Annons

Se hårdhet på motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Ja, vad jag undrar är alltså. Hur kan jag enbart genom att se på negativet ifall jag skall använda ett hårt eller mjukt filter.

I de böcker jag läst står det "En van fotograf ser redan på negativet, vad han bör använda för filter". Så min fråga är; vad skall jag titta efter på negativet för att kunna dra vissa slutsatser? *fundersam*

Hej viktor!

Det är kontrasten i negativet du skall betrakta.

Alltså inte om negativet är tätt eller om det är tunnt.

Ett tätt negativ kan vara mjukt, och ett tunnt negativ kan vara hårt.

Försök att lära dej uppskatta kontrasten mellan skuggor "dom ljusa delarna" och högdagrarna" dom täta delarna i negativet.

Låg kontrast= mjukt negativ
Hög kontrast= hårt negativ.

Ha dè.och träna på.
Mvh/Åke..

Om jag nu förstått det rätt så, skall jag för ett negativ med låg kontrast också använda ett filter med låg kontrast (hårdet) = (lågt värde)?

Men vill jag sedan få fram en mer kontrastrik bild använder jag ett hårdare filter (filter med högt värde).

En sak jag inte riktigt har förstått är, ifall HELA bilden blir mörkare eller om det bara är själv "kontrasterna" mellan svart och vitt som ökar. Blir det gråa på negativet VITARE med ett hårt filter vid kopiering och det svarta SVARTARE?

Lite förvirrad...

Hej Victor!

Om du har ett mjukt negativ som skall resultera i en mjuk bild, så skall du använda ett papper, eller filter med låg gradation (låg siffra), men om du vill ha en "normalkontrastig" bild av ditt mjuka negativ får du gå upp i gradation, dvs välja en högre "siffra". På samma sätt, fast tvärt om är det med ett hårt negativ.

Vad gäller din fråga om hela bildens ljushet eller mörkhet är det så att det är kontrasterna mellan ljus och mörker som ökar. Om du har en bild med hela gråskalan från vitt till svart, kommer de ljusa partierna i bilden att bli ljusare om du använder ett hårt filter och exponerar lika länge. Det svarta blir inte med automatik mörkare bara för att du väljer ett hårdare filter, du måste belysa pappret mer också.

Om jag inte använder mig av splitfiltrering brukar jag göra så att jag först testar mig fram så att de svarta partierna i bilden blir bra, sedan styr jag ljusheten i de ljusa partierna med hjälp av papprets/filtrets hårdhet.

Om du använder Ilford Multigrade skall pappret ha ungefär samma ISOtal (ISO200?) när du använder filter 00-ca 3.5, men sedan sjunker det till ca hälften vid grad. 4-5. Du behöver mao exponera mer när du har ett hårdare filter, för att få samma svärta i de mörka partierna.

Hoppas att det hjälper dig ur lite av förvirringen! Jag tror att jag har rätt, men om någon har nått att tillägga blir jag bara glad...

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar