bEPH
Aktiv medlem
Bara för att förtydliga saker för mig, har du varit objektiv i den här tråden anser du?Peter.H skrev:
Ja, det är min strävan. Sedan att det inte alltid går är ju en sak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bara för att förtydliga saker för mig, har du varit objektiv i den här tråden anser du?Peter.H skrev:
bEPH skrev:
Bara för att förtydliga saker för mig, har du varit objektiv i den här tråden anser du?
Peter.H skrev:
Peter.H skrev:
Det beror ju på hur man läser kanske, men jag tycker det du skriver här kan eventuellt tolkas som att du visar en antydning till vilken riktning du anser tråden bör ta samt kanske en känsloyttring och därmed knappast kan ses som helt objektiv.Peter.H skrev:
Nej! Polisen eller någon annan kan aldrig gripa en person för att denne enbart (som tråden handlar om - så håll er till ONTOPIC för jösse namn), fotograferar på "allmän plats." Aldrig någonsin. Skulle man göra det, så skulle man begå ett synnerligen allvarligt tjänstefel.
"Temporärt fotoförbud på allmän" plats är en term som inte ens existerar. Vad har du hittat den "toktermen" ? O gud.
Det beror förstås på vad du menar med nära, men så nära att det kan anses vara på husets tomtmark får du faktiskt inte sätta upp ett tält. Exakt var den gränsen går en bedömningsfråga och jag skulle tro att husägaren har tolkningsföreträde.Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har all rätt att använda mig av allemansrätten och sätta upp mitt tält nära en bondgårds bostadshus men det är nog inte så populärt.
PMD skrev:
Det beror förstås på vad du menar med nära, men så nära att det kan anses vara på husets tomtmark får du faktiskt inte sätta upp ett tält. Exakt var den gränsen går en bedömningsfråga och jag skulle tro att husägaren har tolkningsföreträde.
PD
Peter.H skrev:
Lagen behöver inte "tolkas" in i absurdum. Den är glasklar. Det ÄR defacto tillåtet att fotografera, vem-som-helst, vad-som-helst, när-som-helst, i-vilken-situation-som-helst - på "allmän plats".
200cm skrev:
Poliserna dömdes i hovrätten till 150 dagsböter för tjänstefel, och domen har nu vunnit laga kraft. På vilket sätt anser du att det inte är en negativ följd för poliserna?
/Thomas
marcus_karlberg skrev:
Tage - lagarna är ju oftast negativt formulerade, så det är nog mer intressant och fråga sig var motsatsen står, nämligen att du inte får fota vissa saker på vissa ställen eller under vissa tidpunkter.
Är det virtuella medlemmar som skriver i tråden??Hans-C skrev:
Det är väldigt mycket tyckande och antagande här på fs, speciellt när det gäller lagar och förordningar. Skulle varit intressant om nån från verkligheten hade kunnat ge lite feedback också....
Du kommer i detta fall aldrig att hitta en lag som var/när/etc det är *tillåtet* att fotografera. Precis som Marcus påpekar ovan, så definierar lagen här undantagen, dvs var/när/etc det är *förbjudet* att fotografera. Detta är en grundbult i ett rättssamhälle: "Allt som inte är förbjudet i lag, är tillåtet". På juristsvenska tror jag detta kallas "Legalitetsprincipen" (rätta mig om jag har fel, Marcus).Olsin skrev:
Det var dit jag ville komma, men "lagen är glasklar" tycker jag pekar mot ett annat håll. Jag skulle vilja jämföra "rättigheten" att fotografera på allmän plats i förhållande till avvisning/avlägsning enligt Polislagen § 13, men eftersom jag inte kan hitta den "glasklara" lagen så har jag lite svårt att komma vidare.
Peter.H skrev:
Som Jörgen påpekar här ovan, så vete tusan om det ens finns en lag som reglerar just "fotografering på allmän plats", utan man använder sig av lagen om yttrandefrihet, där fotografering på allmän plats ingår som en del av denna lag.
Peter.H skrev:
Som Jörgen påpekar här ovan, så vete tusan om det ens finns en lag som reglerar just "fotografering på allmän plats", utan man använder sig av lagen om yttrandefrihet, där fotografering på allmän plats ingår som en del av denna lag.
---
Skall tilläga, att jag har en herrans massa goda vänner inom polisen, där jag ofta får höra att jag agerar med professionalism och varsamhet.
Kanske beror det på att jag har mer än 20 års erfarenhet i yrket som bildjournalist.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=721&a=111847#fem