eller hur är det.. jag trode iaf att du enligt lag inte fick publisera bilder på personer som inte ger sitt godkännande till detta..
jag har nu inte läst hela tråden och önskar att ja läste den inann den blev 17 sidor lång
men jag vill flika in med lite erfarenhet jag med.. inte som fotograf utan som arbetande natt väktare..
i mitt yrke är vi alla utsatta mångt mycket mer än andra.. vi kommer oftast först till brottsplattserna och får oftast ta den första våldet som kommer.. Securitas har haft enorma problem med sina värdetransporter (enorma problem menar jag endast det som hänt med hot våld etc mot dessa kolegor, så inget securitas bashande här)
jag har personligen arbetat i arresten på polishuset i en anna stad än där ja bor.. och man upplever får se mycket som är ganska jobbigt..
kan ni som är mer drivande i principen att ja får fotografera vad ja vill på allmän platts, kan ni sätta er in i hur det är att arbeta i en värld där alla ser på en konstant? där en varje steg granskas och bedöms.. där du ska handskas med fyllerister och potensiellt livsfarliga typer.. där personer dokumenterar dig i syfte att spionera och planera..
visst nu ÄR det inte riktigt så extremt.. men en dålig dag när allt går fel.. och man ska göra ett ingripande, det sista man vill ha är en kamera i fejset.. det kan vara enormt skrämmande.. det rusar tankar genom skallen på en.. är det en riktig press fotograf? är en någon som tar bilder på mig till en dödslista?
det ska tillägas här att jag har vänner som funnits och finns med på vissa websidor med politisk och våldsam agenda.. det är inte rolig när man an se sina vänners adresser, namn, familj och allt kartläggas på det sättet..
okej nog om det nu.. och över till det andra
laglig rätt i all ära.. men någonstans måste vi oxo kunna vara lite medmänskliga och inte bara se människor som känslolösa objekt, eller att dom inte har en talan eller inte får lov att bli oroliga bara för att ni har lagen på er sida...
nu ska det juh nämnas att detta var tydligen P-vakter.. dom ska juh inte göra nått alls.. men som provatpersoner som utför sitt arbeta borde väll dom alla vem som hällst annars få lov att bli upprörda?
går vi nu över till polisens agerande.. blev du tillsagd att sluta fotografera? enligt din text så säger du att polisen sa nått i stil med måste du verkligen fotografera? där är det enkelt.. om du nu tvunget kände att du ville det så säger du bara "jupp det måste ja" och så fortsätter du..
dom sa inte till dig att du inte fick.. dom frågade om du verkligen var tvungen.. poliser, väktare och ordningsvaker med flera arbetar ofta på att den gemene mannen inte har så bra koll på lagarna.. därför ber man istället för att kräva.. då slipper man alla problem och allt löser sig utan att man måste ta till med befogenheter..
nu är juh risken att dom hade avvisat dig från plattsen pga störande av ordningen om dom inte accepterat ditt fotograferande.. och då hade jag oco blivit förbannad.. men du gick av egen fri vilja.. så ja tycker att så förbaskad ska du väll inte vara?
ber om ursäkt för eventuell (alla hahaha) stavfel
peace