ANNONS
Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Intressant läsning detta..

dJb skrev:
Jag frågade f ö en vakt på KB i Malmö om det var tillåtet att fotografera dom (från gatan). Han var övertygad om att det var förbjudet att fota dörrvakter under tjänsteutövning så allmänbildningen vad gäller det verkar inte så bra.
Utan att försvara vakterna så kanske det är lite drastiskt att säga att allmänbildningen generellt bland vakter är inte verkar så bra - men du kanske bara syftade på just den vakten? ;o)

För övrigt tycker jag sunt förnuft råder när man fotograferar människor oavsett om man får eller inte får fotografera dem.

Re: Re: Re: Re: Intressant läsning detta..

Newman75 skrev:
Utan att försvara vakterna så kanske det är lite drastiskt att säga att allmänbildningen generellt bland vakter är inte verkar så bra - men du kanske bara syftade på just den vakten? ;o)

För övrigt tycker jag sunt förnuft råder när man fotograferar människor oavsett om man får eller inte får fotografera dem.

Nu är det du som läser otydligt. Jag skrev:
"Han var övertygad om att det var förbjudet att fota dörrvakter under tjänsteutövning så allmänbildningen vad gäller det verkar inte så bra."

Och med "det" syftade jag på kunskapen om vad man får och icke-får fotografera och inte allmänbildning i stort. Dessutom skriver jag "verkar" just för att jag saknar belägg för att det är på det sättet utan att det bygger på egen och andras erfarenhet.

Jo, jag menade också just allmänbildningen vad gäller att fotografera.

Var inte menat som ett påhopp, men det blir lätt en vinklad ton och om inte det var din mening är det jag som böjer mig och ber om ursäkt. Men jag tror inte att det är vanligare bland just vakter/ordningsvakter vad man får och inte får fotografera än vad det är bland vanligt folk.

Att de kanske sedan generellt upplever det som obehagligare och oftare säger ifrån om att de inte vill bli fotograferade är en annan sak (och kanske också en annan diskussion).

Newman75 skrev:
Jo, jag menade också just allmänbildningen vad gäller att fotografera.

Var inte menat som ett påhopp, men det blir lätt en vinklad ton och om inte det var din mening är det jag som böjer mig och ber om ursäkt. Men jag tror inte att det är vanligare bland just vakter/ordningsvakter vad man får och inte får fotografera än vad det är bland vanligt folk.

Det är möjligt. Däremot så kanske man bör ställa högre krav på just vakter att känna till vad som gäller. Jag ser det som helt och hållet oförsvarbart om dörrvakter, securitas, parkeringsvakter eller poliser för den delen tar fast personer som fotograferar på gatan på allmän plats. Vilket hände mig i Köpenhamn. Även om min kamera var riktad mot klubben som var deras arbetsplats.

Kan inte hur dansk lagstiftning ser ut, men du har ju helt rätt angående den svenska såvida man inte fysiskt hindrar någon att låta bli att bli fotograferad.

Jo, jag tycker också att det borde vara högre krav på utsatta yrkeskårer att veta vad som gäller. Men det var det jag menade från början med mitt första inlägg, jag tror generellt sätt att de vet vad som gäller.

Newman75 skrev:
Kan inte hur dansk lagstiftning ser ut, men du har ju helt rätt angående den svenska såvida man inte fysiskt hindrar någon att låta bli att bli fotograferad.

Jo, jag tycker också att det borde vara högre krav på utsatta yrkeskårer att veta vad som gäller. Men det var det jag menade från början med mitt första inlägg, jag tror generellt sätt att de vet vad som gäller.

Du kan ju göra en egen liten fältstudie.. det e bara att ta med kameran och gå runt och plåta köer, vakter och uteställen i någon av våra större städer en fredag- eller lördagkväll och se hur många som vill hindra dig eller försöka radera minneskortet.. Jag har själv haft liknande tankar ur ett dokumentärt perspektiv men jag skulle inte göra det utan att kunna säkra mitt eget beteende vid en eventuell rättegång.

Jag har inget i princip emot vakter och har en bror som i 20 år jobbat både som dörrvakt och securitasvakt i Göteborg och har själv arbetat inom kriminalvården. Kanske det är en del av grunden till min skepticism gentemot vissa av våra vaktkategorier.. ;)

Kanske glider ifrån ämnet en smula men hur är det om man skulle plåta ett par snutar när dom t.ex. har stannat en bilist för fortkörning eller nåt liknande.
Eller är det samma regler där som i fallet ovan?

Rayden skrev:
Kanske glider ifrån ämnet en smula men hur är det om man skulle plåta ett par snutar när dom t.ex. har stannat en bilist för fortkörning eller nåt liknande.
Eller är det samma regler där som i fallet ovan?

Ingen skillnad så det är normalt bara att fota på...

Fota en polis i somras medan han rev min kompis körkort hehe.
Han hade inga invändningar, bara skakade lite på huvudet.
Alla har sina dagar då man absolut inte vara med på bild o kan bli lite sura när någon riktar en kamera mot en*S*
Men får man fotografera på offentliga platser så ska man få göra det i den omfattningen man själv önskar. Skulle känna mig kränkt om en polis eller vakt kom o började prata med hotfull ton.

Hebbe

Nu har jag inte heller allt för mycket tillövers för alla sorters av vakter, jag har också haft mina duster med dem :eek:)

Angående fotograferingen: Tror det beror på hur och på vilka avstånd man fotograferar. Ärligt talat - är inte helt säker på att jag skulle uppskatta om någon kom och fotograferade mig hur som helst genom att trycka upp en kamera i fejan på mig.

Newman75 skrev:
Nu har jag inte heller allt för mycket tillövers för alla sorters av vakter, jag har också haft mina duster med dem :eek:)

Angående fotograferingen: Tror det beror på hur och på vilka avstånd man fotograferar. Ärligt talat - är inte helt säker på att jag skulle uppskatta om någon kom och fotograferade mig hur som helst genom att trycka upp en kamera i fejan på mig.

Att du inte uppskattar det och att det inte är tillåtet är ju helt olika saker.

Ja, men diskussionen har väl inte heller enbart varit att vakter inte skulle vetat om det - för jag är rätt säker på att de vet vad som gäller. Att de sedan agerar på ett annat sätt är en annan sak. Ungefär som med diskriminering i köerna. Är övertygad om att merparten vet vad som gäller men ändå agerar på ett annat sätt - möjligen på direktiv från arbetsgivaren.

Tullflickan i tullfickan till Tallinnbåten hävdade bestämt att hon inte fick fotograferas...

Bilagor

• tullare0022.jpg
    tullare0022.jpg
    20.9 KB · Visningar: 333
okej min första fråga.. har ja fått detta om bakfoten eller hur är det.. jag trode iaf att du enligt lag inte fick publisera bilder på personer som inte ger sitt godkännande till detta..

jag har nu inte läst hela tråden och önskar att ja läste den inann den blev 17 sidor lång :p men jag vill flika in med lite erfarenhet jag med.. inte som fotograf utan som arbetande natt väktare..

i mitt yrke är vi alla utsatta mångt mycket mer än andra.. vi kommer oftast först till brottsplattserna och får oftast ta den första våldet som kommer.. Securitas har haft enorma problem med sina värdetransporter (enorma problem menar jag endast det som hänt med hot våld etc mot dessa kolegor, så inget securitas bashande här)

jag har personligen arbetat i arresten på polishuset i en anna stad än där ja bor.. och man upplever får se mycket som är ganska jobbigt..

kan ni som är mer drivande i principen att ja får fotografera vad ja vill på allmän platts, kan ni sätta er in i hur det är att arbeta i en värld där alla ser på en konstant? där en varje steg granskas och bedöms.. där du ska handskas med fyllerister och potensiellt livsfarliga typer.. där personer dokumenterar dig i syfte att spionera och planera..

visst nu ÄR det inte riktigt så extremt.. men en dålig dag när allt går fel.. och man ska göra ett ingripande, det sista man vill ha är en kamera i fejset.. det kan vara enormt skrämmande.. det rusar tankar genom skallen på en.. är det en riktig press fotograf? är en någon som tar bilder på mig till en dödslista?

det ska tillägas här att jag har vänner som funnits och finns med på vissa websidor med politisk och våldsam agenda.. det är inte rolig när man an se sina vänners adresser, namn, familj och allt kartläggas på det sättet..

okej nog om det nu.. och över till det andra

laglig rätt i all ära.. men någonstans måste vi oxo kunna vara lite medmänskliga och inte bara se människor som känslolösa objekt, eller att dom inte har en talan eller inte får lov att bli oroliga bara för att ni har lagen på er sida...

nu ska det juh nämnas att detta var tydligen P-vakter.. dom ska juh inte göra nått alls.. men som provatpersoner som utför sitt arbeta borde väll dom alla vem som hällst annars få lov att bli upprörda?

går vi nu över till polisens agerande.. blev du tillsagd att sluta fotografera? enligt din text så säger du att polisen sa nått i stil med måste du verkligen fotografera? där är det enkelt.. om du nu tvunget kände att du ville det så säger du bara "jupp det måste ja" och så fortsätter du..

dom sa inte till dig att du inte fick.. dom frågade om du verkligen var tvungen.. poliser, väktare och ordningsvaker med flera arbetar ofta på att den gemene mannen inte har så bra koll på lagarna.. därför ber man istället för att kräva.. då slipper man alla problem och allt löser sig utan att man måste ta till med befogenheter..

nu är juh risken att dom hade avvisat dig från plattsen pga störande av ordningen om dom inte accepterat ditt fotograferande.. och då hade jag oco blivit förbannad.. men du gick av egen fri vilja.. så ja tycker att så förbaskad ska du väll inte vara?

ber om ursäkt för eventuell (alla hahaha) stavfel

peace

Efram skrev:
okej min första fråga.. har ja fått detta om bakfoten eller hur är det.. jag trode iaf att du enligt lag inte fick publisera bilder på personer som inte ger sitt godkännande till detta..
Nej, och ja. Det är bara om bilden ska användas i reklam som man måste få personens på bilden godkännade. Annars behövs inget godkännande.

När det gäller publicering på Internet finns det undantag: man får inte publicera personuppgifter (vilket bilder räknas som) om man inte gör det i konstnärligt eller journalistiskt syfta. En riktig gummiparagraf.

Mikael Pertmann har skrivit en utförlig artikel som går igenom allt det här. Alla borde läsa den innan de skriver inlägg i den här tråden.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

PD

Efram skrev:
nu är juh risken att dom hade avvisat dig från plattsen pga störande av ordningen om dom inte accepterat ditt fotograferande
Och då hade vi haft någon form av tjänstefel. Att väktare/ordningsvakter blir störda av att någon fotograferar är INTE störande av den allmänna ordningen.

Newman75 skrev:
Och då hade vi haft någon form av tjänstefel. Att väktare/ordningsvakter blir störda av att någon fotograferar är INTE störande av den allmänna ordningen.

Nä, det kan det näst intill omöjligen bli.

Newman75 skrev:

nja igentligen inte.. för att om dom du hade vägrat sluta fotografera, så hade dom sakt att du absolutinte fick.. om du då hade fortsatt att säga att du inte tänkte lämna och fortsat fotografera.. DÅ är det störande eftersom du inte lyder..

ja vet det är kanske inte rätt..

men ja menar tänk dig du ska in på krogen.. du är under 18 år.. dina förälldrar sitter där inne, men du får inte komma in då det är en krog och det råder 18 års gräns.. här kommer det roliga lagen om "för allmänhetens öppen platts" du får inte lov att ha åldergränser på "för allmenhäten öppen platts" som krogen är.. men en OV har rätten att säga att du inte lyder honom och därav griper dig för störande av orningen..

men nu ska vi inte gå in och tjaffsa på små petitesser!! detta handlar om att du är förbannad för att polisen ber dig att inte fotografera personer på plattsen som inte ville bli fotograferade..

hade jag blivit fotograferad utan tillåtelse på stan (medans ja INTE arbetade) så hade ja slagit ner personen.. om fotografen var spydig/moppsig å menade att visst fn afick pålåta hur man ville..

va lite medmänskliga ffs

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar